בשנים האחרונות מדינות מזרח אסיה - סין, יפן, קוריאה והודו - הולכות ומחזקות את מעמדן בכלכלה ובפוליטיקה העולמית. הקשרים הפוליטיים והכלכליים של ישראל עם מדינות אלו מתפתחים ויוצרים ביקוש גדל והולך לאנשים הבקיאים בתרבויות מזרח אסיה. הלימודים בחוג מספקים את כל הידע הנדרש להשתלבות במגוון תפקידים במשרדי ממשלה, בחברות גלובליות, בחברות היי-טק וסטארט-אפ, בחברות תעופה, בחברות תיירות ובמוסדות הוראה.
מבין המכללות האקדמיות בישראל, הייתה תל-חי המכללה הראשונה שזיהתה את המגמה ופתחה חוג ללימודי מזרח אסיה בקמפוס, שכולל מסלולי רכישת שפה - לימודי סינית או לימודי יפנית, וכן לימודי תולדות המדינות, המודרניזם במזרח אסיה, מגמות כלכליות שונות וסוגיות תרבותיות שונות הכוללות שאלות של אקולוגיה, סביבה ומגדר. בקיצור, לא משעמם.
אחד היתרונות שמייחדים את התחום לעומת חוגים אחרים הוא שאת לימודי מזרחי אסיה לומדים במסגרת תואר דו-חוגי. במיקרו זה אומר שניתן לשלב אותו עם חוג מתחום אחר כך שביחד אפשר להתמקצע בתחום מסוים. במאקרו זה אומר שניתן בד בבד להרחיב את מגוון האופציות התעסוקתיות בעתיד. לימודי מזרח אסיה נותנים ערך מוסף לתחומים השונים באקדמיה ומייצרים לימודי "קונספט" יחד עם כל תחום שנבחר.
למשל, סטודנט שמתעניין בחינוך ירצה לדעת שחינוך והשכלה הם נושאים מרכזיים בתרבויות סין ויפן, והשילוב הנ"ל מאפשר להיות איש חינוך עם עומק, השכלה ואופקים רחבים. לעומת זאת, תלמידי חוג רבים מגלים עניין רב בהיבטים הפסיכולוגיים של הפילוסופיה הבודהיסטית והקונפוצינית. השילוב בין לימודי מזרח אסיה לפסיכולוגיה מאפשר להיות פסיכולוג ולייצר קונספט מיוחד בתחום שמדבר היום להמוני אנשים.
שילוב נוסף שהופך ללימודי קונספט הוא השילוב עם לימודי סביבה מכיוון שסין חווה לאחרונה את ההגירה האנושית הגדולה בהיסטוריה עם תהליכי עיור ותיעוש מואצים ופרויקטים אדירי מימדים של תשתית, המשנים את פני כדור הארץ. גם יפן היא מדינה שמתמודדת רבות עם אסונות אקולוגיים גרעיניים.
גם בגזרת לימודי יישוב סכסוכים אפשר למצוא כי שילוב עם לימודי מזרח אסיה יכולים להוסיף ולתרום היות ואסיה הופכת למוקד עולמי עם סכסוכים שמאיימים לערער את הסדר העולמי: קוריאה, סין-יפן, ים סין הדרומי, סין הודו, והתחרות הגואה עם ארה"ב. וזה בלי להזכיר את האופציה של השילוב המתבקש עם לימודי פילוסופיה.
אותו דבר קורה גם בשילוב עם לימודי כלכלה, שהרי הכלכלות של סין ויפן נמצאות בין שלושת המקומות הראשונים בעולם ואין תהליך כלכלי שאינו מושפע מהן. אפשר לומר שמדובר בדור הבא של לימודי "מנהל העסקים" שמכינים את הסטודנט באופן השלם ביותר לעולם העסקים העכשווי. ואם אתם עדיין לא משוכנעים אז שתדעו כי ההשערות הן כי עד 2030 כלכלת סין צפויה להיות הגדולה בעולם.
בסופו של דבר, כשפורטים את כל אפשרויות השילוב הדו-חוגי של לימודי מזרח אסיה מגלים כי מדובר בשילוב מנצח שפותח בפני הסטודנט עולם שלם וחדש הכולל תואר מחכים ומעניין, שפה רלוונטית ושימושית ושילובים נפלאים, מפרים ומאתגרים.
