מגפת הקורונה הביאה איתה אינספור שינויים וטלטלנות בשנתיים האחרונות, שהשפיעו מאוד על העולם בכלל - ועל שוק העבודה בפרט. תהליכים שהיו אמורים לקחת כמה שנים - קרו בין רגע, ומקצועות חדשים נולדו, כאשר מקצועות ישנים הולכים ונעלמים. בתוך כל זה נכנסים עוד ועוד מבקשי עבודה מצד אחד, ומחפשי עובדים מהצד השני.
המהפכה התעשייתית והשינויים הדרמטיים בשוק העבודה
אם שנת 2020 אופיינה כולה בחל"ת ובחוסר ודאות כלכלי ותעסוקתי, הרי ש-2021 הייתה שונה ב-180 מעלות - והן העובדים והמעסיקים הפסיקו להתפשר, הפכו לבררנים - והחליטו ללכת רק על הטוב ביותר עבורם. אריאל קסל, מנכ"ל דרושים IL, דיבר על שוק העבודה המשתנה - ועל הצורך של שני הצדדים להתאים את עצמם.
"ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, עוד לפני הקורונה, משליכה על עולם התעסוקה ולמעשה על כל רבדי החיים שלנו. חוץ מזה, תוחלת החיים המתארכת והגלובליזציה, משפיעים מאוד על שוק התעסוקה. אחד הדברים הדרמטיים לשוק הוא השינוי במשרות. יש משרות חדשות שיוולדו והרבה מאוד משרות שכנראה ייכחדו או ישתנו, וזה בהחלט יהיה השינוי הגדול של השנים הקרובות. ההערכה היום בעולם שהשינוי הולך להיות מואץ, בעיקר במקצועות הרוטיניים: מכונות, מחשבים רובוטיים או בינה מלאכותית, יחליפו את בני האדם. מהצד השני, יהיו משרות שיוולדו, כאשר בני האדם יהיו נחוצים בגלל הכישורים החברתיים - או לשם הפעלת המכונות. זה הואץ בקורונה ויואץ גם בשנים הקרובות".
"התהליכים בהחלט הואצו בצורה חריפה", המשיך קסל, "אני זוכר שהמנכ"לים וההנהלות באו למנהלי המחשוב בחברות הבינוניות והגדולות ואמרו להם שהם רוצים לשלב עבודה מרחוק, ומנהלי המחשוב אמרו 'מה פתאום, אצלנו ייקחו שנים עד שנגיע לזה', והנה - סגר אחד קטן וכולם עובדים מרחוק. זה קורה כשנדחקים לקיר – פועלים. כמו הצבא שלנו, הוא טוב בלאלתר. ומתי אתה מאלתר? כשאין לך ברירה וכשאתה בלחץ. זה קרה גם פה".
לדבריו, גם המעסיקים נמצאים היום עם הגב לקיר, על רקע המחסור בעובדים. "מה שהתחיל בשנת הקורונה, שעובדים נכנסו ללחץ, היו בחל"ת וחיפשו את מקום העבודה הבא - ב-2021 קרה בדיוק ההפך. נוצר שוק של עובדים שמאוד השתנה, וגם פה המעסיקים האיצו את אימוץ הטכנולוגיות כדי לענות על זה. גם העובדים מצדם מבינים את השינוי בקריירה שלהם".
בסקר שערכו דרושים IL במסגרת הכנס, העדפת העובדים והמועמדים לפיתוח והכשרה מקצועית במקומות העבודה, הייתה גבוהה יותר מהשכר העתידי - ולפי זה מחפשי העבודה היום בוחנים את המעסיקים.
קסל מסביר שעדיין לא רואים מקצועות שנעלמים, אך בעוד מקצועות כמו טלרים יורדים, מקצועות אחרים גדלים ומתפתחים, כמו שיווק דיגיטלי או תחום משאבי האנוש שעבר לפרונט. "במשאבי אנוש יש את תפקיד מנהל האושר הארגוני, מי היה מאמין שיש משרה כזאת? היום זו משרה מאוד פופולרית", אמר קסל. "אצלנו באתר, יש 40% יותר משרות בתחום משאבי אנוש, מאשר טרום הקורונה. זה פי 3 ממה שהיה לנו בתקופה הראשונה של הסגר".
