ראיון עבודה יכול להלחיץ כל אחד מאיתנו. המעמד המרגש מול המראיינים, הידיעה שבוחנים אותך מכף רגל ועד ראש וההתלהבות מהמשרה החדשה - שילוב של כלל הנסיבות הללו עלול לגרום גם למועמד המוכשר ביותר למעוד בלשונו ולפספס את ההזדמנות החשובה. לכן, מעקב פשוט אחר מספר כללי ברזל יוכל להבטיח שלא תיפלו בטעויות בהם נפלו אחרים לפניכם. אז מה אסור לעשות בראיון עבודה? ריכזנו עבורכם את הרשימה המלאה:
אל תגיעו לא מוכנים
אם בימים הקרובים אתם צפויים להגיע לראיון עבודה, זה הזמן שלכם להכין שיעורי בית. "אל תגיעו לא מוכנים. אל תציינו אמירות כמו: 'אני לא בדיוק יודע לאיזה תפקיד הגעתי', 'אני שולח המון קורות חיים, באיזה תפקיד מדובר?' או 'תזכיר לי מה התחום בו החברה עוסקת?'", מדגישה סרגה וממליצה, "וודא שאתה יודע בדיוק לאיזה תפקיד אתה מגיע, נסה לשחזר את הריאיון הטלפוני במידה ואכן היה כזה, חזור לפרטי המשרה, למד על הארגון אליו אתה מגיע, עשה עבודת מחקר רצינית דרך לינקדין או דרך כל כלי אחר. כך, תוכל להפגין ידע מקצועי בתחום ולשדר מוטיבציה גבוהה ורצינות להשתלבות בתחום ובחברה".
אל תדקלמו את קורות החיים שלכם
"אל תתייחסו לראיונות עבודה כאל מכשול, אלא כהזדמנות משמעותית להציג את עצמכם מעבר למסמך קורות החיים היבש שהגיע למנהל המגייס", ממליצה סרגה ומסבירה, "גם בעידן הנוכחי אנחנו עדיין שולחים קו"ח למשרה שפורסמה, בין אם באתרי דרושים ו/או ישירות לחברה המגייסת או דרך הד האנטרים, כשקורות החיים הם למעשה כרטיס הכניסה שלכם. זו הזדמנות לשתף במידע שרק אתה יודע לספר על עצמך, ותוכל לעשות זאת בראיון אישי".
לכן, היא מדגישה שלשאלה "ספר לי על עצמך" חשוב לא לענות בנוסח כמו: "הכל מופיע בקורות החיים". "אל תדקלמו את קורות החיים, משום שלא לשם כך התכנסנו", היא מדגישה, "תחשבו היטב מהו המסר שתרצו להעביר והכינו את עצמכם לנאום פתיחה קצר ומדויק שיכיל שיווק מידתי וידגיש את המוטיבציה שלכם. תייצרו עניין וסקרנות מצד המראיין - הדקות הראשונות הן קריטיות וההצלחה בראיון תלויה ברושם הכללי שתשאירו בחדר".
אל תתארו את העזיבה ככישלון
אחת השאלות המאתגרות בראיונות עבודה היא מדוע עזבת את מקום העבודה האחרון שלך. איך עונים לשאלה הקשה הזו? "חשוב להסביר בצורה אותנטית את השינוי המקצועי שעברת ועל מסלול הקריירה שבחרת וכיצד זה השפיע עליך. חשוב לספר את הסיפור בביטחון, בהשלמה ובנוחות כך שעזיבה של מקום עבודה לא תיתפס ככישלון שלך, גם אם העזיבה לא הייתה מיוזמתך. בנוסף, אני לא ממליצה לחשוף היבטים פרסונליים של סכסוכים אישים ו/או חוסר התאקלמות חברתית".
אל תציגו את המעבר באופן מהוסס וחסר ביטחון
"בשנתיים האחרונות, ובין היתר בעקבות משבר הקורונה, אנחנו ערים לשינויי קריירה מאוד בולטים ודרמטיים בקרב מועמדים. מעברים מסטאטוס עצמאי לשכיר, או מהמגזר הפרטי לציבורי וההפך הם נפוצים", מתארת סרגה וממליצה, "אל תציג את המעבר באופן מהוסס וחסר ביטחון. במקום זאת, ספק סיבות חזקות וכנות כהצדקה למעבר ולשינוי קריירה שאתה מבקש לעשות (סיבות ערכיות, אידאולוגיות, פיננסיות ומשפחתיות לדוגמה). כך, תביא לשיחה בצורה מאוד ברורה ובטוחה את היכולות ואת מידת האמביציה לביצוע השינוי".
