התפרצות מגפת הקורונה הדגישה את החשיבות של למידה שונה, כזו שיוצאת מהקופסה גם ברמה המחשבתית וגם ברמה הפיזית. במינהל חינוך בעיריית ירושלים הבינו זאת כבר מזמן ופיתחו עוד ועוד מרכזי חדשנות ייחודים – שיוצרים מהפכה פדגוגית של ממש בעיר. אז אילו מרכזי חדשנות אפשר למצוא בעיר ומה הם מציעים? יצאנו לבדוק.

מרכז החדשנות "איפכא"

מדובר במרכז החדשנות הראשון שהקים מינהל החינוך בעיר. ל"איפכא" מגיעים בשגרה כלל מסגרות החינוך של שכונת פסגת זאב, בדגש על בתי הספר היסודיים, והוא מאפשר ללמוד את מקצועות הלימוד הרגילים במרחבי למידה מיוחדים. מדובר במרכז חדשנות ראשון בעיר, שבעקבותיו הגיעו מרכזים נוספים כמו "חוות דעת" בשכונת גילה ו"פואנטה" בשכונת גוננים.

המרכז פונה לגילאי היסודי וחטיבת הביניים, כשכל כיתה מגיעה ללמוד ב"איפכא" יום בשבוע לאורך שנת הלימודים. בנוסף, הוא מהווה גם אבן שואבת לחינוך לשכונה, שכן מתקיימים בו אחר הצהריים קורסי יזמות, קורסי נוער שוחר מדע, ועוד.

מרכז חדשנות (צילום: מרכז חדשנות "איפכא")
הדגש הוא על עצם האתגר שבתהליך היצירה | צילום: מרכז חדשנות "איפכא"

"איפכא" מציעה לא מעט מרחבי למידה חדשים וייחודיים – בהם התלמידים לומדים את המקצועות "הרגילים" שבמערכת השעות. המרחבים הפופולריים במיוחד הם מרחבי הנגרות הדיגיטלית, הניו מדיה והנגרייה. בנוסף, אפשר למצוא בו מרכזי תפירה, עיצוב ויצירה, אלקטרוניקה, דיגיטלי-נקי, מרחב ODT שהחל לפעול בתקופת הקורונה, ומטבח יוצר.

הדגש בכל אחד מהמרחבים אינו מושם על המוצר אותו התלמידים מתבקשים ליצור - אלא על עצם האתגר שבתהליך היצירה. כך למשל, הצלחה במתחם הנגרייה לא תימדד דרך עצם בניית כלי מעץ, אלא בדרך התמודדות של התלמידים והתלמידות עם האתגר החדש שמולם. 

כשבתי הספר מגיעים ל"איפכא", קבוצות תלמידים מקבלות אתגר אותו הן צריכים לפתור כקבוצה. כך למשל, ב'אתגר לאונרדו' שמתמקד במדעים, מתבקשים התלמידים להפוך שרטוטים שיצר ליאונרדו דה וינצ'י למכונות עובדות. הדגש המושם במרכז הוא על דרך ההתמודדות של התלמידים עם האתגר שלפניהם, פתירתו דרך מיומנויות עבודה בצוות, למידה עצמאית, ועוד.

"חוות דעת": מרכז חדשנות פדגוגי ללמידה בטבע

"חוות דעת" הוא מרכז חדשנות שהוקם בירושלים רק בשנה האחרונה - ומאפשר למידה חוץ כיתתית מיוחדת. המרכז ממוקם בח'רבת ארזה - שטח פתוח רחב ידיים בשכונת גילה. המיקום המיוחד מאפשר מרחבי למידה שונים ומגוונים בחיק הטבע, ביניהם אזור מוצל ובו ספריה, סדנת ODT, מרחב אומנות, מרחב ייעודי להדלקת מדורה, ועוד.

המרכז החל לפעול בשנה האחרונה, ובכך אפשר מפגש ולמידה גם בשנת הקורונה, בה למידה רציפה בבתי הספר לא תמיד התאפשרה. אל "חוות דעת" מגיעים תלמידי בתי הספר משכונת גילה ללמוד יום בשבוע.

מרכז חדשנות (צילום: מרכז החדשנות "חוות דעת")
"חוות דעת" | לייצר קהילת חדשנות שכונתית ולהוות מרכז חדשנות לכל הירושלמים | צילום: מרכז החדשנות "חוות דעת"

דרך הלמידה בטבע, המרכז שם דגש גם על מיומנויות רגשיות וחברתיות הבאות לידי ביטוי באתגרים ובשיעורים השונים המתקיימים. אמנם המרכז מתמקד בלמידה חוץ כיתתית, אך כמו כל מרכזי ותוכניות החדשנות בירושלים, הוא מלווה את בתי הספר בשכונה בתהליכי שינוי פדגוגיים על פי החזון והחלום של צוותים החינוך השונים.

