גם השנה, לקראת ועידת התעסוקה של ישראל, בוצע *סקר שנועד לבחון את העדפות מקומות העבודה הנחשקים בישראל ואת המאפיינים החשובים אותם מחפשים במקום עבודה חדש. שאלון ההעדפות פורסם באינטרנט למילוי חופשי של הציבור הרחב. הסקר מולא באופן מלא ע"י 3,000 איש ובאופן חלקי ע"י 5,500 איש וכלל שאלות לגבי ענפים מועדפים, חברות נחשקות, דירוג חשיבות פרמטרים וערכים שונים הקשורים לשוק התעסוקה. בכתבה זו נתמקד בערכים ובהעדפות של מחפשי ומשדרגי העבודה.
מה חשוב לעובדים?
68% מכלל המשיבים בחרו במאפיין השכר הגבוה כמאפיין החשוב ביותר עבורם, 62% מהמשיבים רוצים איזון בית – עבודה (לעומת 66% בשנה שעברה). ו- 57% מבקשים אחר תנאים נלווים טובים במקום העבודה שלהם. ל- 55% מהמשיבים חשובים תנאי עבודה גמישים, מרביתן נשים.
54% סימנו את הביטחון התעסוקתי כפרמטר חשוב, בעיקר נשאלים בגילאי 40-55. ל- 51% חשובה ההצלחה העסקית של החברה ולאחוז זהה חשובה ההכשרה והפיתוח המקצועי שלהם במקום העבודה, גם כאן בעיקר לנשים. פרמטרים נוספים שנמצאו חשובים לרבים הם: סביבת עבודה ידידותית (36%) וסביבת עבודה יצירתית ודינאמית (32%), והזדמנות להשפיע באופן אישי עם 32% (לפני שנה צוין ע"י 40% מהמשיבים).
נראה כי הכרה בביצועים גבוהים (15%), עבודה עם לקוחות בינ"ל 7% (לפני שנה 8%), מחויבות לגיוון והכלה 7% (6%) וגיוס הכישרונות הטובים ביותר 6% (7% לפני שנה) חשובים במידה מועטה. כמו לפני שנה משתתפי הסקר מעריכים בעיקר הצלחה עסקית, 51% ציינו זאת השנה (47% ציינו לפני שנה) וחדשנות 43% (44%).
אימוץ טכנולוגיות חדשות 30% (31% לפני שנה), סטנדרטים אתיים גבוהים עדיין עם 29% (29%) ומוצרים ושירותים אטרקטיביים עם 26% (בדומה לשנה שעברה). מנהיגות מעוררת השראה צוינה ע"י 27%, נמוך מאשר בשנה שעברה (33%), וצמיחה מהירה יורדת אף היא ל- 23% (27%).
פחות מכך נראה כי משתתפי הסקר פחות מונעים מערכים חברתיים או מהמוצרים של הארגון – מטרה מעוררת השראה מצד הארגון 22% (25%) והכי נמוך במקבץ זה הפרמטרים אחריות תאגידית שנשארת באותה רמה כמו שנה שעברה (15%) ויוקרת מקום העבודה 14% (18% לפני שנה). זהות כמעט מוחלטת בממצאי פרמטרים אלה בקרב משתתפי הסקר. גמישות 55%, ביטחון תעסוקתי 54%, והכשרה ופיתוח מקצועי 51% הם הפרמטרים החשובים ביותר מבין ההיגדים שנבחנו.
האתגר המקצועי 38% השנה (43%), הגוון במשימות 26% השנה (29%) ואחריות רבה 16% (19%) זוכים לציוני ביניים וניכרת שחיקה בחשיבות שלושתם ביחס לשנה שעברה. התמקדות בעבודת צוות (13%), מיקוד בביצועים גבוהים (12%) ואפשרויות מעבר לים (13%) נתפסים פחות חשובים כיום לעובדים, בדומה לשנה שעברה, סוגרת את הרשימה ההתמקדות בלקוח (7%).
