זה קרה ביום אחד. בלי יותר מדי הכנות. טיסה לפריז, מגורים בקומה 4 בלי מעלית, בלב לבה של פריז, ממש מעל מאפייה חלומית. אמילי, צעירה אמריקאית, מגיעה למקום העבודה החדש שלה ברילוקיישן נוטף הסטייל והקנאה - חברת שיווק צרפתית שבאמתחתה לקוחות זוהרים: ממעצבי אופנה ועד לבשמים המובילים. רק מה? הם חלשים מאוד בסושיאל. עובדים בשיטת אולד סקול, אותו פרסום של פעם. הקשר ביניהם לבין אינסטגרם מרגיש כמו הקשר בין מקרון שקדים לסביח של עובד. אלא שאז הגיעה אמילי, כאמור, וטרפה את הקלפים.

אמילי (לילי קולינס) בסדרה המדוברת של נטפליקס, רק בת 20 וקצת אבל עם תושיה, מקוריות וורבליות של אמריקאית נלהבת היא הופכת את החברה על פיה. מישנה ושמרנית לחדשנית ומקפיצה, והיא עושה הכל לצד חשבון אינסטגרם שהיא מתחזקת שצובר בכל פרק עוד ועוד עוקבים.

יש לזה שם, הוא לא "אמילי בפריז", קוראים לזה סושיאל וברחב יותר 'שיווק דיגיטלי'. מה זה בעצם? ועד כמה הסדרה באמת מייצגת את המשרה ואת עולם התוכן שלה?

סושיאל הוא זרוע מתוך עולם תוכן גדול

נתחיל בלעשות סדר: אם בעבר היינו צריכים להגיע פיזית לחנות כדי לרכוש ממנה את המוצר או השירות שהיא מציעה, היום כמעט הכל נעשה אונליין. ממכירה אקטיבית ועד קבלת מידע נחוץ. השיווק הדיגיטלי מאפשר ללקוח הפוטנציאלי מידע חשוב ורחב על החנות, ולבעלי העסק גישה והעברת מידע בצורה קלה, מהירה ועדכנית ללקוח הפוטנציאלי מאחורי המסך.

שיטת שיווק ופרסום זו נולדה וגדלה מתוך העולם המקוון. העולם גדול, יש הרבה מאוד מותגים וכל אחד רוצה לבלוט. השיווק הדיגיטלי בא לסייע ולהבליט את הנוכחות של המותגים, בעזרת כלים שונים כמו:

קידום SEO - באמצעות איתור מילות חיפוש בגוגל, כך ששם המותג יקפוץ במקומות הראשונים כאשר מחפשים אותו או משהו מעולם התוכן שלו בגוגל.

קידום ממומן – קידום אתרים במנועי חיפוש כאשר הלקוח משלם לפי הקלקה על כל מודעה.

תוכן שיווקי - תכנים בכל צורות המדיה שמטרתם להכיר את המותג לעומק, לרוב יעשו באופן שישתלב כחלק מהתוכן החדשותי או הפנאי שהגולש צורך.

וכמובן הסושיאל - שיווק במדיה החברתית, התפקיד של אמלי.

אמלי בפריז (צילום: STEPHANIE BRANCHU/NETFLIX)
השקות נוצצות ובוסית מהגיהנום - נאמן למציאות? | צילום: STEPHANIE BRANCHU/NETFLIX

מי שעוסק בשיווק דיגיטלי יכול להתמחות בחלקים הפאזל הללו שמרכיבים את השם הגדול הזה כמו פרסום בפייסבוק, בגוגל, בשיווק ברשתות או בקידום האורגני. כל אחד והמומחיות שלו. כמו כן, מדובר בתפקיד שהולך ומתפתח בהתאם לטרנדים תרבותיים ועכשווים ברשתות החברתיות ובמדיה. לכן יש חשיבות משמעותית להשלמות, קורסים וקריאה של חומר באופן תדיר, בנוסף ללמידת המקצוע עצמו.