ועם זאת, כמות המשרות הרבה יותר גדולה מאשר בטרום הקורונה, אבל יש גם כמות גדולה מאוד של משרות פנויות. "מצד אחד, המעסיקים עם כל הקושי נהיים בררניים, וגם העובדים מצד שני, גם הולכים לבחור את העבודה שמתאימה להם", אמר קסל. "אני חושב שהשינויים הם באמת מהפכה של ממש, ומי שייערך לכך גם מצד המעסיקים וגם מצד העובדים, ייהנה. השאר יישארו מאחור לצערנו".
העובד במרכז – איך השתנו סדרי העדיפויות בשוק העבודה
כמו שכבר ראינו, שוק העבודה השתנה לא מעט בשנתיים האחרונות, וחלק מכך הוא גם סדרי העדיפויות בשוק, מה שהביא את העובד להיות במרכז - הן מצידו והן מצד המעסיק שלו. וכיצד המעסיקים מתאימים את עצמם כדי לא לפגר מאחור? אייל סיגלט, מנכ"ל מכירות בדרושים IL, מסביר:
"הסקר שעשינו לקראת ועידת התעסוקה הראו שיש כמה דברים מאוד חשובים לעובד. אחד – איזון בית ועבודה, ז"א שמעסיקים צריכים להתאים את עצמם. השני – הכשרות. היום העובד צריך להיות מולטיטאסק ולכן כל פעם צריך להכשיר אותו ולהתקדם קדימה. המעסיקים צריכים להיות ערניים לזה ולבנות את עצמם, בין אם לבנות גיוס או הכשרות מרחוק באמצעות טכנולוגיות, ואנחנו רואים בשטח שזה קורה אצל חלק גדול מהארגונים".
איך משאירים את העובדים?
לדבריו של סיגלט, ישנה עלייה של 350% בעובדים שמחפשים עבודה מהבית, עבודה היברידית עם יכולת לאזן בית עבודה מהבית למשפחה. בנוסף, אחד הנתונים שעולים בצורה חזקה מהחיפושים הם תנאים טובים ושכר מצוין - כל הדברים שהמועמד מחפש היום בצורה מובהקת. דבר שלישי הוא עולם ההכשרה - העובד שם את עצמו במרכז. היום חשוב עוד יותר איזון תעסוקתי וביטחון עצמי ותעסוקתי, ומחפש העבודה לא מתפשר, אלא בוחר לאן ללכת ובאילו תנאים, ולכן צריך להיות קשוב, לבחון את מה שהמועמד מחפש וללכת עם זה.
מיתוג זה שם המשחק
היום המועמד מקבל עשרות הצעות עבודה והוא צריך לבחור. איך הוא יבחר? סיגלט טוען כי המעסיק צריך לשים מקדימה את כל היתרונות כדי לבדל את עצמו החוצה, כדי שהמועמד לא יבזבז זמן בלחפש מה הכי מתאים לו, אלא שזה יבלוט לו החוצה, ועל פי זה הוא יקבל את ההחלטה. עבודה היברידית, יכולות, תוכנית הכשרה, עתודה ניהולית, שכר, מענקים: כל מה שיש למעסיק, עליו להציף החוצה, כדי שהמועמד ידע במה כדאי לו לבחור.
ואיך העובד מתכונן לעולם התעסוקה החדש? "בגלל שהיום שוק העובדים משתנה, אם עד היום הוא ידע לג'נגל עם שלושה כדורים, היום הוא צריך לג'נגל עם חמישה ושישה כדורים, כי הוא צריך להביא ערך מוסף", אומר סיגלט. "המעסיק היום לא מחפש תחום או קטגוריה, הוא מחפש מולטיטסקינג, ולכן העובד צריך להרחיב את עצמו ואת היכולות שלו. ולא לשכוח - להבליט את היתרונות בקורות החיים ולבנות אותם בצורה הכי מדויקת שיש".
לסיכום, "המעסיק צריך לדעת איך לשמור ולשמר את העובד מרחוק, לתת להם תחושה של שייכות ושהוא לא שוכח אותם", אומר סיגלט. "מצד שני, המועמד צריך להתפתח ולשים מקדימה את הדברים החיוביים שלו. ולא לשכוח - להיות קשוב לעובדים ולמועמדים, זה מאוד חשוב".