בחינוך ובהוראה, כמו במספר מקצועות דומים מתקדמים בעיקר בשתי דרכים: ותק והשכלה. עם כל שנת הוראה אנו צוברים ותק שנזקף לזכותנו ותורם לניסיון, הרחבת השכלה היא תוצר של השתלמויות בית ספריות, פנימיות וחיצוניות וכמובן הדרך הטובה ביותר היא רכישת תואר שני. מול כל מורה בעל תואר שני שלמד והשתדרג, יש מורים מצוינים שנשארים מאחור. מורים טובים מבינים כי כדאי להמשיך ללמוד ולהתפתח לאורך הקריירה כאנשי מקצוע וכבני אדם. אחת מהדרכים הטובות לתגמל את עצמך בהוראה היא "ללמוד", כך אומר לנו ד"ר קובי גוטרמן, ראש התכנית לתואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך במכללת סמינר הקיבוצים.
חלק מהמורים הבוחרים ללמוד לתואר שני בחינוך עושים זאת בשנת ההשתלמות בעוד מורים אחרים לומדים את התוכנית ביום הפנוי. מבנה התכנית מאפשר למורים ללמוד במהלך עבודתם. מבחינה כלכלית לימודי תואר שני הם עסקה משתלמת המאפשרת להגיע לעמדות השפעה ולשכר גבוה יותר. עלות הלימודים, כ-14 אלף ₪ בשנה, מוחזרת ברובה למורים בעלי ותק של ארבע שנים ומעלה בהוראה. זו הטבה שחבל לפספס. מורים הלומדים בשנת השתלמות זכאים להחזר מלא באמצעות קרן ההשתלמות.
תחנת ריענון
כמו בכל מקצוע ואולי דווקא בהוראה, חייבים ללמוד ולהתפתח כל הזמן. גישות הוראה חדשות ושינוי בתפיסות נושנות, מחייבים ריענון והשתתפות בתהליכי התפתחות. סטודנטים לתואר שני בחינוך בוחרים ללמוד מסיבות שונות: חלקם מחפשים את עתידם בהוראה, אחרים רוצים לתרום לחברה וחלק גדול תרים אחר קידום אישי. קיים מגוון רחב של תחומים לימוד בתואר השני המותאמים לעולם הדינמי, לימודים, כדאי להזכיר, היא ההשקעה הטובה ביותר של אדם בעצמו.
כשסטודנטים לעתיד בוחרים מקום ללמוד בו את התואר השני, הם פונים בדרך כלל למקום המוכר להם, מוסד האם בו למדו. דר' גוטרמן אומר עם זאת כי "חשוב לפנות למוסד אקדמי המתמחה בחינוך. כמו שלא תלך לרופא עיניים כשיש לך כאבי אוזניים, כך גם לגבי מוסד לימודים. באוניברסיטאות הגדולות בתי הספר לחינוך עוסקים במחקר ופחות בעשייה החינוכית, במקומות אלה הסטודנט אנונימי, בעוד הלימודים במכללה מציעים מפגש בלתי אמצעי ולמידה מטובי אנשי השטח והמחקר כאחד".
רק בגלל הרוח
בעידן הטכנולוגי של היום כשהרצאה באולם עם עוד 250 סטודנטים גורמת לנו ברוב המקרים ללכת לאיבוד או לשקוע בקריאת פוסטים בסמארטפון, עדיף לחשוב על תפיסה אחרת. אווירה נעימה, קבוצות לימוד קטנות ומרצים שבאמת אכפת להם שתסיימו בהצלחה את לימודיכם תוך שאתם רוכשים כלים שימושיים. "כראש תכנית אני מקבל אין ספור תודות על מרצים שלנו המלווים את הסטודנטים בכל שלב בעבודת הגמר תוך שהם מגלים גמישות בשעות ובזמן שהם מקדישים ללומדים. זה לא משהו שמאפיין אוניברסיטאות או מוסדות ענקיים. המחויבות שלי ושל הסגל היא לכל סטודנט".
אתה מרגיש שיש שינוי בשנים האחרונות ביחס למקצוע הזה?
"אמנם אין לי נתונים רשמיים אך אני מספיק שנים בתפקיד כדי לומר שבשנים האחרונות הקבוצות הולכות ומשתבחות, מגיעים אלינו צעירים נלהבים, אינטליגנטיים ומונעים מרצון ללמוד ולהשפיע. ביניהם גם מבוגרים יותר וכאלה הבאים מתחומים חוץ-חינוכיים, כמו מהנדסים ומתכנתים אחרי אקזיט שהחליטו שהם רוצים לתרום ולעבוד במערכת החינוך. אני פוגש אנשים שבשקט נפשי הייתי שמח אילו היו המורים והמנהלים של ילדי".