בשנים האחרונות עולה יותר ויותר המודעות לחשיבות תכנון ופיתוח מרחבי מחיה, מגורים וסביבות עבודה לבני האדם תוך התייחסות למרחבים פתוחים וירוקים. אם פעם המושג אדריכלות התייחס רק לעיצוב מבנים וחללים, היום ברור ומובן שיש צורך בתכנון ועיצוב גם של המרחבים הפתוחים: מבתים וגינות פרטיות ועד לפארקים, שמורות טבע, כיכרות ורחובות וכמובן גם שיקום הטבע.
"אדריכלות נוף נוגעת לכל תכנון מבני הגנים והמרחבים הפתוחים: מהבית הפרטי - הכניסה, המדרגות והגינה ועד למרחבים מחוץ לבניינים - רחובות, פארקים, כיכרות, שמורות טבע וגנים לאומיים" מסביר מנחם שכטר, ראש מחלקת אדריכלות נוף במכללת אורט דיזיין כפר סבא, "זה מתחיל מהחומר, האבן ממנה עשויה המדרכה וממשיך עד לסוג העץ, הצמח או הדשא בפארק. אדריכלות נוף עוסקת במספר רבדים: ברובד ההנדסי איפה ואיך כדאי למקם כל דבר, לרבות הבנה והתייחסות להנדסת אנוש, בטיחות ועוד, ברובד העיצובי שהופך את השטח למקום שנעים לחיות בו וברובד התחזוקה והשימור. אנחנו חושבים שהדברים קורים מעצמם אבל מאחורי כל חוויה שלנו במרחב הפתוח יש חשיבה רבה, אפילו בשמורות טבע, שאנחנו רואים כמשהו טבעי, יש חשיבות רבה לתכנון השבילים ולפיתוח וטיפול באתרים, בכדי למנוע פגיעה ונזק בטבע. כן, מישהו תיכנן איפה ואיך יעבור השביל".
מהם הקווים המנחים כשמתכננים דברים כאלה?
"כשאני מתכנן, אני בונה את המקום ואת החוויה בו כך שילדי שלי ואחרים יוכלו לבלות בו, לחוות את הסביבה הפתוחה במלוא הדרה. אני מנסה לכבד את הטבע ולשמור על הסביבה כמה שיותר טבעית. כיום לצד כל הבניה הרוויה יש חשיבות רבה שבמקומות הפתוחים נייצר מרחבים ירוקים, יפים ונעימים וננגיש אותם לכלל האנשים".
לא לשתול צמחים באופן שרירותי
אם תהיתם למי לימודי אדריכלות נוף מתאימים, נדמה כי מדובר במקצוע שרבים יכולים למצוא בו עניין. "זה מתאים לכל מי שאוהב טבע ונוף וחושב שצריך לשלב ביניהם לבין המרחב הבנוי", מסביר שכטר, "הבניינים הם צורך עבור מגורים, עבודה ותעשייה, אבל השטחים הירוקים הם אלו שנותנים משמעות אחרת עבור הרגעים הפנויים שלנו. בשביל לממש את זה יש צורך באוריינטציה עיצובית, בסיסית, את השאר הסטודנטים לומדים ומפתחים במהלך הלימודים. מדובר במסלול רלוונטי במיוחד גם לגננים שמבקשים להתפתח בעולם התיכנון והפיתוח באופן מקצועי יותר. היום יש הבנה גדולה לחשיבות העיצוב, התיכנון והפיתוח תוך התייחסות לקהל היעד, לאסתטיקה, לטופוגרפיה, לחי ולצומח באותה סביבה ולחוויה שאנו רוצים להעניק למבקרים במרחב הפתוח. את כל הידע הזה מקבלים הסטודנטים שלנו במהלך הלימודים.
