החיים בעידן המודרני משתנים כל הזמן ובמקביל יחד איתם גם הדרך שבה אנחנו לומדים ומלמדים חווה שינויים ותמורות; אופן צריכת המידע השתנה והוא מהיר וזמין יותר מאי פעם, גם המהפכה הטכנולוגית של השנים האחרונות בעקבות כניסתן של קבוצות הווטסאפ והרשתות החברתיות הוציאה את התלמידים הרחק מהמעגל הכיתתי למרחב הווירטואלי. המורים החדשים שלומדים במכללה האקדמית בית ברל, הם לא רק מורים מהסוג הקלאסי שמעביר את החומר, אלא גם מורים שמשלבים ערכים כמו נתינה, מצוינות וערכיות בכל דבר שהם עושים וכן במסגרות החינוכיות.
בניגוד למה שאולי עולה לכם לראש, לא מדובר רק במורים צעירים שזה עתה סיימו את לימודי התואר הראשון שלהם, אלא גם באנשים בוגרים שהחליטו לעזוב קריירה מבוססת ולחזור למערכת החינוך. הפעם מהצד שעומד מול הכיתה.
כדי להבין מה משותף לאותם אקדמאים בוגרים שבוחרים להיות מורים בישראל של 2018 ומה מקצוע ההוראה דורש מהם, שוחחנו עם סא"ל (במיל') אהוד אבני ועם בועז אברמוב, שניהם בוגרי התוכנית "חינוך מתמטי מעל ומעבר" שמקיימת המכללה האקדמית בית ברל בשיתוף קרן טראמפ ומשרד החינוך. מדובר במסלול ייחודי להכשרת מורים למתמטיקה לביה"ס העל-יסודי, הממוקד בהוראת מתמטיקה ל-4 ול-5 יחידות תוך לימוד בגישה מטפחת. עבור מרבית המשתתפים בתוכנית, וגם אצל אבני ואברמוב, מדובר בהסבת מקצוע וקריירה שנייה.
"הגעתי להוראה אחרי כמעט 30 שנה בחיל האוויר. הייתי סא"ל מפקד ביחידת תוכנה אחרי תואר ראשון ותואר שני", מספר אבני את השינוי שעשה בחייו, "פרשתי שמח וטוב לב כשפניי לעולם המחשבים, אלא שאז פנה אליי אדם וסיפר לי שיש איזה קורס שמחפש להכשיר מורים להוראת מתמטיקה והחלטתי לנסות. בהתחלה לא הבנתי מה אני עושה שם ואיך זה קשור אליי, אבל אחרי כמה ימים התחלתי להתחבר יותר ויותר. היום אני כמעט שנתיים בתוך המערכת, מורה למתמטיקה, מחנך כבר שנתיים בכיתת מופ"ת למצוינות ונהנה מכל רגע."
"אני מסיים בימים אלה את השנה השנייה בתיכון מקיף יהוד, ובשנה הבאה עובר לתיכון הדרים בהוד השרון", מוסיף אברמוב שעבר חוויה דומה, "התחלתי את התהליך לפני כ-3 שנים לאחר קריירה של למעלה מ-30 שנה, שחלקה הגדול במערכת הביטחון בתור מהנדס אלקטרוניקה במגוון תפקידים מפיתוח ועד ניהול מחלקה. בגיל 45 פרשתי לגמלאות ועברתי לעולם ההייטק. אחרי קצת פחות מ-10 שנים בתחום החלטתי להגיע להוראה במכללה האקדמית בית ברל. זו לא הייתה החוויה הראשונה שלי בהוראה, יצא לי כבחור צעיר ללמד אלקטרוניקה וכנראה שכבר אז נדבק בי החיידק הזה של ההוראה. למרות שהמשכתי בקריירה של הרבה שנים למערכת הביטחון, העניין הזה בהוראה ובחינוך היה חבוי והנה לאחרונה הוא התפרץ ואני מאוד נהנה ממה שאני עושה - ללמד מתמטיקה בכל הרמות".
המורים החדשים – קווים לדמותם
מה נדרש מהמורים החדשים של ימינו והאם יש להם מאפיינים ייחודיים שונים? גיבשנו ביחד עם אבני ואברמוב 7 קווים לדמותם:
1. הוראה מתוך תחושת שליחות
"בסופו של דבר כולנו מגיעים לביזנס הזה כשהכסף והפרנסה הם לא בהכרח השיקול שהניע אותנו להיכנס לתחום, אלא יותר תחושת השליחות", מסביר אבני, "זה משהו שנשמע קצת מיושן ולא בהכרח מתאים לעידן של ימינו כשכל אחד רק חושב על עצמו ואיך הוא מקדם את עצמו הלאה, אבל לפחות אצלנו בתוכנית לחינוך מתמטי מעל ומעבר ,זה היה ככה וזה מעיד על תחושת השליחות מתוכה אנחנו מגיעים".
