עולמו הפנימי של האדם הוא דבר מורכב במיוחד, שרב הנסתר בו על הגלוי. אנו מתמודדים לאורך השנים עם לחצים רבים, טראומות, אובדן וקשיים מסוגים שונים, אך לא תמיד אפשרי לדבר על זה או להצביע על הדבר שמעכב אותנו, שכן פעמים רבות אנו נוטים להדחיק אירועים שמטרידים אותנו. לעומת הטיפול הקיים באמצעות פסיכותרפיה מילולית, המבוסס על השיח הישיר בין המטפל למטופל, בטיפול באמנויות התקשורת והיחסים נעשים באופן עקיף, והתכנים המעסיקים אותנו עולים למודע באופן שאינו מילולי, ובקצב שלהם. היצירה האמנותית חושפת את החיים הסימבוליים והפנימיים שדרכם אנו חיים, אם ביודעין ואם לא. באמצעותה ניתן להשיג תוצאות טובות יותר בקרב אוכלוסיות שונות: ילדים, מתבגרים, קשישים.
הסיבה שטיפול באמצעות אמנויות הוא כלי כה אפקטיבי, נעוצה בעובדה שתהליכי ההבעה והיצירה באמצעות הדימוי האמנותי, הם חלק פעיל ומרכזי בתהליך הריפוי.
לא רק משחק בצבעי פנדה
אז מהו בעצם טיפול באמצעות אמנויות? מדובר על שיטת טיפול המציעה מרחב ביניים שבו המטפל, המטופל והחרדה נפגשים ביחד עם האמנות, ובדגש על האמנות. כדי לתאר את תהליך הטיפול, אפשר לדמות סיטואציה שבה כוח פנימי ואינטואיטיבי מוביל את הידיים לעשות דבר שאנחנו לא בהכרח חושבים עליו. רק אחרי התהליך אנחנו יכולים להתקרב, להסתכל ולהבין מה היה.
מחקרים רבים גילו כי שימוש באמנויות כמו תנועה, דרמה, אמנות חזותית וספרות, הינם כלים מאוד יעילים להציף בעיות על פני השטח בצורה עקיפה שאינה מאיימת, אשר מאפשרת הן למטופל והן למטפל להיות נוכחים בתוך הרגע ולחוות אותו במלואו. הטיפול באמנויות מאפשר למטופל ליצור, לנוע, לשחק, לקרוא או לכתוב, בחופשיות וללא שיפוטיות, וכך נוצרת עבורו סביבת הכלה בטוחה.
הטיפול באמנויות נמצא כיעיל במיוחד, בקרב ילדים ואוכלוסיות מהגרים, שכן השימוש בחוויה האמנותית מאפשר להביע רגשות שקשה לעיתים לתת להם ביטוי מילולי. "כדי להיות מטפל באמנויות צריך יכולת אמנותית והיכרות טובה עם הכלי האמנותי הרלבנטי ללימודים. נדרשות גם תקשורת בין-אישית טובה, יכולת לקשב ולהתבוננות, אמפתיה, ורגישות" מסבירה ד"ר נעמה לב ארי, ראש בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות, בסמינר הקיבוצים. "זו הסיבה שוועדת הקבלה ללימודים אצלנו עומדת על תכונות וקריטריונים נוספים, ולא רק דרישות סף אקדמיות". התכנית לטיפול באמנויות של סמינר הקיבוצים מתקיימת במתכונת של תואר שני קליני. הלימודים כוללים התנסות מעשית ושיעורי הדרכה על העבודה המעשית, ונמשכים שנתיים. ההתמחויות המוצעות בתכנית: פסיכודרמה, אמנות חזותית, תנועה וביבליותרפיה. בתום לימודי התואר השני יש להמשיך לשנה שלישית, שמטרתה הכשרה מעשית מתקדמת.
מה כבר אפשר ללמוד מציור של בית?
אחד המעסיקים הגדולים של מטפלים באמנויות הוא מערכת החינוך. ילדים עם בעיות רגשיות או בעיות התנהגות, בעלי הפרעות קשב וריכוז, מתבגרים ונוער, המתמודדים עם שינויים גופניים, בעיות חרדה, הפרעות אכילה, התעללות מינית, ועוד.
