רושם ראשוני, לצערנו, אפשר לעשות רק פעם – וקשה מאוד לתקן אותו. ראיון העבודה הוא הצומת הקריטי, הקו האחרון בינכם לבין המשרה בשבילה כל כך התאמצתם, אבל מסתבר שאפשר לפשל בו בקלות. איך? אמיר לאופר, שותף באורוטק, חברת השמה בתחום הטכנולוגיה ואיוש בכירים, חושף בפנינו את הטעויות הכי גדולות שאפשר לעשות בראיון עבודה.
לאחר – לא תופתעו לשמוע שאיחור לראיון העבודה הוא הדבר הראשון שייחרב את הרושם החיובי שלכם. הוא מראה על חוסר רצינות, זלזול מסוים וחוסר אחריות והדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעשות הוא לתרץ אותו בסיבה טיפשית. אתם רואים שאתם מאחרים? יש דרך לצמצם נזקים – צלצלו למי שמראיין אתכם והסבירו שאתם מאוד מצטערים אבל אתם מאחרים. הצד השני יעריך את העובדה שלפחות עדכנתם אותו וכשתגיעו תוכלו להסביר מה קרה ולהבטיח שאיחורים הם לא משהו שאתם דוגלים בו בדרך כלל.
נא להתלבש בהתאם – אין משרה בעולם אליה לגיטימי להגיע בכפכפים. אז נכון, אפשר להגיע בג'ינס וטי שירט, אבל בשביל הרושם הטוב כדאי לא לבחור את הג'ינס הכי מרופט שלכם ואת הטי שירט ההיא שחברה שלכם מתחננת שתזרקו כי היא נראית כמו סחבה. אם אתם מגיעים לראיון בחברת היי-טק מתחילה תוכלו להגיע בלבוש קז'ואל – זה אולי אפילו יוערך כמשהו מגניב וצעיר, אבל למשרה בכירה או לראיון בחברה מבוססת צריך להתלבש בהתאם.
לשבור את הקרח באמצעות בדיחה - שבירת הקרח היא דבר מצוין, אבל באמת שמומלץ להימנע מבדיחה בעשר השניות הראשונות של הראיון ובגדול - כדאי לשמור את שבירת הקרח למראיין. אם כבר ניסיתם לפתוח בהערה אישית או התלוצצות – לעולם, אבל לעולם אל תעירו למראיינת על איך שהיא מתנהגת או מה שהיא לובשת. כן, אם היה לכם ספק, אם אתם חושבים שהחולצה שלה נראית כמו משהו שנלקח מהארון של מיס פיגי, תוהים אם היא זמרת אופרה בזמנה הפנוי או לא מבינים איך היא הולכת על כאלה עקבים – עדיף שתשמרו את המידע הזה לעצמכם. למה? כי אתם לא יודעים מי עומדת מולכם ומה חוש ההומור שלה. תנו לה להכתיב את ההתנהלות כדי שתוכלו להתרשם אם היא אישה פורמאלית מאוד או דווקא חסרת טקסים ונגישה. במקרה של מראיינת שדוגלת במרחק ושיחה מקצועית בלבד, שיחה לא רשמית יכולה ליצור את הרושם הלא נכון לגביכם וכדאי קודם כל להרגיש איך מתנהג הצד השני. אגב, לימוד על המשרה והחברה אליה אתם מנסים להתקבל מפיה של המראיינת מומלץ מאוד לפני שאתם מספרים על עצמכם והשאיפות שלכם – כל שביב ידע שתקבלו יוכל לכוון אתכם איך להתנהג ומה מחפש הצד השני.
טינופת – הדבר הכי גרוע שאפשר לעשות בראיון הוא לומר מילה רעה על המעסיק הקודם שלכם, זה שהעסיק אתכם עד עכשיו. הסיבה היא שהמעסיק העתידי שלכם שומע את המילים הללו ומיד חושב על עצמו, מרגיש שמדברים עליו. הימנעו מלפזר רעל על העבר ואם פוטרתם – נסו להצניע את זה. נשאלתם ואתם חייבים לספר? אפשר למזער את הסיפורים ולומר שבכלליות לא הסתדרתם, אבל אל תסגירו את העובדה שהיו לכם יחסים גרועים או ריבים במקום העבודה. זה לא מה שהמעסיק הבא שלכם מחפש.
חיים שכאלה – התבקשתם לספר על עצמכם? אולי תופתעו לשמוע, אבל אתם בראיון עבודה ולא ב"חיים שכאלה". זה לא הזמן לשטוח את טראומות הילדות, היחסים עם ההורים או האהבה הראשונה והמראיין לא באמת רוצה לשמוע על השכונה בה גדלתם. הוא בסך הכל רוצה לדעת מה עשיתם מבחינה מקצועית לפני שהגעתם לראיון – אנא, התמקדו בזה.
