יש בארץ עשרות מוסדות שמציעים לימודי אמנות, וכשמתלבטים היכן הכי כדאי ללמוד, חשוב להתייעץ עם מי שמומחה לדבר - שוחחנו עם זמר ס"ט, מנהל המכון לאמנויות במכללה האקדמית תל - חי, מעצב תעשייתי במקצועו ובוגר בצלאל, הנמצא בימים אלה בעיצומן של הכנות לפתיחת תערוכת הבוגרים של המכון, שעזר לנו לסדר את המחשבה ולהבין על מה חשוב לשים דגש ומה המשמעות של כל דבר.
1. בחרו את המסלול שמתאים לכם – לימודי תעודה או התמחות עם שילוב אקדמי
לא בכל המקומות לימודי אמנות יקנו לכם גם תואר אקדמי בסוף התהליך; ישנם מסלולים רבים שבסיומם תקבלו לימודי תעודה בלבד, אופציה לא רעה כמובן אך חשוב להיות מודעים אליה. במכון לאמנויות בתל - חי למשל, הלימודים הם לימודי תעודה במסלול ארוך של שלוש שנים, אך מי שמעוניינים לצאת גם עם תואר ביד יכולים ללמוד במשך ארבע שנים במסלול שילוב אקדמי עם אחד החוגים בפקולטה למדעי הרוח והחברה ולצאת בסוף התקופה עם שתי תעודות: אחת של בוגר המכון לאמנויות (בצורפות, קרמיקה או אמנות פלסטית) והשנייה כבוגר תואר ראשון מטעם המכללה האקדמית תל-חי, מסלול אותו לוקחים כמחצית מהסטודנטים הלומדים במכון.
2. ללמוד במקום שנותן לכם השראה
דמיינו לכם שבאמצע החוף במלדיבים יקימו פקולטה ללימודי חשבונאות; ללא אמצעים וללא מחשבים – הזוי ובלתי נתפס. ומה אם נציג לכם מצב דומה בו סטודנטים לאמנות נדרשים ליצור ללא תנאים מתאימים?
זאת בדיוק הסיבה שאתם צריכים לבחור במקום שייתן לכם השראה – מקום שברגע שאתם יוצאים מהכיתה או משקיפים מהחלון של הסטודיו יציף אתכם בהשראה ואנרגיה יצירתית. להביט על הנוף, לנשום עמוק ולתת למוזה לנחות עליכם. ידוע שטבע ונוף ירוק מועילים לבריאות, ומסתבר שגם לאמנות. הגליל הוא אחד האזורים היפים ומעוררי ההשראה בארץ.
3. מקום שיאפשר לכם להצטיין בלי לאבד את עצמכם
הרבה פעמים אנשים שמתעניינים בלימודי אמנות כמהים למקום שיאפשר להם ללמוד במקום שקט ופחות תחרותי, וזו נקודה חשובה שלא תמיד שוקלים אותה בכובד ראש; כולנו מחפשים מקום שיחתור למצוינות ולהישגיות בלימודים, אבל מצד שני חשוב שהמוסד הלימודי יאפשר לנו לעשות את זה בהדרגה ובדרך שמתאימה לנו, מתוך התמקדות בתהליך הלמידה של כל סטודנט באופן אישי ולא בהשוואה להישגי האחרים ויחד עם זאת לקחת אותו הכי רחוק שאפשר מבחינה אמנותית מקצועית ואקדמית.
4. הגודל (והקוטן) כן קובע
מי שמכיר קצת את שוק לימודי האמנות והמוסדות המובילים בשוק, יודע כי עם השנים הוא הפך לתעשייה בפני עצמה עם אינסוף מכינות קדם אקדמיות, משימות מקדימות, ימי מיונים, כיתות עמוסות וצפופות ועוד. לכן כדאי להחליט האם מחפשים מקום לימודים גדול וממוסחר או דווקא מוסד בוטיק.
כשאתה חלק מקבוצת למידה קטנה ויותר הדוקה, אתה מכיר את כולם אישית. זה מאפשר לקבל יותר תשומת לב ויותר זמן איכות עם המנחים, גם בעבודה הקבוצתית וגם בפרטנית. לכן מומלץ לבדוק טוב טוב את גודל המוסד, מספר התלמידים בכל מחזור והיחס הכמותי בין אנשי הסגל לסטודנטים.
