אנחנו חיים בעולם משתנה ושיטות הלימוד המסורתיות שעליהן גדלנו לא תמיד מתאימות למציאות העכשווית של ילדינו. במדינה הנחשבת לאומת הסטרט-אפ, לתכונות כמו יוזמה, חשיבה מחוץ לקופסה, יצירתיות וחדשנות – יש חשיבות עליונה.
איך לעודד ילדים להיות יזמים?
ד"ר הדס דקל, ראש המרכז ליזמות בסמינר הקיבוצים, מציעה שישה דברים שיעודדו את הילדים שלנו להיות יזמים, שכל אחד יכול ליישם:
1. עודדו את הילדים להיות אקטיביים
הילד רוצה שמשהו יקרה? שיגרום לזה לקרות. הנחו אותו בדרך אך תנו לו את החופש לעשות את הבחירה שלו. אם הוא רוצה, למשל, לצאת לשחק ואי אפשר כרגע, הראו לו שאפשר לשחק בכל מקום. גם הסלון יכול להיות מגרש משחקים: אפשר לעלות על השולחן, לזחול מתחתיו, ללכת מסביבו, וכך גם ללמוד חוקי פיזיקה ראשוניים. כל חלל יכול להיות מקום שאפשר לפעול בו, לעשות בו שינוי.
2. עברו מהמחשבה על "חינוך" למחשבה על "למידה"
כשמישהו מחנך אותך זה פטרוני - שריד מימי המהפכה התעשייתית, כשהתפיסה הייתה שלמישהו יש את הידע ומישהו אחר צריך לקבל אותו. למידה, להבדיל, היא למידה משותפת. אנחנו יכולים ללמוד מילד בן חמש וגם מסבא בן 80. מדברים היום על Lifelong learning, למידה שמתרחשת לאורך כל החיים, כאשר אפשר ללמוד מכל אחד, מכל תחום ובכל גיל.
3. לא חייבים ללמוד רק בכיתה
אפשר ללמוד בכל מקום. לא חייבים לשבת בתוך מקום סגור או למלא חוברות. למשל, אם הולכים עם הילדים לגינה ניתן להתבונן בתנועת הנדנדה, שפועלת על פי חוקי הפיזיקה, או מה קורה בארגז החול, ממה החול בנוי? כל תופעה יכולה לעורר בנו סקרנות. זה מתחיל מהבית – עודדו את הילדים לחקור ולשאול שאלות ולחפש תשובות בעצמם.
4. אל תחששו מטכנולוגיה, אבל זכרו שהיא רק אמצעי ולא מטרה
הטכנולוגיה היא אמצעי לאסוף מידע, לשחק, לראות סרטים, אבל היא לא מטרה בפני עצמה. אומרים שהילדים יושבים שעות מול המסכים, אבל השאלה היא מה הם עושים שם. חשוב לשים לב שגם אנחנו בתור מבוגרים, לא צריכים להיות "תקועים" כל היום בתוך הסלולר, אלא לחזור להשתמש בחושים שלנו - באוזניים, בעיניים ובלב, וכך לשמש לילדים דוגמה.
5. תנו לילדים להיות בתנועה
כשאנחנו בתנועה, המוח שלנו עובד אחרת, הוא יותר חד. לא במקרה הרעיונות הכי טובים מגיעים כשאנחנו הולכים, רצים או אפילו מתקלחים. למשל, אפשר ללמוד מתמטיקה דרך תנועה: חיבור וחיסור – לקפוץ קדימה בחיבור ואחורה בחיסור, או ללמוד את חוקי התנועה של ניוטון דרך זריקה ותפיסה של כדור.
6. "שחררו" את הילדים
הילד אומר שהוא רעב בחמש אחרי הצהריים ואתם אומרים לו: "חכה לארוחת הערב"? אבל הוא רעב עכשיו ולא יקרה כלום אם הוא יאכל משהו. שברו מעט את ההרגלים שלכם. זה לא אומר שלא צריך להציב גבולות – ילדים חייבים גבולות, אבל בתוך הגבולות יש שטח גדול, במגרש הזה צריך לתת להם את היכולת להתבטא, להקשיב, לראות. לא להגיב על אוטומט. בסוף, הם רק ירוויחו מזה ויהיו בעצמם יותר גמישים לחשוב מחוץ לקופסה.