המורה: מעיין ספיר
גיל: 25
סטטוס: בזוגיות כבר 6 שנים
מגורים: במקור מירושלים, בשנים האחרונות גרה ברמת גן.
לימודים: בי"ס יסודי "השלום", חטיבה אורט ותיכון "בויאר" ירושלים. לימודים אקדמיים מכללת סמינר הקיבוצים - המחלקה לחינוך לבית הספר היסודי בהתמחות מדעים.

איך היום שלך נראה?
אני קמה כל יום ב-6:30, משעה 8:00 עד 13:30 אני מחנכת ומלמדת את כיתתי (ה'1 כיתה בבית ספר תל-חי בדרום תל אביב), לאחר מכן יש בדרך כלל ישיבות צוות, השתלמויות או שיעורים פרטניים עד 16:00.

סיפרו לנו שאת מעוררת השראה, איך?
אני חושבת שהייחודיות שלי באה לידי ביטוי בגישה שלי לתלמידים. אני מאמינה שמערכת יחסים וקשר אישי עימם הם המפתח להצלחה. אני מכירה את תלמידיי ואוהבת אותם מאוד. לאחר תהליך ארוך ומשמעותי איתם הצלחתי להגיע למצב בו מבט שמח שלי יכול להעניק להם חיזוק חיובי גדול, ומנגד מבט מאוכזב או שיחה אישית משפיעים יותר מעונש. אני מאמינה בתלמידים שלי, אני אומרת להם שהם חכמים ושאין לי ספק שהם יגיעו רחוק, ולעיתים אני אפילו מכנה אותם "דוקטור". אני נוהגת לשאול תמיד מה באמת מעניין אותם וחשוב לי לקשר את נושאי הלימוד לעולם התוכן שלהם, כדי שהם ישאלו שאלות ויטפחו את הסקרנות המדהימה שקיימת בהם.

ספרי על מאגר השיעורים שהקמת
את המיזם "קלאס" הקמתי יחד עם חבריי הטובים יעל שבתאי ויואב אבידן (בעתיד יצטרף אלינו גם גיורא אלון) כאשר היינו סטודנטים בשנה ג' בסמינר הקיבוצים, במסגרת החממה ליזמות חינוכית של המכללה. המיזם הוא פשוט - אתר לשיתוף מערכי שיעור. מורה ממוצע בישראל מכין לפחות 700 מערכי שיעור בשנה, וכל מערך שיעור (בהנחה והוא טוב) צורך שעתיים הכנה בממוצע. בפועל למורים אין זמן לבנות כל כך הרבה שיעורים, מה שיוצר מצוקה ענקית בקרב המורים ובעיקר אצל הילדים, ולכן רוב השיעורים נשמעים כמו :"פתחו עמוד 70...". לעומת המדבר הצחיח שאני מתארת פה, קיים גשם חזק של מערכי שיעור שנכתבים ממש ברגעים אלו על ידי סטודנטים וסטודנטיות לחינוך בכל המכללות בארץ.

לדוגמה, בשבוע אחד בסמינר הקיבוצים נכתבים 1,000 מערכי שיעור, אך אף אחד לא אוסף את האוצר הזה. אלו לא מערכי שיעור בינוניים אלא מערכים מצוינים, יצירתיים וחווייתיים בעלי מגוון דרכי הוראה, משום שלסטודנטים יש זמן. הם שולחים את המערכים לבדיקה אצל המרצים שלהם ואפילו לפעמים מקבלים עליהם ציון. בנוסף, כל המורים בארץ מלמדים פחות או יותר את אותם הנושאים לפי תכנית הלימודים, לא חבל כל פעם להמציא את הגלגל מחדש? "קלאס" מציע לחבר בין המצוקה הקשה בשטח לבין העושר של מערכי השיעור אצל הסטודנטים בדרך פשוטה - שיתוף! כולם יזכו מכך- המורים, הסטודנטים ובעיקר התלמידים שיזכו לחינוך והוראה מיטבית בכל השנה. אני מאמינה של"קלאס" יש את היכולות לשנות את פני ההוראה והחינוך בארץ, ואת הכוח להעלות את המוטיבציה של המורים וליצור קהילה מאוחדת ומפרה.

מעיין ספיר האקתון (צילום:  יח"צ)
בהאקתון של סמינר הקיבוצים, בו זכתה עם מיזם קלאס | צילום: יח"צ

מי או מה מעורר בך השראה?
אנשים שלא מפחדים להיכשל או לקחת סיכון, רק כך הם יודעים עד כמה רחוק הם יכולים להגיע.

מה מניע אותך בחיים?
אהבה מביאה אהבה. אני אוהבת מאוד את הציטוט "בקש שלום ורדפהו" - תמיד להימנע מאלימות ולהיות בשלום עם עצמי ועם הסובבים.

מה העצה הכי טובה שקיבלת כתלמידה?
כל הכיתה יחד מרימה כיסאות ב-10 שניות ואילו המנקה ב-10 דקות לבדה - נצלו את הכוח של הקבוצה.

