אי אפשר להמעיט במקומה וחשיבותה של השפה האנגלית בעולמנו הגלובלי ובחיינו המקצועיים – בתחום הטכנולוגי, המסחרי, האקדמי ובעצם בהכל. את המתפתח לדלת האפשרויות הבלתי מוגבלות בקריירה מחזיקים כיום במידה רבה המורים והמורות לאנגלית שמחנכים.ות את הדור הבא של התלמידים והופכים בעצמם לאנשי מקצוע מבוקשים - ולא רק בהוראה.
החוג לאנגלית במכללת סמינר הקיבוצים הפך למחלקה לאנגלית הגדולה בארץ שמזמנת אליה סטודנטים מכל רחבי המדינה - גם כאלה שמוכנים לנסוע מחיפה, דימונה או באר שבע, שלוש פעמים בשבוע, רק כדי להגיע ללימודים במקום.
"הסטודנטים שמגיעים אלינו מאוד אוהבים את השפה האנגלית ורוצים לעבוד עם ילדים ולהעניק להם את הכלים ללמידה נכונה", אומרת ד"ר מירי יוחנה, ראש החוג לאנגלית בסמינר הקיבוצים. "חלק עוד זוכרים לטובה את המורה לאנגלית שלהם מבית הספר ומעוניינים לתרום חזרה למערכת. הם מגיעים אלינו גם בגיל צעיר מאוד כמו 22 וגם בעשור החמישי לחייהם, אחרי שסיימו לגדל ילדים או לנהל עסק. סמינר הקיבוצים מאופיין בפתיחות גדולה ובשם טוב שמוביל אותנו שנים כך שמגיעים אלינו אוכלוסיות מכל המגזרים".
אנגלית מובנית בכל מקום בעולם
החוג לאנגלית בסמינר הקיבוצים מכשיר מורים ומורות לאנגלית לבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים במסגרת לימודי תואר ראשון בחינוך עם תעודת הוראה וכן בתוכנית שנתית מרוכזת להסבות אקדמאיים. הלימודים מועברים אך ורק באנגלית והסטודנטים שמגיעים ללימודים עם ידע בסיסי נדרש בשפה, עובדים במהלך התואר הן על שיפור האנגלית והן על התמצאות במקורותיה הבלשניים, הספרותיים והתרבותיים.
בעוד שרבים עוסקים בהשוואות בין מצב החינוך בארץ לעומת מדינות אחרות בעולם המערבי, הסטודנטים להוראה בסמינר הקיבוצים יכולים להעיד ממקור ראשון מה מצבנו גם בתחום החינוך להוראה ביחס לעולם, ומתברר שהנתונים אופטימיים. איך הם יודעים?
המחלקה לאנגלית במכללה מקיימת שיתופי פעולה בינלאומיים עם מחלקות חינוך בגרמניה, בדנמרק באירלנד, בהולנד ובארה"ב. היא מוציאה ומקבלת משלחות אנשי הוראה וסטודנטים, מקיימת פרויקטים וקורסים משותפים וירטואליים, שולחת סטודנטים ישראלים לסמסטר בחו"ל, ומארחת סטודנטים זרים שלומדים בסמינר הקיבוצים. לדברי ד"ר יוחנה, אחד מהדברים שחשובים לסטודנטים הישראלים הוא לדעת שהאנגלית שלהם מובנית גם מחוץ לגבולות ישראל.
מה המטרה של שיתופי הפעולה הבינלאומיים בסמינר הקיבוצים?
"אנחנו מאוד מאמינים בהרחבת אופקים ובחשיבות של חשיפה לתרבויות אחרות. הסטודנטים שלנו חווים בפועל איך דברים נלמדים במקום אחר ומנגד, סטודנטים זרים שמגיעים אלינו לומדים מאיתנו. יש לנו את היתרון של לימודים באנגלית, כך שכל סטודנט זר יכול להסתדר פה.
"עבור הסטודנטים שלנו יש רוגע בידיעה שהם יכולים למשל ללכת לגרמניה, לאוניברסיטאות מובילות כמו קרלסרוהה או ויינגרטן וללמד שם במסגרת סמסטר בחו"ל וכולם יבינו אותם. זו גם דרך נהדרת ללמוד על עצמם. הם מטיילים, יוצאים לסיורים ונפגשים עם סטודנטים מקומיים לאירועים חברתיים.