"אחד הדברים הכי מהנים ומספקים שעשיתי בחיים"
"הגעתי ללימודי מזרח אסיה לאחר טיול ביפן ובהודו", מספרת שחר דנגור (26), הלומדת פסיכולוגיה ומזרח אסיה בשנה ג' בתל-חי. "במהלך הטיול נחשפתי לפילוסופיה, לתרבות ולהיסטוריה הבלתי רגילה של המזרח".
"אני לא יכולה להגיד בוודאות למה בחרתי ללמוד מזרח אסיה", מספרת אלכס ברנבוים אילת (29), גם היא סטודנטית שנה ג' בחוג ללימודי אסיה בתל-חי, "תמיד התעניינתי במדינות ובתרבויות שונות וזה פשוט היה נשמע מעניין, אבל לא באמת ידעתי לקראת מה אני הולכת. קצת איימה עליי בהתחלה המחשבה על לימוד השפה הסינית, אבל החלטתי ללכת על זה. היום אני יכולה להגיד שלימוד השפה הוא אחד הדברים הכי מהנים ומספקים שעשיתי בחיים".
ולא פחדתן שלא יהיה לכן מה לעשות עם תואר כזה?
"לפני שהתחלתי ללמוד לא הייתי מודעת לאפשרויות התעסוקה בתחום", מספרת דנגור, "היום אני מבינה שאפשר להשתלב במגוון תחומים הקשורים למזרח אסיה, הן בעולם העסקי באמצעות חברות שמנהלות קשרי מסחר עם מדינות אלו, והן בעולם האקדמיה וההדרכה".
"לא היה לי מושג מה בדיוק אני הולכת ללמוד ובטוח שלא ידעתי מה האופציות שיעמדו בפניי עם סיום התואר", משתפת גם ברנבוים בחששות שהיו לה, "לאט לאט, תוך כדי התואר, גיליתי עולם חדש שכנראה שלא הייתי מגלה לעולם אם לא הייתי לומדת במסגרת הזאת. זה רק גרם לי להבין שעל כל מדינה וכל תרבות בעולם אפשר וכדאי ללמוד ולחקור. היום אני יודעת שסין ויפן הן שתי תרבויות מרתקות ושונות לחלוטין האחת מהשנייה. אני גם יודעת שסין ויפן הן שתי כלכלות חזקות ומשמעותיות שיש הרבה הגיון בללמוד עליהן ולדבר את השפה, מה שלא היה שיקול עבורי בכלל כאשר התחלתי ללמוד. והכי חשוב מבחינתי, גיליתי שאחרי סיום התואר עומדות בפניי הרבה אפשרויות שדרכן אוכל להמשיך ולהתפתח בתחום".
יש תפיסה כזו שלימודי אסיה הם עניין מיושן ופרימיטיבי. מה היתרונות של לימודים כאלה לעולם המודרני שאנחנו חיים בו?
"ללמוד לימודי מזרח אסיה זה ללמוד על ההווה ובמידה מסוימת גם על העתיד", אומרת ברנבוים, "זה נכון שחלק נכבד מהלימודים בתואר הם לימודי תרבות, היסטוריה ופילוסופיה, אבל אני לא חושבת שאפשר לעבוד ולהיות בקשרים עם סין מבלי להכיר לעומק את התרבות שלה ואת ההיסטוריה של העם הסיני. בנוסף יש דגש רב במהלך הלימודים על ניתוח של סוגיות חברתיות המתרחשות בסין וביפן ממש בתקופה זו, והיכרות עמן היא קריטית בעיניי עבור מי שרוצה לעבוד או לקיים קשרים עם אחת המדינות".
"היתרון הבולט ביותר לימינו הוא לימודי השפה", מוסיפה דנגור, "סינית ויפנית הינן שפות מורכבות ומעניינות שדורשות התמדה והשקעה. בתל-חי ניתן דגש רב על לימוד השפה, ואנחנו הסטודנטים מקבלים ליווי צמוד ואיכותי המאפשר התקדמות מהירה. שליטה בשפות אלו מאפשרת הבנה טובה יותר של התרבות ואפשרות לפתח קשרים עסקיים וקשרים דיפלומטיים עם מדינות המזרח".
