כמו כל דבר בחיים, לפני שרצים לכבוש את העולם הגדול, חשוב להכיר את היסודות עליהם מושתתים העקרונות החשובים של עולם העסקים – ואין כמו הלימודים באקדמיה כדי להקנות את הבסיס והידע שיעניקו לכם את הכלים לצאת לדרך.
כשחושבים על עסקים, לרוב הדבר הראשון שעולה קשור במספרים או בנוסחאות, אבל חשוב להבין כי עולם העסקים הולך ומשתנה בשנים האחרונות בעקבות התפתחות הטכנולוגיה, התקשורת, אמצעי השיווק, הדרכים לגיוס עובדים, התפתחות הכלכלות בעולם והפוטנציאל העתידי שלהן ועוד. כדי לא להישאר מאחור חשוב ללמוד את התרבויות שהיוו קרקע לשינוי הזה - הנה כמה דוגמאות, על קצה המזלג:
תחשבו בגדול – תחשבו אסיה
גלובליזציה – אתם יכולים לומר, שאתם לא מתכוונים להיות ארגון עסקי גלובלי, שאתם פונים אך ורק לשוק המקומי ולכן מספיק לכם שתתמחו ברגולציה ובחוקים בישראל. ואולם, חברות כרטיסי האשראי, בהם אתם משתמשים בעסק שלכם, הן חברות זרות. כמו כן, לא פעם תמצאו את עצמכם רוכשים מוצרים באתרי קניות בחו"ל באינטרנט או מזמינים מוצרים מספקים בחו"ל. בעידן שלנו שבו ניתן ליצור קשר תוך שניות עם כל מקום ברחבי הגלובוס, כל עסק הוא גם גלובלי, ולכל עסק יש פוטנציאל צמיחה גם מעבר למרחב המוניציפאלי.
שווקים חדשים וכלכלות מתפתחות – פעם כשאנשים היו משתמשים במושג "אמריקה" כדי להצהיר שהם חושבים בגדול, שואפים קדימה לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות וחולמים להתעשר ומהר. מאז השתנו לא מעט דברים בתפיסה שלנו את הכפר הגלובלי בו אנחנו חיים, ואם אתם רוצים להיות אנשי העסקי של המחר כדאי שתניחו את החלום האמריקאי הארכאי, ותתחילו ללמוד על כלכלות מתפתחות בעולם שהופכות לשווקים שבהם כדאי להשקיע, דוגמת מזרח אסיה, שהיא האזור המתפתח הבולט ביותר בתקופתנו: איך ניתן לנצל את הקשרים הכלכליים של ישראל עם המדינות באזור זה, שגם משקיעות בישראל, מגייסות עובדים, מציעות ייצור זול ועוד? איזה מוצרים כדאי לשווק להן? איך עושים זאת?
"אנו עדים למעמדה העולה של אסיה, מעמדן של סין ויפן ואסיה בכלל מהבחינה הכלכלית, הפוליטית והצבאית הולך ומתעצם, והעולם המשתנה הזה זקוק לאנשים שמבינים את אסיה", אומר ד"ר גדי ישי, ראש החוג ללימודי מזרח אסיה במכללה האקדמית תל-חי. "יפן היא הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, הבנת התרבות והשפה היפנית עשויות לעזור רבות ביצירת הקשרים עם יפן. בשנת 2020 תתקיים האולימפיאדה ביפן, אירוע שיעודד פיתוח של תעשיה, תיירות וטכנולוגיה ויתן תנופה חדשה למשק היפני ולהרחבת הקשרים הכלכליים של יפן גם עם ישראל".
לימוד השפות (יפנית או סינית) והתרבויות פותח מגוון אפשרויות תעסוקה. ד"ר סופיה כץ, מרצה בחוג, מספרת על אפשרויות מעשיות: "קיים אצלנו קורס קיץ מידי שנה בשיתוף עם אוניברסיטה גדולה בעיר צ'נגדו בסין. גם בתחום לימודי יפן יש אפשרות לסטודנטים לחוות תוכנית קיץ שמשלבת מגורים אצל מקומיים והכרות מקרוב עם החברה הכלכלית ביפן".