מה את לומדת מהתלמידים שלך?
עד כמה העולם של הילדים יצירתי ומעניין. הם הרבה יותר חכמים ממה שרוב המבוגרים חושבים. ככל שנקשיב להם ונאהב אותם יותר הם יתחזקו מבחינה רגשית, ובהתאם גם המצב החברתי והלימודי שלהם ישתפר ויתעצם.

ספרי על חוויה משמעותית מלימודי ההוראה.
לפני כל מבחן אני אומרת לתלמידים לחזור אחריי: "אנחנו מסוגלים", "אנחנו יכולים", "אנחנו חכמים". פעם אחת תלמידה שלי הייתה בבלאק אאוט, ראיתי אותה בזמן המבחן ממלמלת את האמרות האלה לעצמה, הסתכלתי עליה ויחד עשינו עם השפתיים את המשפטים. בסוף המבחן היא חבקה אותי וכמובן, הצליחה בגדול. כמו כן, כשיצאנו לטיול שנתי בירושלים והיינו בכנסת ישראל ביקשתי מתלמידה אחרת להסתכל טוב טוב על הבניין הזה כי בעתיד זה יהיה מקום העבודה שלה. התלמידה הזכירה לי את הרגע הזה במהלך השנה כרגע מעצים.

האם השתנית מאז שהפכת למורה?
אני מורה צעירה מאוד, אין ספק שהתבגרתי ושיניתי את אורח החיים שלי.

איך תתארי את התלמידים הישראלים?
סקרנים, חכמים ויצירתיים. בגלל שתנאי המחייה בארץ מחייבים את ההורים לעבוד באינטנסיביות רבה לצערי, תלמידים רבים הם בעלי קשיים רגשיים וזועקים לגבולות. ילד בלי גבולות נמצא במקום הכי מפחיד בעולם - חשוב שיהיו לתלמידים גבולות ברורים בבית ובכיתה, זה מעניק להם ביטחון רב.

תלמיד יוצר אומנות בעקבות שיעור על שלכת (צילום: מעיין ספיר, צילום ביתי)
תלמיד של מעיין יוצר אומנות בעקבות שיעור על שלכת | צילום: מעיין ספיר, צילום ביתי

מה הדבר שהכי קשה לך במקצוע?  
הפלאפונים והאינטרנט. מצד אחד זה יתרון אדיר להוראה, אך מנגד הילדים חשופים לתכנים בצורה לא מבוקרת. הם קוראים הרבה מקורות לא אמינים לגבי שאלות שמעסיקות אותם, וכמובן שהאלימות ברשת היא מסוכנת מאוד.

מה את עושה כדי להתגבר על זה?
אני מדברת על הקושי בכיתה, ואני לא מתפשרת על נושא האלימות. בפעם הראשונה שנפתחה קבוצת וואטסאפ בכיתה מאחורי גבי הייתי מאוד ברורה לגבי ההשלכות של זה. שיבחתי את אותה ילדה שדיווחה לי והסברתי מה ההבדל בין דיווח להלשנה. בנוסף, בחרתי לשים תיבה אנונימית בכיתה בנושא גיל ההתבגרות ושינוים שהילדים חווים, ואני מדברת על הנושאים בפתיחות וברגישות.

מה הרגע הכי מרגש שחווית?
מה שהכי מרגש אותי זה כשתלמיד שוכח להביא אוכל, וכל פעם כשזה קורה פשוט קמים ילדים מיוזמתם ונותנים לו חלק מהכריך שלהם. זה מראה לי עד כמה הכיתה היא משפחה.

מיהי מורה טובה? ומדוע?
מורה טובה היא מורה שרואה בעצמה קודם כל מחנכת, מישהי שעושה את העבודה שלה מאהבה ומשליחות. עד כמה שזה נשמע כמו קלישאה - זו תמיד תהיה מי שמאמינה שלחינוך יש את הכוח לשנות את החברה.

יש לך סודות לחיים מאושרים?
אני ממליצה לעסוק במקצוע שאוהבים מהבטן, מקצוע שמרגש אתכם. אנשים נוטים לבחור מקצוע לפי שכר, יוקרה חברתית או סיבות אחרות. אני חושבת שכפי שאף אחד לא מתפשר על בעל, אישה או ילדים אשר מהווים מחצית מהיום שלנו, אל תוותרו על 50 אחוז הנותרים מהיום ותעשו רק את מה שאתם אוהבים. 

סוד נוסף - תחמיאו כמה שיותר, 3 מחמאות ביום לפחות. תתחילו בכוח ולאט לאט זה יגיע בטבעיות. אני מאמינה שמי שמצליח להחמיא הרבה הוא אדם חזק ואמפתי. זה לא עולה כסף אבל מעניק הרגשה טובה מאוד לאחר, וגם לעצמך.

 

מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה המובילה לחינוך והוראה, מציעה מגוון רחב של תכניות לימוד לתואר ראשון, תואר שני, הסבה להוראה ולימודי תעודה.
03-6901200