לקוניות והתלבטויות - הנה התנהגות נוספת שכנראה תבטל את סיכויי הקבלה שלכם: מענה על שאלות בלקוניות של "כן" ו"לא", התנהגות קרירה, קפואה ולא חברותית והפגנת סימני שאלה כלפי התפקיד, הדרישות שלו והאופן שבו הוא מוצג – כל אלו מסמנים למראיין שמולו עומד אדם שלא נעים לעבוד איתו, שלא באמת מתעניין בתפקיד ושכנראה לא מתאים לו. אין צורך ללבוש חצאית מעודדות ולעשות מופע פונפונים של התלהבות, אבל חשוב להפגין עניין בדברי המראיין וגם במשרה. בנוסף, מענה בתשובות קצרות מדי מקשה על המראיינת ויוצר לא רק אנטגוניזם, אלא גם את הרושם שאתם לא שולטים בחומר. חשוב לחייך ולדבר בצורה נעימה, כך תשאירו תחושה טובה כלפיכם.
עברית שפה קשה - אתם ילידי הארץ אבל יש לכם "שלושה חתולות" ו"משקפיים יפות"? עמדתם בפקק שהיה "כל הזין"? זהירות, קטסטרופה לפניכם! בעוד ראיון עם מנהל בודק בדרך כלל את הפן המקצועי שלך, רכזות הגיוס נמצאות שם בדיוק כדי לבדוק את המאפיינים האישיותיים שלך ושימוש בעברית לא תקינה יאיר אותך באור לא חיובי. נכון, אם אמרת שיש לך “שני בנות” ואתה תכניתן מבריק – כנראה שזה לא יעמוד בדרכך, אבל הסעיף הזה רלוונטי ביותר לכל מי שרוצה לעסוק בשיווק ובאדמיניסטרציה והחשיבות שלו עולה ככל שהמשרה בכירה.
אני אני אני - הייתם מצטייני דיקאן? מצטייני נשיא? סיימתם תואר בהצטיינות יתרה? כל הכבוד! אנחנו, וגם אמא שלכם, גאים בכם מאוד – אבל שפיכת סופרלטיבים והצגה של כל התארים בהם זכיתם ייתפסו כהשתחצנות. אין צורך ללכת לשם אלא אם נשאלתם על כך באופן ספציפי.
אני בעצם לא מת על המקצוע - ניגשתם למשרה בתחום המכירות? ראיון העבודה הוא לא הזמן לגילוי לב בדבר המחשבות השניות שיש לכם על התחום או וידוי מרגש על העובדה שאתם בעצם לא אוהבים להיפגש עם קהל. טוב להיות גלויי לב, אבל אם תספרו שנמאס לכם מהשטח – כשאתם מתראיינים למשרה שכזו, ובכן – כנראה שלא תזכו בה. את הלבטים השאירו בבית.
מיליון לשנה – המראיין ישאל אתכם בשלב מסוים לציפיות השכר שלכם וחשוב לא לנקוב בסכום הזוי שיגרום לו להיפרד מכם לשלום. אתם רוצים את המשרה? בררו מה השכר הממוצע בתחום או בחברה, הביטו בטבלאות שכר ונסו לכוון לסכום שאתם יכולים לחיות ממנו והמראיין יכול לחיות איתו. הציגו למראיין שלכם טווח והשאירו את העניינים גמישים. נקבתם בסכום שנראה גבוה מדי ואתם מעוניינים במשרה? הבהירו שהשכר הוא רק פרמטר אחד במה שקוסם לכם במשרה ושחשוב לכם לשמוע מהמראיין.
יאללה ביי - אל תסיימו ראיון עבודה מיוזמתכם. תמיד תנו לצד השני להכריז על תומו וחשוב מזה: לעולם אל תסיימו ראיון עבודה כדי ללכת לראיון אחר. אנחנו יודעים, נראה לכם שזה יותר את האשליה שאתם נורא סקסיים ומבוקשים – אבל בפועל זה הטרן-אוף הכי גדול עבור מראיינות ומראיינים. רצה הגורל ונקבעו לכם ראיונות בטווח קצר זה מזה? הודיעו על כך למראיין מראש והסבירו שתאלצו לצאת בשעה מסוימת. כדאי גם לברר אם אפשר להקדים את הראיון כדי להקדיש מספיק זמן גם לראיון הראשון.