כשחושבים על למידה מחוץ לכיתה לא מדובר דווקא בטיול ארוך לרמת הגולן או עין גדי, אלא בכמה פסיעות מחוץ לדלת או משער בית הספר. זה יכול להיות טיול רגלי לקניון הקרוב בשיעור שמדבר על תרבות הצריכה או שיעור על זיהום אוויר שמציג להם את האוטובוסים ברחוב ואת העשן שאפשר לראות. אפילו שיעור מתמטיקה יכול להיות בחוץ עם משימות לתלמידים לעשות תרגילים או סטטיסטיקות וסקרים. חושבים שזה מופרך? הנה 5 סיבות למה זה ממש כדאי.
לא כל התלמידים שווים, אבל יש כאלו שנהנים יותר - כשלומדים בחוץ מרוויחים את התלמידים שבדרך כלל פחות מקשיבים, אלו שיש להם בעיות של קשב וריכוז וגם אלו שבדרך כלל קשה להם יותר להתבטא. התלמידים של היום עושים הרבה דברים בכיתה חוץ מללמוד, וכשיוצאים החוצה שוברים להם את השגרה ועוזרים להם לצאת מאזור הנוחות.
איזה יופי של חבר – הפן החברתי הוא מאוד דומיננטי מחוץ לכיתה. בשגרה היומיומית בבית הספר יש בדרך כלל קבוצות מגובשות ולפעמים גם סגורות לקבלת חברים חדשים. היציאה החוצה לפארק או אפילו לסיור היסטורי בשכונה, יכולה לערבב את הקלפים מחדש ולחבר בין התלמידים.
עכשיו זה שלכת - כשמלמדים בחוץ אפשר לצפות בהדגמות שאי אפשר להעביר לתלמידים בכיתה. למשל כשמלמדים על שלכת, אפשר פשוט לצאת החוצה ולפגוש עץ שבדיוק פיזר את כל העלים שלו מסביב. כשמלמדים על בטיחות בדרכים למשל, אין דרך טובה יותר מלהראות להם כביש והתנהגויות של הולכי רגל ומכוניות.
חמשת החושים – רוצים לפתח את כל החושים? תוציאו אותם לטבע. לראות את מה שדיברתם עליו בשיעור, לשמוע את הקולות של הציפורים, לגעת בטבע, להריח את מה שקורה בחוץ ואפילו לטעום את הסנדוויצ'ים בדרך או סתם תותים שאפשר לקטוף מהעץ.
הטבע הוא הרגל - מורים חוששים בדרך כלל להוציא תלמידים החוצה כדי לא ליצור אווירה של "שיעור חופשי", אבל האמת היא שתלמידים שרגילים ללמוד בחוץ, ילמדו גם כשיש מסביב רק דשא ושמיים. כשיוצאים מחוץ לכיתה באופן קבוע, מגלים שזה הרבה יותר פשוט והגיוני וכל מה שצריך זה להחליט שהדבר הזה מספיק חשוב.
"לא את כל מה שקורה בחוץ אפשר להכניס לכיתה"
ראש החוג למדעים במכללת סמינר הקיבוצים, ד"ר אדיב גל, רואה את הלמידה מחוץ לכיתה כחלק חשוב מההוראה אבל לא כתחליף. "בשביל לעשות גיבוש חברתי, אתה לא חייב לצאת החוצה. אני רואה את היציאה מחוץ לכיתות כמשלים כי ההוראה בתוך הכיתה היא לא מושלמת. השילוב בין הלמידה בחוץ ללמידה בפנים הוא הרבה יותר טוב. לא את כל מה שקורה בחוץ אפשר להכניס לכיתה".
מה המינון הנכון?
"אין מינון נכון. כשאני מלמד ומגיעים לנושאים מסוימים אני יוצא החוצה. לדוגמה, ללמוד על מחזור החיים של ציפורים אי אפשר דרך האינטרנט, חייבים לצאת החוצה. אני מלמד בבית ספר תל"י אלונה ילדים בכיתה ה' על בזים אדומים, שיעור של שעתיים פעם בשבוע. כאשר הבזים מגיעים לארץ, 90% מהשיעורים שלי בחוץ, אני נכנס לכיתה, כי זה יותר נוח לעשות סיכומים, לפני שהבזים מגיעים לארץ רק 50% בחוץ – בהוראה החוץ כיתתית אין נכון ולא נכון, אין מינון קבוע".
03-6901200