מרכז 'פואנטה' – מרכז של הגשמת חלומות

מרכז החדשנות "פואנטה" החל גם הוא לפעול בשנה האחרונה, כאשר המרכז הפיזי בו הוא פועל הוקם בשכונת גוננים באפריל 2021. מרכז "פואנטה" מהווה מרחב ללמידה עכשווית ורלוונטית, ופועל בשיתוף בתי הספר בשכונת גוננים, במטרה להקנות מיומנויות וללוות את המורים והמנהלים בהובלה של תהליך השינוי הבית ספרי. במרכז פועלים לביסוס הקשר בין בתי הספר לקהילה שמקיפה אותם, למען יצירת קהילה חינוכית מקומית.

מרכז פואנטה פועל בתוך מתחם חדשנות רחב – המאכלס גם את מרכז החדשנות והיזמות "JLM SPARK". מתחם החדשנות מתפרש על שטח של 700 מ"ר של מרחבי למידה, הכוללים אולפן ניו מדיה, חלל עבודה משותף, מרחב אמנות והאב טכנולוגי. בנוסף מפעיל מרכז פואנטה גינה קהילתית, אליה מגיעים תלמידים על מנת ללמוד בדרך אחרת. שני המרכזים פועלים יחד במבנה משותף, מתוך ראיה חינוכית הוליסטית ומתוך כוונה לייצר קהילת חדשנות שכונתית ולהוות מרכז חדשנות לכל הירושלמים והירושלמיות מרחבי העיר.

מרכז חדשנות (צילום: מרכז חדשנות "איפכא")
למידה חוץ כיתתית מיוחדת | צילום: מרכז חדשנות "איפכא"

"כיתקטיקה"

"כיתקטיקה" הוא מרכז סימולציות ראשון מסוגו בארץ שהוקם על ידי מינהל חינוך ירושלים השנה. המרכז מיועד לתת מענה לאנשי ונשות חינוך ממגוון תפקידים בעיר.

מרכז הסימולציות "כיתקטיקה" מאפשר למגוון רחב של אנשי ונשות חינוך ירושלמים להתאמן על מצבים מורכבים מחיי היומיום בעבודה, לבחון את אפשרויות התגובה שלהם, לקבל תובנות וכלים, וללמוד איך להוביל סיטואציות מורכבות עד לפתרון מיטיבי.

המרכז הוקם מתוך ההבנה שסימולציה מזקקת עבור המשתתף בה את אופן התגובה שלו, את החוזקות והחולשות שלו בסיטואציה נתונה – כך שכשיעמוד מול אותו המצב בחיי היום יום, יהיה ערוך יותר לקראתו.

למרכז מגיעים מורים, מנהלות, גננות וסייעות, פסיכולוגיים חינוכיים, ובפועל – מגוון אנשי ונשות החינוך בעיר. כל צוות חינוכי מציג מראש את הסיטואציות המורכבות עמן הוא מתמודד בחיי היום יום, כאשר המרכז מתאים עבורו סימולציה ייחודית. את הסימולציה מציגים שחקנים מקצועיים מתיאטרון 'קליפה', צוותי החינוך מצולמים, ובסיום – יכולים לצפות בעצמם מתמודדים עם הסימולציה.

כך למשל, ניתן לתרגל סוגי תקשורת עם הורים, רתימה לשיתוף פעולה, הצבת גבולות, שיקוף קשיים בצורה נבונה ונכונה שאינה מאיימת, התמודדות עם התנגדות לשינויים, גיוס צוות לדרך חינוכית חדשה, ניהול ישיבות צוות בצורה מיטבית, חלוקת תפקידים בצוות, חלוקת אחריות והגדרות תפקיד.

"ביתא מחנכים" – חדשנות חינוכית

במקביל למרכזי החדשנות, פועלת בירושלים גם "ביתא מחנכים" – יחידת החדשנות החינוכית של מינהל חינוך ירושלים. "ביתא מחנכים" נוצרה מתוך ההבנה שבמרחב הירושלמי ישנה חדשנות חינוכית פדגוגית שמתרחשת כל העת ברמה המקומית – בבית הספר, בגן, ובצהרון.

כדי להטמיע חדשנות זו ברמה העירונית, הוקם גוף מרכזי המרשת את כל פעילות החדשנות החינוכית בירושלים. "ביתא מחנכים" פועל לקידום רעיונות פדגוגיים חדשים, הבשלת מיזמים חינוכיים ויצירת תשתית להטמעה ושכפול יוזמות מוצלחות, מתוך אמונה בחדשנות שצומחת מלמטה למעלה. בנוסף, מפעיל "ביתא מחנכים" תוכניות ליווי לבתי ספר נוספים בעיר.