השימוש בכלים האמנותיים כמו משחק, תנועה ומוסיקה, סיפור, צבעים וחומרים, מאפשרים להשיג את שיתוף הפעולה של הילדים. לעיתים העבודה נעשית באופן חופשי, ולעיתים יש הנחיות מכוונות מטרה. לדוגמה, ילד שמוזמן לצייר בית, כאשר עומדים לרשותו חומרים ודפים, ובסביבה שקטה שאינה מאיימת עבורו. המטפל רואה בציור תכנים שמאפשרים לפענח את המקומות הבעייתיים או החלשים אצל הילד. האם הילד צייר בית קטן ומרוחק בקצה הדף? האם הוא צייר את הבית כגדול ומאיים? מה נמצא בציור ומה חסר בו? כל סימן של גודל, פרופורציה, צבעוניות, אופן אחזקת החומרים, ועוד מגוון אלמנטים, נותן לנו מידע שאפשר לעבוד אתו.
הטיפול עצמו הינו תהליך, יש לו קצב משלו, ואין צורך לשאול יותר מדי על הדימוי שנוצר בטיפול, אלא לתת לו זמן ומקום להיות בו. הייצוג הפיסי של עבודות האמנות שנשמרות בחדר, מאפשר לחזור אליהן, לשתף בהן את הילד, לחזק את הביטחון שלו ביכולת היצירתית, ולעקוב אחר התהליך הטיפולי לאורך זמן.
ניתן לראות באופן חד משמעי שלאחר שבונים יחד אמון עם המטופל, ניכר שיפור הדרגתי. לדוגמא ניתן לראות כיצד ילד שהגיע עם חרדה חברתית, עובר תהליך, נפתח בהדרגה ומתחיל להשתלב בחברת הילדים.
טיפול באמנויות שכיח במסגרות טיפוליות בילדים באופן פרטני וקבוצתי, ובדרכים שונות:
טיפול בפסיכודרמה: במקום לדבר על הבעיות, הן מוצגות בפועל. הצגת הבעיה, משחקי תפקידים וחילוף תפקידים, מאפשרים לכל אחד להיות, בתהליך ספונטני ויצירתי, בתפקידו של חברו לקבוצה. היכולת לראות את המציאות בעיני האחר, או לראות את העצמי בעיני האחר, מרחיבה את ההיכרות עם נקודות מבט שונות, ומסייעת בחיזוק סביבת הביטחון הפנימי וההתפתחות האישית.
טיפול באמנות: במקום לדבר על הבעיות, המטופל מוזמן לקחת חומרים בידיים, לבחור אם ללוש אותם לצורה חדשה, אולי להתלכלך בהם, להרגיש חופשי ולבחור מתוכם מה מתאים לשימוש באותו מפגש: חמר, גואש, פנדה, צבעי מים, גירים, ועוד. ומה יהיה גודל הדף ובאיזו טכניקה לעבוד. כל סימן גרפי שיתבטא בתהליך היצירה ניזון מן הנפש, והוא יספר לנו עליה, מה שקשה למטופל לספר במילים.
ביבליותרפיה: התהליך הטיפולי מתקיים באמצעות טקסט ספרותי, פזמון מוכר או שיר, קטעי וידאו, מחזה, סרט קולנוע, חפץ דומם או קלפים - הטקסט מדובב את הילדים לקחת חלק פעיל בתהליך הטיפולי. יש בו כדי לשקף את עולם הדימויים והחוויות בצורה אוניברסאלית, המעוררת בכל אחד את עולמו הפנימי הייחודי.
טיפול בתנועה: מאפשר לילד לנוע בחופשיות וללא שיפוטיות, וליצור עבורו סביבת תנועה בטוחה. במהלך התנועה אפשר לשים לב ולהגיב לתחושות הגוף, לאופן היציבה, לדרכי הביטוי התנועתי, לדחפים פנימיים כמו כעס או תוקפנות, לדימויים ולזיכרונות שעולים באופן שאינו מודע.
לסיכום, תחום הטיפול באמנויות מעורר עניין, הוא מושך וחווייתי, נוח וזמין לשימוש ומעודד תקשורת טובה. העיסוק הגמיש והפתוח בחומרי האמנות, והעשייה היצירתית כשלעצמה, מחזקים את כישורי הביטוי העצמי, מעודדים תקשורת חברתית, משפיעים על הגמשת דפוסי התנהגות ומסייעים בקונפליקטים שונים.