בנוגע לאפשרויות התעסוקה עם סיום הלימודים, ניכר שיש מגוון הזדמנויות לאופקים שונים בקריירה: תוכלו לבחור בין קריירה בשוק הפרטי או הציבורי, עבודה בשטח הפתוח או במשרדי אדריכלי נוף כמתכננים, בעיריות ורשויות מקומיות, משרדים ממשלתיים, חברות ניהול ופיקוח או להקים עסק עצמאי בתחום.
"אנשים בתקופת הקורונה הבינו כמה הסביבה הביתית חשובה להם", מסביר שכטר על הביקוש העולה לעבודות בתחום, "אם הגינה לא מתוכננת היטב ונבחרו בה עצים באופן אקראי – אי אפשר לשהות בה בצורה נעימה לאורך זמן. לא סתם רבים שיפצו את הבתים והגינות בתקופה הזו ואפילו הייתה עלייה ניכרת בחיפוש אחר דירות גן. גם הילדים שלי, כאשר לא היו מול המסכים - יצאו החוצה, הם היו צריכים את האוויר. מהמקום הזה, גם בשוק הפרטי אנשים הבינו את החשיבות של אדריכלות נוף בגינות פרטיות".
מעצבים את המדינה לעתיד
אז מה לומדים בפועל? הלימודים נחלקים למקצועות יסוד (כמו מתמטיקה ואנגלית) ולמקצועות ליבה מקצועית כגון: ניהול ותחזוקה, תכנון גן ונוף, תכנון צמחיה והשקיה, יסודות העיצוב, אקולוגיה, נגישות ועוד. בסיום הלימודים נדרשים הסטודנטים להגיש פרויקט גמר ולהיבחן בבחינות חיצוניות ופנימיות. כחלק מהמיומנויות הנרכשות נלמדות גם תוכנות עיצוב שימושיות ונערכים סיורים לימודיים.
"אנחנו מתכננים בשביל אנשים", מסביר שכטר, "אנחנו מתכננים את המקום – הפארק או השכונה – כדי לשמור על העבר ולשמור על העתיד של כולנו. כשאני מעצב, אני דואג שכל אדם שנכנס ירגיש שזה המקום שלו".
ואם כבר מדברים על סביבה ונוף, שכטר מספר על החוויה שלו במכללת אורט דיזיין כפר סבא מקום בו הוא עצמו סגר מעגל, כבוגר המכללה, שחזר כמרצה ועתה משמש גם כראש מחלקה. "הגעתי לתחום עם אהבה מאוד גדולה למקצוע, מתוך תחושת שליחות", הוא מספר בגאווה, "כמוני, כל המרצים בצוות הם אנשי מקצוע שעובדים ומחוברים לנעשה בשטח – ויחד עם זאת משקיעים המון בסטודנטים, הן בזמינות והן ביחס האישי. סטודנט יכול להיות בטוח שאם הוא מתלבט על משהו בעבודה או בשיעורי בית, תמיד הוא יכול להיכנס אליי למשרד ולהתייעץ".
מלבד היתרון המובהק הזה, הפרקטיקה המעשית לאורך הלימודים, המיקום המרכזי והנגיש - המכללה מאפשרת הזדמנות אטרקטיבית נוספת - לימודי ערב המאפשרים לשלב עבודה ולימודים.
כך או כך, לא משנה באיזה מסלול תבחרו, שכטר מסכם ומגלה מה מבחינתו הדבר החשוב ביותר "אני תמיד אומר שאנשים רוצים לסיים את הלימודים בהצלחה, אבל אני מקווה שיסיימו אותם גם בהנאה", הוא אומר, "התפקיד שלנו הוא לתת לסטודנטים כלים למומחיות ולאהבת המקצוע, הטבע והמדינה. בסופו של דבר אנחנו מעצבים את המדינה שלנו ודואגים לדורות קדימה. יכול להיות שעץ אלון שאני נוטע היום – בעוד חמש מאות שנה ישמש את הנינים של הנינים של הנינים שלי. זה מדהים, מרגש ומעורר השראה".