בעולם דינאמי של קריירות מתחלפות, שינויים טכנולוגיים ושוק תעסוקה שמשתנה מיום ליום, בחירת הקריירה הפכה לנושא מורכב. תוסיפו לזה את העובדה שאנחנו דור מבולבל, שלא תמיד יודע מה הוא רוצה ולמה הוא רוצה את זה, כל אלה מקשים על העניין עוד יותר.
איך בוחרים קריירה, על בסיס אלו שיקולים ואיך עושים זאת בדרך היעילה והנכונה ביותר? לשם כך אנחנו מתייעצים עם ד"ר דפנה שקד, הבעלים של "שקד קריירה", יועצת קריירה ומכוונת מקצועית.
"בן אדם צריך לעסוק בתחום שהוא אוהב ושמעניין אותו, התחום שהוא חושב והוא מניח שהוא התחום שהכי מתאים לו", היא אומרת. "אם בן אדם עוסק במשהו שהוא אוהב הוא קרוב לוודאי יצליח בזה, יתקדם וירוויח יותר כסף".
השאלה המתבקשת, כמובן, היא איך בוחרים. "יש שילוב של שלושה גורמים: היכולות של האדם – מה הוא מסוגל, מה התחומים שהוא טוב ומקצועי בהם; התשוקה - מה המוטיבציה של הבן אדם, מה הוא אוהב לעשות; הנקודה השלישית היא תנאי השוק - מה הביקוש וההיצע בשוק העבודה. אם מחברים את שלושת הגורמים הללו לכדי שלם זה מה שאמור להנחות את האדם בבחירת הקריירה". איך עושים את זה? כמה כלים הפרקטיים שיאפשרו לכם להגיע לבחירה הנכונה.
יכולות: אבחון התחומים בהם אתם הכי טובים
1. אפיון עולם הערכים האישי. דרך הערכים הבסיסיים שחשובים לכל אדם ואדם, נתין להגיע לתובנות הנכונות לגבי בחירת הקריירה. "אני משתמשת בכלים ובשאלונים מקצועיים שפיתחתי להכוונה מקצועית. מתוכם, ניתן לחלץ הבנה מאוד מסודרת ומאורגנת של מהן היכולות הטובות ביותר שלו. מהם התחומים הטובים ביותר שלו. מתוך זה הוא מתקדם", אומרת ד"ר שקד.
במקרה של אדם שלא עובר תהליך של הכוונה מקצועית, השלב הראשון הוא לעשות את התהליך עם עצמו. . "יש אנשים, למשל, שערך המשפחתיות הוא ערך מוביל עבורם, ולכן הם לא מתאימים לעיסוק מאוד תחרותי. אנשים שמאמינים במשפחה וקרבה צריכים להיות בארגון שהתרבות הארגונית שלו מתאימה להם, למשל, עמותות. כך, אם יש מישהו שאחד הערכים המובילים שלו הוא ארגון הוא מתאים לבקרת איכות, פיקוח וכדומה".
2. חשיבה על הנישה המתאימה. בחיפוש עבודה חשוב להגדיר את הנישה הצרה ביותר שלנו. "לפעמים עולה התנגדות להצטמצמות, אבל לפעמים דווקא מתוך ההגדרה של היתרון היחסי מגיעה ההצלחה", אומרת ד"ר שקד. "להגיד אמירות כלליות כמו 'אני רוצה להיות עורך דין או מהנדס', זה לא מספיק. אנשים שלומדים מדעי החברה, למשל, מאוד קשה להם אחר כך להגדיר במה הם יכולים לעסוק. הם יכולים להיות אנשים שבפוליטיקה, בעמותות, בארגונים עסקיים וכמעט בכל דבר".
3. פתחו מודעות וכתבו לעצמכם על כך. נסו לכתוב את ההתלבטויות ולתת למספר מכרים לקרוא,לומר האם הם חושבים שזה נכון או לא; האם התחומים שאותם כתבתם הם התחומים שאתם הכי טובים בהם. "הגיע אליי איש כספים, ויחד גילינו שהוא בכלל איש של אנשים. יש לו יחסי אנוש מצוינים. הוא מדבר עם המון אנשים, וכולם אוהבים אותו ובמשרד, אז לקחתי אותו לכיוון אחר לגמרי, של אנליסט שנמצא בקשר עם לקוחות. הוא לקח את הכישורים שלו, וחיבר אותם לתשוקות שלו. הגדיר לעצמו נישה שבה הוא השתמש בשני הכישורים האלו ביחד".