החברות הנחשקות
4 החברות המובילות הנן חברות היי-טק בינלאומיות, כולן הובילו גם בשנתיים האחרונות, מיקרוסופט, גוגל, אינטל ואמזון. אלביט במקום החמישי, מובילאי, רפאל, התעשייה האווירית, אנבידיה וחברת החשמל סוגרות את העשירייה הראשונה.
תגמול המעסיק
בהתייחס לתגמול מצד המעסיק, הדברים החשובים ביותר השנה הם כמו בשנה שעברה, שכר בסיס גבוה 68% (65% ציינו זאת לפני שנה) לצד תנאים נלווים טובים 57% (60%).
הבטחות עתידיות, דוגמת שכר פוטנציאלי גבוה בעתיד נבחר ע"י 37% מהמשיבים (35%), פוטנציאל ניהולי (30%) או מסלול קידום ברור 25% (30%) מוערכים פחות מהכנסה גבוהה בהווה. הבטחה לבונוסים מבוסס הישגים מתחזק השנה עם 27% מציינים (23% בשנה שעברה), צבירה ניסיון לקורות החיים יורד ל- 16% (19%) וקידום מהיר 13% (11% לפני שנה) פחות עושים רושם על העובדים.
תמיכה בשוויון מגדרי נבחרה בדומה לשנה שעברה ע"י 12% מהמשיבים לסקר, אך בבחינה מגדרית, נמצא כי סוגיה זו נבחרה ע"י 18% מהנשים ורק 8% מהגברים. פער שמצביעה על תפיסת אי צדק גדולה יותר שיש לטפל בה בקרב נשים. מימון לימודים בעתיד נתפס לא אטרקטיבי בעיני הרוב, רק 6% ציינו זאת כאחת מגורמי העניין.
בסקר בחנו גם את החשיבות הנתפסת ל- 4 היבטים הקשורים במקום העבודה. המשיבים התבקשו לתת ציון בסולם של 1-5, כאשר 5 משמעותו "חשוב מאד" ו-1 משמעותו כלל לא חשוב".
הזדמנויות שכר וקידום נתפס החשוב ביותר מהארבעה, סביבת העבודה במקום השני, מאפייני התפקיד שלישי ומוניטין המעסיק במקום הרביעי . המסקנה היא שלעובדים חשוב השכר וסביבת העבודה יותר מהתפקיד עצמו או ממוניטין המעסיק.
מקורות למידה על חברות נחשקות
פה לאוזן (60%) ורשתות חברתיות (59%) הן הדרך העיקרית לקבל מידע על מקומות עבודה לוחות דרושים (40%) אתרי החברות המגייסות (37%), אתרי חדשות (23%), כנסים וירידה תעסוקה (11%), בלוגים (10%), ביקור במשרדי המעסיקים (10%), בלוגים (10%), כנסי מעסיקים (8%), מגזינים בתחום התעסוקה (7%) פגישות אונליין (6%), אתרי הדרכת קריירה (6%), עלוני מידע של מפרסמים פוטנציאליים (6%) פרסומי מכללה/אוניברסיטה (5%) וכד'.
חשיבות הצגת מידע דיגיטלי
המידע המעניין ביותר הוא ביחס לשכר ולהטבות הניתנות לעובדים (4.56 מתוך 5), ולאחר מכן הזדמנויות הקידום (4.35), מראה סביבת העבודה (4.24), הביצועים העסקיים של החברה (4.20), המשימות היומיומיות (4.18), הזדמנויות ההדרכה והפיתוח (4.13).
החדשנות שמציעה החברה (4.05), החזון והמחשבות של מנהלי החברה (4.08), גיוון והכלה (3.94), אחריות חברתית ותאגידית (3.82), פירוט השירותים והמוצרים (3.78), ולבסוף, האירועים והפעילויות לעובדים (3.62).
* המחקר בוצע ע"י מכון המחקר של גיורא גולן, בשיתוף סקרנט. ניתוחים סטטיסטיים ע"י נירית אבנימלך "סטטיסטיקה אנושית".