2. איכויות וכישורים קודמים שמשולבים בהוראה
"בהמשך לסעיף הקודם, אצלנו בתוכנית, רבים הגיעו כשמאחוריהם יש כבר כמה שנות קריירה בתחומים שונים: טייס מחיל האוויר, סא"ל מחיל הים וגם איש מודיעין מהדרג הבכיר. הרבה הגיעו מתחומי התקשוב והמחשוב ואין ספק שהניסיון והכישורים האלה מהתחומים הנוספים מפרים ומעשירים את הלימוד ואת איכות ההוראה", קובע אבני, "מדובר באנשים ברמה גבוהה עם איכויות גבוהות שגם משתמשים בהן מול התלמידים. אין ספק שיש לכך תרומה משמעותית".
"היום כולם יודעים שחלק ניכר מההוראה הוא ידע, והיכרות של המורה עם הידע ברמה טובה תורמת מאוד להעברת החומר בכיתה", מוסיף אברמוב, "אני למשל, לא מגיע מתחום של אופנה או ביולוגיה ולכן אני לא אלמד את התחום הזה. לתוכנית מתמטיקה מעל ומעבר של המכללה האקדמית בית ברל מגיעים אקדמאים עם ניסיון במתמטיקה, בהנדסה, במחשבים. אין ספק שכשמורה מחובר לתחום שהוא מלמד, התלמידים מרגישים את זה ומתחברים גם הם".
3. ניסיון חיים
אבני: "רובנו הגענו בשלב מתקדם יותר בחיים, כשאנחנו כבר בעלי משפחות והורים לילדים. מהניסיון האישי שלי כשאתה מגיע כהורה לעסוק בחינוך, אחרי שאתה כבר מגדל ילדים בבית – זה עולם אחר. אתה יודע איך להתמודד עם ילדים ובני נוער, איך להגיב, איך להכיל את התלמידים כהורה. אתה מגיע כמו 'אבא' לתלמידים עם היכולת לתמוך ולהבין מה עובר עליהם. לפעמים עבור מורה צעיר זה קשה ומוזר, הרי איך אפשר לדבר על חינוך כשאתה בעצמך מרגיש ילד?".
אברמוב: "היום אני רואה את התלמידים יותר מהמחנך שלהם. כמובן שממרום שנותיי יוצא לי לשתף בכל מיני נושאים מחיי היומיום ומניסיון החיים שלי. כך שלא משנה מה הגדרת התפקיד שלך, בסופו של דבר אתה מגיע תמיד לחינוך, והשנים והניסיון הופכים ליתרון משמעותי בתהליך".
4. אותו החומר – שיטות חדשות
"נקודת המוצא של חברי הקבוצה בתוכנית הלימודים היא מעולם התקשוב, ההייטק והמחשוב, לכן הם מגיעים עם חדשנות מסוימת ביחס למורים שנמצאים היום בכיתות. במקום דפי לימוד, טוש ולוח – אני כמעט בכל שיעור פותח טאבלט ואומר לתלמידים לפתוח סמאטרפונים ולהיעזר בהם, התלמידים מופתעים ולא רגילים לזה", מתאר אבני, "אין שום דבר רע בשיטות המסורתיות אבל אני חושב שאם אפשר לגוון במתודולוגיה אז למה לא? היום יש כל מיני אפליקציות ותוכנות לא שגרתיות ללמוד דרכן אלגברה וגיאומטריה. אפשר להשתמש בספר דיגיטלי במקום לשלוח צילומים. כשאתה מגיע לצעירים עם הטכנולוגיה החדשה זה עוזר להם להתחבר, זה לא זר להם, הם חיים את זה בחיי היומיום שלהם אז למה לא לשלב את זה בתהליך הלמידה ולנתב את זה למשהו חיובי ומועיל?".
אברמוב: "היום באמת יש נגישות של התלמידים לכל מידע. האינטרנט מוצף בפתרונות, היוטיוב מלא בקורסים והדגמות. הידע קיים בשפע ואתה כמורה בעידן הזה צריך לדעת לנתב ולנצל את כל החידושים. לפעמים דווקא השפע הזה יכול לבלבל את התלמידים שרגילים לא להתאמץ ושהכל נגיש, ובא בקלות. צריך להבין שאולי השיטות השתנו, אבל המתמטיקה לא - היא עדיין מצריכה חשיבה והשקעה. בזמנו לא היו את כל הגירויים מסביב ושיעורי הבית היו התעסוקה. היום צריך למצוא כלים יצירתיים כדי לגרום לתלמידים לעשות דברים בלי להקל בהם ראש. אני אומר לתלמידים תמיד לנסות ולהתנסות, לגלות זוויות ראייה שונות. כששואלים אותי מה המקצוע שלי אני לא אומר מורה למתמטיקה אלא – מורה לחשיבה מתמטית".
