נפתח בשאלה לגיל הגן: יש לך 8 חטיפים וצריך לחלק אותם שווה בשווה. הילד יחלק אחד לו ואחד לך, וכל אחד יקבל לבסוף 4 חטיפים. אבל מה יקרה אם ניתן לו 7 חטיפים, ונבקש שיחלק אותם? הילד יחלק אחד אחד וכשיישאר לו החטיף האחרון הוא יחצה אותו לחצי. "אני לא לימדתי אותו מה זה חצי. זאת היצירתיות שלו, שכוללת הסקת מסקנות וקבלת החלטות", מסבירה ד"ר חיית שחם, ראש המרכז להוראת מתמטיקה במכללה האקדמית בית ברל, אשר חוקרת בין היתר, פיתוח חשיבה יצירתית אצל ילדים בגיל הגן ובית הספר היסודי.
לדברי שחם, "יצירתיות בקרב ילדים היא היכולת למצוא פתרונות או אסטרטגיות לבעיות על ידי שינוי חשיבה, סקרנות, שימוש בהיגיון וחשיבה מחוץ לקופסה. הילד מעבד את הסיטואציה ומציג בפתרון שלו מקוריות, גמישות ושטף, כלומר משלב את כל הידע שיש לו".
כדי לעודד חשיבה כזו, מערכת החינוך צריכה לזמן סיטואציות והתנסויות לילדים, כדי שהמוח של הילד יוכל להעצים את כושר ההמצאה הטבעי שלו. שחם סבורה שבהחלט ניתן לפתח ולשפר יצירתיות, וזה יכול לקרות גם בבית עם ההורים: "אפשר למשל, לחשוב עם הילדים איך לתכנן את הגינה, כשכל אחד מציע תכנון אחר. כל ילד יכול להיות צייר - אם נספק לו צבעים וחומרים רבים, משהו ייצא בסוף. הסביבה חייבת להיות מובנית, מאוד פתוחה, ולזמן לו אתגרים והתנסויות".
שחם נותנת דוגמה נוספת: "בגן אפשר לבקש מהילדים לתכנן מחדש את השולחנות והכיסאות, להגיד שאנחנו לא רוצים יותר שולחן עם ארבעה ילדים. הם יכולים לעשות את זה בשורות, בצורת ח', כל עוד בכל שולחן יושבים לפחות שני ילדים. התנאים מצריכים מהם חשיבה מסועפת: להתבונן על העולם, לעשות סיעור מוחות ולהסיק מסקנות. הגננות הצעירות שיוצאות מהמכללות מבינות היטב את החשיבות של זה".
יש שיאמרו שחשיבה יצירתית זה עניין גנטי.
"צריך להפריד בין מצוינות להצטיינות. הצטיינות זה להיות מומחה במשהו, וזו תכונה גנטית, כמו ציירים, זמרים, להיות טוב בתחומך ביחס לאחרים. מצוינות לעומת זאת, היא להביא את עצמך לידי מיצוי עצמי, להיות הכי טוב ביחס אלייך. זה מכלול של התנהגויות והיבטים חברתיים, רגשיים ומוסריים. כדי להביא ילד למצוינות – צריכים קודם כל שסביבת העבודה שלו תהיה עשירה, ושהידע יהיה כוח מניע".
את עוסקת בהוראת המתמטיקה באופן יצירתי. איך גורמים לילדים לא לפחד ממנה?
"מתמטיקה היא לא רק מספרים ומחברת - היא אמצעי המחשה", קובעת שחם, "אתה יכול לקטוף פרחים עם הילד, לספור את עלי הכותרת ולחשב כמה פרחים יש בכל דונם, או להכין עוגה ולספור את הביצים וכוסות הקמח. ככל שנמחיש את המתמטיקה דרך סביבת הלמידה, כך נפחית את הפחד ממנה".
"עם הנכד שלי למשל אני עושה את זה כל הזמן. אני פותחת קלמנטינה ואנחנו רואים כמה פלחים יש בה, קופצים בטרמפולינה וסופרים את הקפיצות, עורכים יחד את השולחן ומונים כמה צלחות וכמה אנשים יאכלו. הוא בן שנתיים, וכבר יודע לספור עד עשר".
התבשרנו ממש לאחרונה כי פרס ישראל להייטק יוענק השנה לראשונה, וחתן הפרס הוא למייסד חברת צ'קפוינט. האם את רואה קשר בין חינוך ליצירתיות לבין חיזוק מעמדה של ישראל בתחומי הטכנולוגיה?
"בהחלט. יש קשר בין חינוך ליצירתיות לתחומי הטכנולוגיה, כי כל המיומנויות שדיברתי עליהן ניתן ליישם בפיתוח טכנולוגי כולל שיתוף ידע, סקרנות ואתגר".