"בשנה הקרובה, תצא משלחת קטנה לאונ' הטכנולוגית דרזדן (TU Dresden) בגרמניה, לשבוע קיימות בחינוך. הם ישתתפו בשבוע לימודים וסיורים, וגם יציגו תובנות משלהם".
כיצד הסטודנטים לוקחים חלק בפרויקטים הבינלאומיים?
"בכל שנתון יש לנו שיתופי פעולה מגוונים, סמינר הקיבוצים מממנת חלק מהם והאוניברסיטאות בחו"ל מממנות חלק אחר. מדי שנה אנחנו בוחרים כ-2-3 סטודנטים שזוכים במלגת לימודים ומחייה בחו"ל לסמסטר. הם סטודנטים לכל דבר ועניין. מגישים שם עבודות, עוברים מבחנים, חיים עם עוד סטודנטים בינלאומיים וחיים יחד בשכירות או במעונות".
סמינר הקיבוצים הוא כמו קיבוץ קטן ומשפחתי
באופן שאולי יפתיע רבים, שיטות הלימוד והחומרים הנלמדים בחו"ל דומים בהרבה מקרים למה שסטודנטים לומדים כאן בארץ בבתי הספר להוראה. לדברי ד"ר יוחנה, לאירופאים ולאמריקאים יש יתרון של כיתות יותר קטנות, ילדים קצת יותר ממושמעים ויחס אחר למורה. את חלק מהתובנות מהסמסטר בחו"ל הם אף מיישמים פה, כמו איך לפתוח שיעור.
מנגד, הסטודנטים שמגיעים מחו"ל לסמסטר בסמינר הקיבוצים מתלהבים מאוד מהקמפוס הירוק עם מרבדי הדשא האין-סופיים שנראה כמו קיבוץ קטן ומשפחתי וצוות נגיש שמוכן תמיד לעזור.
"הסטודנטים הזרים יכולים ללכת לאן שהם רוצים, בהתאם לשיתופי הפעולה של האוניברסיטה שלהם עם מוסדות לימוד אחרים. הם בוחרים להגיע לפה מתוך עניין, סקרנות ורצון להיות כאן", אומרת ד"ר יוחנה. "הם מאוד מתלהבים מהמדינה ומופתעים שאני אומרת במפגש הראשון שהם יכולים לקרוא לי מירי, להתקשר אליי וליצור קשר בווטסאפ. הפתיחות והנכונות לעזור תקפות לכל הסטודנטים שלנו שמרגישים מחובקים ועטופים".
אגב, למרות שבמדינה כמו גרמניה למשל, שכר המורים עומד על כ-4,000 יורו לחודש עבור מורה מתחיל, גם שם מתברר קיים מחסור אדיר במורים, ולמעשה בכל העולם.
פותחים עסקים ומשתלבים בהייטק
למרות הכל, אחד הדברים האופטימיים בתחום הוראת האנגלית הוא ההתקדמות המקצועית המהירה של בוגרים לתפקידים ניהוליים - שנדרשים גם במערכת החינוך וגם מחוצה לה. "בוגרים שנשארים במערכת הופכים בחלקם לרכזי מקצוע ומאוד נהנים מהעשייה. יש לנו בוגרים שהפכו למנהלים, סגני מנהלים, רכזי בגרות ועוד. אני שומעת הרבה פעמים פידבקים כמו 'כמה טוב שלמדתי בסמינר הקיבוצים'. יש לנו בוגרים שפתחו עסקים פרטיים מאוד מצליחים וריווחים ללימוד אנגלית ומבקשים מאיתנו סטודנטים שישתלבו בעסק שלהם.
"מעבר לכך, מי שמתלבט אם ללמוד אנגלית ולא בטוח אם הוראה היא האופק המקצועי שהוא מחפש, לא בהכרח מכיר את מגוון האפשרויות המקצועיות העומדות בפניו מחוץ למערכת. חלק מהבוגרים שלנו נכנסים להייטק, למערך ההדרכה, חלק משתלבים בתחומים של הנחיית קבוצות, גישור, מרקטינג ועוד. ברגע שיש לך את האנגלית כמעט כל האפשרויות פתוחות בפניך, וכמובן שהכלי הניהולי של ההוראה שימושי בכל עסק וחברה. צריך הרי לדעת כ"כ הרבה דברים כדי להיות מורה. לא פחות חשוב מכך הוא שמסלול הלימודים מתקיים במכללה משפחתית שהיא בית תומך וסמל לאיכות אקדמית. זה יתרון אדיר".