5. מורים מקצועיים ואמנים יוצרים
בדקו מי המורים במוסד שבו אתם מתעניינים. האם הם יוצרים בעלי שם? האם הם עצמם אמנים שממשיכים ליצור במקביל להיותם מורים? העובדה שלמרצים יש סטודיו פעיל שבו הם עצמם יוצרים, זה מה ששומר אותם עדכניים ורלוונטיים עם יכולת להעביר בצורה איכותית ועכשווית את מה הולך בעולם שבחוץ.
6. מה כולל תהליך הקבלה והאם אתם יכולים לעמוד בסף הדרישות?
החלטת ללמוד צורפות / קרמיקה / אמנות? כמעט בכל מוסד שתבקשו להתקבל אליו, תידרשו לעבור תהליך קבלה שיכלול לרוב מפגש אישי ותיק עבודות. במכון לאמנויות בתל-חי למשל, התהליך מורכב מיום אחד מרוכז שבו מתקיים ראיון אישי ובו יש להגיש את תיק העבודות – פורטפוליו מתחומים שונים. אנו מתעניינים ביצירות או עבודות אמנות מכל תחום, ולאו דווקא מהתחום אליו הסטודנט נרשם. הפורטפוליו הופך לדרך להתבונן ולנסות להתחבר לאדם שעומד מאחוריו ולפוטנציאל הגלום בו. מדובר פחות בכלי סינון והרבה יותר בכלי שעוזר להבין ולתאם ציפיות לפני שיוצאים לדרך.
7. האם המקום מאפשר חופש פעולה לסטודנטים
תופתעו לשמוע, אבל דווקא בתחום שדורש מכם לפרוץ את הגבולות ולהיות הכי יצירתיים שיש, יש מקומות שיעדיפו שתיצרו בלי לצאת מהגבולות המוכתבים והמקובלים. חפשו מקום שיאפשר לכם להאמין שאפשר לעוף גבוה ואף יתגייס לאפשר לכם להגשים את הפנטזיות הכי פרועות שלכם.
בשנה שעברה החליט בוגר של המחלקה לקרמיקה במכון לאמנויות תל-חי, להקים כפרויקט גמר תנור היברידי לשריפות מלח. לקחנו את החלום שלו ברצינות והחלטנו לזרום איתו ולסייע לו באתגר היצירתי והטכנולוגי הגדול הזה, והוא עמד בו בהצלחה מרובה. אין ספק כי זה משהו שייחודי לתל-חי. אין הרבה בתי ספר בעולם שמאפשרים לסטודנט להגשים חלום שאפתני כל כך, ותומכים בו לאורך כל הדרך, עד למימוש מלא.
8. מה חשוב יותר - דיבורים או מעשים?
בהמשך ישיר לסעיף הקודם, יש כאלו שבוחרים ללמוד אמנות רק בפן התיאורטי בלי ליצור בעצמם בעוד יש כאלו שעבורם היצירה היא חלק בלתי נפרד מהתיאוריה.
אין ספק שצריך לדעת את תולדות האמנות אבל בתל-חי אנו מאמינים בגישה של 'פחות דיבורים - יותר מעשים'. הרבה פחות שיח "על" והרבה יותר לעשות את האמנות עצמה. בתל-חי כבר מהשיעור הראשון בשנה א' הסטודנטים לקרמיקה לצורפות ולאמנות פוגשים את החומר, מכירים את כלי העבודה ומתחילים לעבוד עם הנחיה צמודה. זה נשמע מאוד טכני אבל התוצאה של הגישה הייחודית שלנו היא שתוך זמן קצר הסטודנטים משתחררים ומגיעים להישגים מדהימים.
9. התבוננו בעצמכם: כל מה שצריך הוא כישרון, התמסרות ותשוקה
ולסיום, רגע לפני שאתם יוצאים למסע חיפוש אחר המוסד שהכי מתאים עבורכם, נסו להתבונן פנימה ולהבין האם בכלל מדובר בעולם תוכן שמתאים לכם? לתפיסת עולמו של ס"ט על מנת להצטיין בלימודי אמנויות יש להצטייד בשלושה דברים: כישרון ("כדי שיהיה עם מה לעבוד"), התמסרות ("הרבה פעמים אנשים חושבים שהם מגיעים לקייטנה ולא מבינים שבשביל אמנות צריך לעבוד קשה, לאהוב את התחום ולתת עבודה") והדבר השלישי – תשוקה ("אדם חייב לבוא עם סקרנות ותשוקה בוערת ללמוד את תחומי האמנות והיצירה. זה הכוח המניע להכל").