לא ללכלך על מנהלים או קולגות
כששואלים אתכם איך היו היחסים במשרד עם הבוס או העמיתים הקודמים, חשבו פעמיים לפני שאתם חושפים את האמת המרה. "לעולם, אבל לעולם אל תלכלכו על מנהלים או קולגות ממקומות עבודה קודמים. אנחנו אף פעם לא יודעים מי יושב מולנו, מהי הרשת החברתית שלו ומה הקרבה שלו לאנשים שאנחנו מדברים עליהם. התנהגות כזו עלולה להיתפס כשיטתית בקרב המועמד ואף מעסיק לא היה רוצה שיעשו לו שיימינג", מדגישה סרגה.
אל תוותרו על המלצות
אין איך להתחמק מכך – המלצות הן כלי משמעותי כדי לשפר את סיכויי הקבלה למשרה. "ארגונים רבים שמים דגש רב על שלב ההמלצות. אני ממליצה לחשוב מראש מי יכול להיות הממליץ עליו תוכל לסמוך", ממליצה סרגה ומרחיבה, "בחרת ממליצים? צור קשר עימם ואל תוותר על השלב הזה. עדכן אותם והסבר את חשיבות ההמלצה עבורך. אל תקלו ראש - בלא מעט מקרים מועמדים הגיעו לשלב ההמלצות ונפלו, לאחר שממליצים פסלו או לא המליצו עליהם. במקרים אחרים, קרה אף שממליצים לא ידעו ולא זכרו במי מדובר" .
אל תנקבו בסכום נמוך או גבוה מדי
בכל הליך קבלה עולה בשלב מסוים נושא השכר והכסף, אך דאגו שאלו לא יהיו אתם שיעלו זאת. "אל תדברו על כסף אם לא נשאלתם", מדגישה סרגה, "נשאלתם? חשוב לנקוב בטווח שכר שתואם את ניסיונכם והישגיכם המקצועיים. עשו קודם לכן בנצ'מרק על תפקידים דומים בתעשיות דומות, הציגו טווח שכר עם פתח למו"מ שאיתו תרגישו שלמים, ואל תנקבו בסכום נמוך או גבוה מידי שלא תואם את השוק והמגזר שלכם. טעות שכזו, עלולה לגרום לכם לפספס את ההזדמנות והיתרון היחסי מול יתר המועמדים".
אל תזלזלו בראיון בזום
בעידן הקורונה הרבה מאיתנו נאלצים לקיים ראיונות בזום, אך חשוב שלא לזלזל בכך. "ראיון זום הוא ראיון לכל דבר. זהו שלב מכריע בדרך לקבלת משרה והרבה פעמים הראיונות הקריטיים מתקיימים בזום", היא מתארת ומחדדת, "זהו ראיון לא פשוט, לא למרואיין ולא למראיין. התכוננו אליו היטב, השתדלו להגיע בזמן ולקיים אותו בחדר שקט, בסביבה נעימה ולא בדרכים או תוך כדי תנועה. עדיף להתראיין באמצעות מחשב ולא בטלפון נייד. חשוב לשמור על קשר עין עם המראיין".
אל תתנצלו על החסרונות שלכם
אף אחד מאיתנו לא מושלם, את זה כולנו יודעים. לכן, אל תתביישו לחשוף גם את הדברים שאתם פחות אוהבים בעצמכם. "אל תתנצלו על החסרונות שלכם, לכולנו יש. תמצאו דרך לספר על דרכי ההתמודדות שלכם עם החסרונות ודעו שהחסרונות שלכם יכולים להיות דווקא היתרונות של הארגון אליו אתם מתמיינים", היא אומרת ומוסיפה, "דעו להפוך את החסרונות ליתרונות ולהציג איך הדבר בא לידי ביטוי בתפקידים שביצעתם לאחרונה. לדוגמה, אם אתה מתמודד עם קושי בסדר וארגון, ספר על איך הצלחת לנהל את עצמך והמשימות שלך".
אל תתביישו לדבר
אם כבר הגעתם לראיון העבודה, חשוב שתאזרו ביטחון ולא תתכווצו בכיסא: "אל תתביישו לדבר - זה המקום ואף אחד לא יעשה את זה במקומכם. אל תצטנעו ואל תקטינו את עצמכם, קחו קרדיט ותפרגנו לעצמכם. דברו על רעיונות משלכם, על הצלחות בתפקידים האחרונים ועל הישגים תעסוקתיים. תהיו יצירתיים ואל תהיו נטולי שאיפות. דברו על מסלול הקריירה שלכם ואל תסתירו את זה שאתם רוצים להתקדם ולהתפתח".
ועכשיו, אחרי שקיבלתם את כל הטיפים החשובים ביותר להצלחה בראיון עבודה, הגיע הזמן שלכם להשיג ראיונות עבודה וליישם זאת בעצמכם. כנסו למנוע החיפוש החדש של אתר דרושים IL ומצאו עוד היום את המשרה הבאה שתזניק את הקריירה שלכם.