4. פתחו רשתות חברתיות ומקצועיות שיוכלו לסייע לכם להגדיר את היכולות שלכם. אחד הדברים שהכי חשוב לעשות הוא לפתוח רשתות חברתיות עם אנשים שעוסקים בתחום. באמצעותן תלמדו על העבודה שאתם שואפים להגיע אליה על המאפיינים שלה, מה זה אומר ביום יום. "כך ניתן גם לייצר קשרים עם אותם אנשים, שתתפלאו כמה הם יתנדבו לספר על העיסוק שלהם. זה יכול לתת כל כך הרבה ידע ומידע על המון דברים. על העיסוק, מקומות עבודה, מגמות בשוק העבודה ועוד.
תשוקה: מה באמת מעניין אתכם?
"אנשים לא יודעים ממה הם נהנים", מספרת ד"ר שקד מניסיונה. "הם יודעים להגיד מה הם לא אוהבים לעשות. הרבה יותר קשה להגיד מה הם אוהבים. זה ממש תהליך של לחזור למקורות ולאפיין את הדברים שאנשים אוהבים לעשות".
5. אפיון בכתב. כשמעלים את היכולות ואת מה שאתם אוהבים לעשות על הכתב, עולה תמונה שונה ממה שמתרוצץ בראש. אך גם זו אינה שלמה, כי צריך וחשוב לקבל פידבקים מהסביבה. מאוד חשוב לשתף את הסביבה ולשמוע את הפידבקים, גם שבסופו של דבר ההחלטה היא שלכם.
6. התמדה עם התשוקה. יש קשר ישיר בין קבלת החלטות ושמחה. חשוב לעשות תהליך מסודר של קבלת החלטות וברגע שבחרתם דרך מסוימת פשוט ללכת בה, לא להיות הססניים. לא לחשוב צדקתי או לא צדקתי. נכון שיהיו אפס אנד דאונס בדרך, אבל אם יש מטרה ולקחתם החלטה, לא כדאי לפתוח אותה שוב ושוב במהלך הדרך, אחרת בכל מכשול או חסם תרימו ידיים. חשוב לקבל החלטה, לדבוק ולהיות מחויבים לבחירות.
7. פידבקים חיוביים. "אחד הדברים שאנשים שוכחים ומאוד משמעותי הוא לתת לעצמך פידבק חיובי ולהעריך את עצמך על דברים טובים שקרו לך בחיים", מזכירה ד"ר שקד. "תעריכו את הדברים הטובים שקורים בדרך. אם אתם שמים לב למה עובד לאורך זמן, מתמקדים בדברים שכן עובדים, יהיה קל להבין במה אתם טובים ומה אתם אוהבים. ברגע שאנחנו מכוונים את המוח שלנו להסתכל על חצי הכוס המלאה אז מאוד בקלות נצליח לראות מה הדבר הנכון בשבילנו. מה בחירת הקריירה המתאימה לנו. כמובן אנחנו כל הזמן יש לנו את הזכות לבחור ולשנות את הקריירה שלנו".
שוק: צריך פשוט לחפש
בדיקת שוק העבודה היא החלק הפשוט יותר, בגלל שכאן מדובר בבדיקה חיצונית. או במילותיה של שקד: "צריך פשוט לחפש". אם זה גוגל, אתרי דרושים וכתבות מקצועיות בעיתונים הכלכליים. בכל זאת, יש טיפ או שניים שאפשר לתת גם בעניין הזה.
8. לבדוק את המגמות לאורך זמן. יש הרבה כתבות שמציגות את העובדות של הלמ"ס או של יחידת המחקר של הכנסת שמראים מגמות בשוק העבודה. תחפשו אותן ותלמדו אותן.
9. התאימו את עצמכם לשוק. "התפיסה שלי אומרת שברגע שבן אדם מגדיר לעצמו את התחום הוא צריך לשלב את זה עם שוק העבודה. אם בן אדם האהבה שלו והיכולת שלו זה לכתוב ספרים ובשוק עכשיו ספרים פחות הולכים אז הוא משלב את זה עם הצרכים של השוק, שאומר בוא נעשה ספר אלקטרוני או נעלה את הספר לאמזון. זה החיבור שאני מציעה לשוק העבודה. לנסות להתאים את עצמנו לשוק ולמגמות שלו".
10. ואל תפסיקו לשאול שאלות. בדיקה דרך קולגות או אנשים מנוסים יותר בתחום תוכל לעזור לכם ותכוון אתכם.
יזמות עסקית: איך תדעו אם יש לכם את זה? שיעור למתחילים