הפעם החלטנו לבחון את ענף הקוסמטיקה, תחום פופולרי מאוד בעיקר בקרב נשים, אך לא רק (*לצורך הכתבה נשתמש בלשון נקבה). בשיתוף אתר MyRole בדקנו את כל מה שחשוב לדעת על התפקיד – דרך נתונים סטטיסטיים וחוכמת ההמונים.
איפה עובדים בזה?
בעיקר במכוני יופי ובמתחמי ספא. מרבית הקוסמטיקאים והקוסמטיקאיות עובדים באופן עצמאי במכון פרטי, הרבה פעמים מהבית. אלו הבוחרים לעבוד כשכירים יעבדו במכוני יופי מסוגים שונים, כולל מכונים של רופאי עור.
איך מגיעים לעבוד בזה?
קיים קורס בסיסי שנדרש לעבור כדי לקבל הכרה כקוסמטיקאית המוכר מטעם משרד העבודה והרווחה. הקורס אורך קצת יותר משנה וכולל תכני לימוד בנושאי דרמטולוגיה, אנטומיה, חשמל ונושאים עיוניים נוספים שחשוב להכיר כחלק מהעבודה. בנוסף, ישנם קורסי השלמה עיוניים רבים וכן קורסים שמכשירים לעבודה עם מכשור ספציפי או חומרים ספציפיים, מעבר לקורס הבסיס.
בפעם הקודמת בדקנו מה באמת עושים מאמני כושר בעבודה>>
כמה מרוויחים מעצבי חווית משתמש>>
כמה מרוויחים מנהלי משאבי אנוש>>>
מה צריך ללמוד כדי להיות פיזיותרפיסטים>>
מה באמת עושים יועצים אסטרטגיים?>>
האם באמת משתלם להיות תסריטאים בישראל>>
כל מה שצריך לדעת על עבודה כמאמנים בחדר כושר>>
מה תכל'ס עושים?
צריך להבחין בין סוגים שונים של מקצועות היופי ולחדד את הגדרת המקצוע קוסמטיקאית. קוסמטיקה עוסקת בעור ובטיפולי פנים בעיקר. מקצועות אסתטיקה נוספים, כמו פדיקור ומניקור, דורשים גם הם קורס מוכר מטעם משרד הכלכלה (קצר יותר משמעותית), אך מקצועות אלו לא מוגדרים כקוסמטיקה אלא כמקצועות היופי והאסתטיקה.
בנוסף, ישנם כישורים נוספים ותחומי ידע נוספים שהרבה אנשי מקצוע בוחרים להתמקצע בהם מעבר להכשרה הקוסמטית, כמו למשל איפור, עיצוב גבות ועוד. מרבית הקוסמטיקאיות והקוסמטיקאים הם אנשי מקצוע בעלי מגוון הכשרות שמאפשרות לייצר תמהיל עיסוק נרחב יותר, הכולל טיפולי פנים קוסמטיים ובנוסף טיפולי יופי שונים שלאו דווקא מצריכים תעודה.
שווה לעבוד בזה?
את התשובה לשאלה הזאת נפרק לכמה קטגוריות:
שביעות רצון: מידת שביעות הרצון שניתנה למשרה הזו על ידי גולשי MyRole היא 9 מתוך 10 בממוצע – כאשר קוסמטיקאיות שעובדות במכון עצמאי הזינו 10. ההנחה היא שהציון הגבוה מבטא את העובדה שרוב העוסקים בתחום הזה נמשכו לעולם התוכן של מקצועות היופי עוד לפני שקיבלו הכשרה ממוסדת, ולכן התחושה היא של עיסוק במקצוע אהוב במיוחד. בנוסף, עניין הגמישות וחוסר התלות במעסיק עלה פעמים רבות כנושא מרכזי שתורם לשביעות הרצון. היות ומדובר בפלטפורמה עם ביקוש רב, קל יחסית לאתר לקוחות (הקהל הרחב) בשילוב עם הגמישות המתאפשרת, העצמאות והאהבה לתחום – מדובר בהחלט בשילוב מנצח שמוביל לשביעות רצון גבוהה.
שכר: קוסמטיקאית שכירה יכולה לצפות להשתכר בסביבות 7,000 ש"ח למשרה מלאה בתחילת הדרך, אך זה תלוי כמובן באיזה מכון ואם השכר כולל בונוסים עבור מכירות מוצרים או לא. מנהלי ומנהלות מכוני קוסמטיקה משתכרים בסביבות 10,000 ש"ח בחודש.
בעלי ובעלות מכון יופי עצמאיים משתכרים סכומים גבוהים הרבה יותר, בהתאם למחירון הטיפולים המוצע ולשעות העבודה. כמובן שלבעלי עסקים בתחומי הקוסמטיקה, כמו לכל בעלי עסק, יש גם הוצאות (מיטת טיפולים, מכשור, חומרים ועוד). מצד שני, בעלי או בעלות מכונים קוסמטיים עצמאיים גם מוכרים תכשירים קוסמטיים ללקוחות ויכולים להרוויח עמלת הפצה על התכשירים, וכן מודלים נוספים שמתאפשרים לבעלי עסק עצמאי.