"ידיעת השפה הסינית חשובה לתחום העסקי אבל גם לתחומים אחרים, כמו הוראה או הדרכת טיולים", מסכימה ברנבוים, "בנוסף, אחרי תואר ראשון אפשר להמשיך ללימודי תארים מתקדמים, וגם בתחום הזה יש הרבה מלגות ואפשרויות, בארץ ובחו"ל".
לא רק לימודים: משלחת לסין וריקודי היפ הופ לצלילי ראפ סיני
בסיום שנת הלימודים האחרונה, ממש בימים אלו, הסטודנטים שסיימו שנה ב' במכללה יצאו לקורס קיץ ב-ג'ילין, בצפון מזרח סין, לשיפור ותרגול השפה הסינית. בנוסף בכל שנה מתקיימת תחרות ארצית בשם "הגשר לסינית", בה כל מוסד אקדמי שולח את נציגיו, כאשר בתחרות נבחנת יכולת השליטה שלהם בשפה הסינית בשלושה חלקים: טריוויה על סין, נאום בסינית וחלק אומנותי. השנה התחרות עמדה בסימן "משפחה אחת, עולם אחד", ושחר דנגור נבחרה יחד עם חברה מהחוג לייצג את המכללה ואף זכתה במקום הראשון מבין כל הנציגים מכלל המוסדות: "רציתי להשתתף בתחרות כדי להשתפר ולחזק את הביטחון העצמי בסינית. אני בטוחה שחוויות התחרות תלווה אותי בהמשך דרכי המקצועית והאישית כאירוע חשוב, מחזק ומעצב. בחרתי לספר על סביי וסבותיי אשר הגיעו ממקומות שונים בעולם והקימו את משפחתם בארץ. בנוסף, סיפרתי על הבחירה המפתיעה בלימודי פסיכולוגיה ומזרח אסיה בתואר הראשון שלי. הצגתי את השונות בין התחומים, אך גם הדגמתי את הקשר שאני מוצאת בין הפילוסופים הסינים והפסיכולוגים המערביים. בחלק האומנותי בחרתי לרקוד ריקוד היפ-הופ לצלילי ראפ סיני עכשווי".
ומה לגבי תכניות לעתיד?
"קיבלתי מלגת לימודים של סמסטר באוניברסיטה בצ'נגדו", מספרת דנגור, "במסגרת המלגה אמשיך את לימודי הסינית שהתחלתי בתל-חי. צוות החוג מעודד אותנו להמשיך את הלימודים אחרי התואר, ומסייע בהגשת המלגה ובהכנות להמשך. תמיכה כזו היא מאוד חשובה, מאחר ובאופן עצמאי קשה יותר להגיש מועמדות. חשוב לציין שהכלים הטובים שרכשנו בלמידת השפה, הם שאפשרו לנו להיות ברמה מתאימה להגשת מועמדות. אני מתכננת בעתיד לחזק את היכולות שלי בסינית לרמה שתאפשר לי לעבוד בעבודה הקשורה ביחסי חוץ עם סין".
"לפני שלוש שנים לא ידעתי כלום על מזרח אסיה ולא חשבתי שאני רוצה לעשות תואר בכלל, והיום אני רק רוצה להמשיך וללמוד כמה שאפשר", משתפת ברנבוים, "חשוב לי מאוד להגיד שהתנאים המיוחדים שיש בחוג ללימודי מזרח אסיה בתל-חי הם אלה שעשו את המהפך הזה עבורי. יצא לנו כסטודנטים בחוג לארגן הרבה פעילויות שקשורות למזרח אסיה, למשל בראש השנה הסיני ארגנו הפסקה פעילה עבור כל המכללה על מנת לתת לכולם טעימה קטנה מהעולם שלנו. אפשר להגיד שאנחנו מרגישים חלק פעיל בחוויה הלימודית שלנו וזה מאוד חשוב לדעתי".
מוכנים לצאת מאזור הנוחות? לחצו כאן כדי לשמוע עוד פרטים