5. ראש גדול וניסיון ניהולי
אבני: "יש כאלה שמגיעים לתחום ההוראה עם הרבה יכולות מקצועיות. לפעמים זה יכול לגרום לדרג הניהולי במוסד הלימודי לראות בכך איום, אבל מי שמבין שבסך הכל יש פה אדם מוכשר ומנוסה עם תחושת שליחות שרוצה לתרום למקום, יודע לנצל את הכוח הזה ולהשתמש בו לטובת בית הספר. כשמורה מגדיל ראש ומגיע עם כישורים מתאימים הוא מקבל תחומי אחריות נוספים. כשהמנהל חזק ורוצה אנשים חזקים לידו לטובת המקום – כולם מרגישים את זה וכולם יוצאים מרוויחים".
6. מוטיבציה
"זה לא משנה בן כמה אתה ומאיזה רקע באת, היום כולם מבינים שחשוב להגיע להוראה עם הרבה התלהבות ומוטיבציה לתרום, להפוך, לשנות ולעשות", מצהיר אבני, "לפעמים אני רואה מורים בגילאי 50-40 שמגיעים לבית הספר עייפים ושחוקים. העובדה שגם אנחנו בגילאים דומים ומגיעים עם המוטיבציה וההתלהבות מוכיחה שזה מה שחשוב ושהגיל הוא לא פונקציה. אתה יכול להיות מורה צעיר או מבוגר, העיקר שיהיה לך את החשק כשאתה נכנס למערכת".
אברמוב מסכים: "התלמידים יודעים טוב מאוד מה נדרש ממורה בישראל ומה התגמול והשכר. כשהם רואים שמישהו מגיע עם מוטיבציה לכיתה, במיוחד כשהוא מגיע מעולם ההייטק, הם מזהים את זה ומעריכים את זה".
7. מכונת ציונים עם נשמה
"בגלל שאני יודע לאן אפשר להגיע עם הידע וכמה שהוא הופך להיות שימושי בהמשך, אני מאמין שצריך ללמד את התלמידים לא רק לפתור את הבחינות ולקבל ציונים טובים אלא גם להתרגל לחשוב". מכריז אברמוב, "התלמידים נרגשים ומפוחדים מהמבחנים וזה מאוד מלחיץ, אבל בסופו זה דבר זו לא המהות של הלימודים. התועלת האמתית היא בחיים עצמם".
"אין מה לעשות, לפחות כשמדובר בחטיבה עליונה אנחנו הרבה פעמים נחשפים למושג 'מכונת ציונים'. הנוער שעומד לפני בחינות הבגרות מרגיש מתח גדול, בטח כשאנחנו נמצאים בתקופה בה יש לחצים רבים להצליח ולהצטיין. התפקיד שלנו, בתוך המרוץ העמוס הזה, הוא להיכנס לעמדת המחנך ולהשפיע גם מבחינה ערכית. אומרים שהנוער של היום שונה מפעם - אני יודע מהתלמידים שלי כמה הם צמאים לערכים ולשיח משתף, כמה הם רוצים לפתח שיחה. אני נהנה מאוד מהשיחות ומההיכרות שלי איתם. אין עוד מקצוע שמאפשר להגיע ככה לאנשים ולעצב איתם את העתיד שלהם כמו בהוראה. מי שמצליח לעשות את זה – הוא מורה לחיים", מסכם אבני.
התוכנית לחינוך מתמטי מעל ומעבר היא תוכנית ייחודית של המכללה האקדמית בית ברל בשיתוף עם קרן טראמפ ומשרד החינוך, המהווה נתיב ייחודי להכשרת מורים למתמטיקה במסלול העל-יסודי, הממוקד בהוראת מתמטיקה ל-4 ו-5 יחידות לימוד בגישה מטפחת. לתוכנית זו קיים מסלול נוסף המכשיר אקדמאים להוראת פיזיקה ל- 5 יחידות לימוד. המכללה מציעה לצרף לתוכניות אלו מהנדסים ומתמטיקאים מצטיינים, בעלי תואר קודם במקצועות ההנדסה עתירי מתמטיקה, ולבעלי השכלה אקדמית במתמטיקה, מדעי המחשב ופיזיקה. מטרת התוכניות היא להקים "סיירת מורים" איכותית שתהווה ראש חץ במערכת החינוך לקידום החינוך המתמטי, והיא כוללת תכניות מתמטיות, סימולציות, חקר מקרים, תיעוד וידאו, ופרויקט עם התלמידים. כל תהליך הלמידה מתקיים ברובו בבתי הספר התיכונים, תוך התנסות מעשית ומפגשים מרוכזים במכללה. המכללה האקדמית בית ברל מסייעת גם בהשמה בבתי הספר בתום תקופת הלימודים וממשיכה ללוות ולתמוך בבוגרי התוכנית בשנתיים הראשונות להשתלבותם במערכת החינוך.