גיוון לעומת שחיקה: גולשי MyRole נתנו לתפקיד ציון 3 מתוך 5 ברמת הדינמיות והגיוון, וציון 2 מתוך 5 ברמת השחיקה. כלומר מרבית העוסקים במקצוע לא מרגישים שהוא שוחק אך גם לא מגוון בפני עצמו. הדרך להתמודדות עם היעדר גיוון, לטענת אחת הגולשות, היא להתעדכן בטיפולים חדשים וללמוד כמה שיותר תחומים בתוך מקצועות היופי, כך רמת העניין נשמרת. תמהיל העיסוק כנראה יוצר את הגיוון ומוביל לרמת שביעות רצון גבוהה.
עומס בעבודה: עומס העבודה מאוד משתנה, אך אלו העובדים במשרה שכירה הגדירו את עומס העבודה כגבוה, בעוד בעלי מכונים עצמאיים מברכים על העומס כמובן, אך מציינים שקיים לחץ בעיקר בתקופות החגים (בדגש על לפני ערבי חג).
רמת הביקוש בשוק: הביקוש לשירותים בתחום היופי בכלל ולקוסמטיקה בפרט מאוד גבוה מצד כלל האוכלוסייה, ועם המודעות ועליית רמת החיים – הוא הולך וגדל, כך העידו כל הגולשים העוסקים בתחום.
למי מתאים התפקיד?
התפקיד מתאים למי שאוהב ומתעניין ברקמת העור ובטיפולים חדשניים, אחרת כאמור העבודה הופכת מונוטונית. המילה שחזרה הכי הרבה לפי גולשי MyRole היא "טיפול" וגם "לקוחות". המסר הכללי מהגולשים הוא שהפן הבין אישי חשוב מאוד – ובנושאים כל כך אינטימיים ששייכים לעולמות טיפוליים, אין ספק שהפן האנושי ותודעת השירות מהווים סוגיה מרכזית.
מהי המגמה הכללית של המקצוע?
בגלל התארכות תוחלת החיים והמודעות הגוברת לאסתטיקה, ניתן לראות ביקוש גבוה מאוד לטיפולי אנטי אייג'ינג. ניתן לראות גם טכנולוגיות חדשות ומכשירים חדשים המתפתחים בקצב גידול אקספוננציאלי.
מגמה נוספת שניתן לראות היא דווקא בהקשר של מוצרים הקוסמטיים, שפעם היו מהווים נתח גדול יותר מההכנסה בהשוואה להיום, כי השוק הגלובלי מאפשר לרכוש מוצרים לא רק אצל הקוסמטיקאית, אלא גם אונליין.
המגמה הכי בולטת היא הרשתות החברתיות וכל אמצעי השיווק הדיגיטליים הנוספים, שמאפשרים הרבה יותר תפוצה לקהלים לא רק מקומיים וחשיפה ליותר מאשר קהל הלקוחות הקבוע. תחום הביוטי הוא תחום מוביל באינסטגרם, בוודאי איפור, ציפורניים וכדומה. גם טיפולי פנים וקוסמטיקה קלאסית זוכים לפרסומים נרחבים ברשתות החברתיות ומהווים ערוץ פרסומי נוסף.
קולות מהשטח: ומה אומרים מי שעוסקים בתחום בפועל?
ליאת, שעובדת במכון כשכירה, מספרת שכאשת מקצוע מתחילה היא מאד אוהבת לעבוד במכון שבו היא לומדת כל הזמן, צוברת מיומנויות ועובדת עם חברות.
לאה רן, קוסמטיקאית בכירה ובעלת מכון משלה, מספרת שטיפולים קוסמטיים מיועדים לכל אדם שחשובה לו הנראות והבריאות שלו ושקהל הלקוחות מורכב מכל הגילאים והמגדרים. "בשנים האחרונות קיימת קפיצה אדירה במענה שניתן לתת ללקוחות. בעבר, טיפולי פנים נחשבו לטיפולי אווירה, בעוד כיום הפן של הכיף הוא נלווה והערך הטיפולי גבוה במיוחד בזכות טכנולוגיות משופרות וחומרים מתקדמים".
יתרונות המקצוע – "סיפוק אדיר, אינטראקציה עם מגוון רחב של אנשים, הנאה. האפשרות להעביר אדם ממצב מצוי למצב רצוי."
חסרונות המקצוע – "מי שאוהב את המקצוע ופותח עסק, קשה למצוא בו חסרונות. אם אדם מודע לערכים הקיימים במקצוע ולמצפן שלו, הוא ימצא את האושר בעבודה. לכן במקרה שלי אני לא מזהה חסרונות. "
ליאת מספרת שהחיסרון העיקרי לדעתה הוא למי שפחות אוהב ללמוד או סובל מהפרעות קשב וריכוז, מכיוון שהלמידה המתמדת וההתחדשות הכרחיות בתחום.
טיפים נוספים מהגולשים:
המקצוע לא מתאים לאנשים שנגעלים ממגע פיזי באדם אחר.
חשוב לנסות תכשירים גם על עצמך.
הכי חשוב כל הזמן להתעדכן, כי הפתרונות הקיימים היום לא פחות ממדהימים.
*הנתונים עדכניים נכון לאפריל 2019
למידע נוסף שמתעדכן כל הזמן על ידי הגולשים>>
הכותבת היא מייסדת אתר MyRole.co.il