הרשתות החברתיות: לא רק למטרות אישיות
שיווק ברשתות החברתיות - עולם הרשתות החברתיות (ביניהן פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, סנאפצ'אט ועוד) כבר מזמן חצה את המימד האישי של חברים שמשתפים על חייהם, והפך לכלי לגיטימי ופופולרי לשיווק וקידום העסק שלכם. חשוב להבין שגם אם אתם בטוחים שיש לכם הרבה חברים שעושים לכם לייקים בעמוד הפרטי, בכל הנוגע לעמוד העסקי שלכם יש הבדל גדול מאוד, ולכן מומלץ ללמוד את מגוון הכלים הקיימים בעולמות הללו תוך שמירה על חדשנות ומקוריות כל הזמן.
גיוס עובדים בעולם החדש - ואם כבר מדברים על רשתות חברתיות, בנוסף ליכולת לגייס לקוחות ומשקיעים פוטנציאליים דרך קמפיינים של שיווק וקידום, ניתן להשתמש בפלטפורמות האלו גם לצורך איתור, מיון וגיוס עובדים. ישנן רשתות חברתיות יעודיות לכך, כמו לינקדין, אך גם בפייסבוק ישנן לא מעט קבוצות שמאגדות מחפשי עבודה בתחומים ספציפיים. יתרה מכך, גם אם בחרתם בדרך של גיוס עובדים באמצעות חברות כוח אדם או מודעות באתרי דרושים, הרשתות החברתיות מאפשרות לכם ללמוד על אותם מועמדים לתפקיד, להבין בצורה רחבה יותר מי האדם שאתם עומדים לפגוש וכיצד הוא יכול לתרום לכם לארגון.
זכרו שבעולם שבו לכל אחד מאיתנו יש חשבון פעיל ברשתות החברתיות, כך גם כל עובד הוא יחידת שיווק עצמאית - יש חברות שדוגלות בחשאיות ולכן יעדיפו עובדים שנוטים לשמור על פרטיותם, ואינם פעילים אינטנסיביים ברשתות החברתיות. עם זאת, ישנן לא מעט חברות שישמחו לגייס עובד פעיל שיש לו עוקבים רבים, כי כך החברה יכולה לקבל חשיפה ופרסום כדבר שבשגרה, מכורח עבודתו במקום.
חוקים, משפטים ורגולציה
שוק ההון - זה אולי ישמע לחלק מכם די טריוואלי, אבל לצערנו לא מעט אנשי עסקים מתחילים רצים לחתום על עסקאות ולקחת חלק במיזמים חדשים, כאשר אין להם אפילו את הידע הבסיסי בשוק ההון. רגע לפני שקופצים על הצעה עסקית שנקרת בדרכם, לא משנה עד כמה היא מפתה, חשוב
להתמחות בשוק ההון, בשוק המטבעות העולמי – איפה ובמה כדאי להשקיע – להבין את השינויים הגלובליים המתרחשים, לדעת להעריך סיכונים ולמצות את פוטנציאל הרווח בכל פרויקט ופרויקט מחדש.
רגולציה - המושג "רגולציה" אולי נשמע לכם כמו עניין פעוט שאפשר לדלג עליו, אבל כיום, יותר מבעבר, אנשי העסקים צריכים להבין בסוגיות משפטיות ורגולטוריות שיכולות בהינף יד להרים ולמוטט את העסק שלכם. תקנות וכללים אלו של המדינה לניהול עסקים, נועדו כדי ליצור סדר בעולם הפרוץ לכאורה של המסחר הפרטי, ולכן כדי שלא תמצאו את עצמכם מוגדרים כ"עבריינים", כדאי ללמוד ולהכיר את החוקים הבסיסיים, וכן להתייעץ עם מומחים כמו רואי חשבון או עורכי דין בנושאים שונים שייתכן שאינכם בקיאים בהם. בהקשר זה, כאשר אתם מנהלים קשרי מסחר עם מדינות זרות חשוב להתייעץ עם אדם אשר בקיא גם בנהלים וברגולציות כלפי היעד הספציפי עימו אתם מתקשרים, שכן תקנות אלו יכולות להשתנות ממדינה למדינה.