על מנת להיות משווק דיגיטלי מוצלח ישנה דרישה לשליטה בתוכנות דיגיטליות, ידע ניתוחי, ידע בקמפיינים במדיות שונות, פרסום, יכולת אנליטית, חשיבה אסטרטגית רחבה שמשפיעה על כל הארגון. לצד כל אלו, דרושים יחסי אנוש ויכולת הבנה של הלקוח. עבודתו של המשווק הדיגיטלי משלבת שיתוף פעולה בין הלקוח לאנשי התוכן ולגרפיקאים. חשוב לדעת לעבוד בקבוצה, להקשיב לרצונות ולבנות ביחד את התוכנית שתרים את מסר ועסק הלקוח הכי גבוה שיש.

ובחזרה לאמילי

אמילי יושבת על משבצת הסושיאל, אותה זרוע שמרכיבה את ה"שיווק דיגיטלי". הסושיאל כאן כדי להעניק ערך חברתי, ולא מדד פרסומי טהור. ומהבחינה הזו, "אמילי" משקפת יפה את הג'וב. היא לא מוכרת למשל באופן ישיר "קנו מיטה וקבלו כרית", אלא מעניקה את הערך והרעיון שהמיטה הזו תגרום לכם להרגיש. מדובר במשרה שדורשת יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה, הכרה של הלקוחות ועבודה קשה.

בסושיאל מעלים רגעים מאחורי הקלעים, מעמידים על הפרק עניינים חברתיים, פונים למשפיענים כדי לחזק את המותג. הרעיון הוא לייצר הד של המותג מתוך המקומות הרכים יותר והמכירתיים פחות. חשוב להבין שהסושיאל לא יכול לעבוד לבדו ולהחזיק עסק. השילוב הנכון להצלחה ולמכירה היא בין כל זרועות השיווק הדיגיטלי.

אמלי בפריז (צילום: CAROLE BETHUEL/NETFLIX)
מדובר במשרה שדורשת יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה, הכרה של הלקוחות ועבודה קשה | צילום: CAROLE BETHUEL/NETFLIX

אז עד כמה המשרה זוהרת כמו זו של אמילי בפריז? אתם ודאי כבר יודעים את התשובה לבד. גם אם נניח את פריז בצד, הרי שלא הכל נוצץ. בסדרה, כל פוסט בודד שאמילי מפרסמת - הופך לזהב. ובמציאות זה לא עובד ככה. בסושיאל אין ביצי זהב, יש עבודה קשה ומדוייקת. כדי שעבודת סושיאל תצלח בממדים גדולים כאלו, הקהל צריך להכיר אותך, להאמין בך, להבין את הצעות הערך של המותג ורק אז זה קורה. ממש כמו לבנות בנין, לבנה אחר לבנה. צריך שזה יהיה מאוד חזק ויוצא דופן כדי שזה יקרה.

עד כמה המשרה מבוקשת בישראל?

ובכן, מצד אחד התחום בהחלט תפס תאוצה בצל הקורונה, שכן עסקים רבים עברו לדיגיטל. ביום אחד האוף-ליין התרסק, אנשים שינו את תרבות הצריכה ועסקים נאלצו להעביר את הפעילות שלהם לרשת. גם לפי הנתונים של "דרושים IL", הביקוש של המעסיקים (מבחינת פרסום משרות) בפורטל דרושים עלה פי 2 מאז פרוץ המשבר. מבחינת מחפשי העבודה, נכון לאוקטובר 2020, נשלחו 25 אחוז יותר קו"ח לתפקידים אלו, מאשר באוקטובר אשתקד.

מצד שני, הקורונה הצליחה לפגוע כמעט בכל חזית עסקית. לפי סקר השכר בתחום השיווק הדיגיטלי ל-2020, השכר הממוצע ירד בשנה האחרונה מ-13,620 שקל ל-12,227 שקל. 39 אחוז מהעובדים יצאו לחל"ת או פוטרו, ול-34 אחוז קיצצו בשכר או בהיקף משרה. השכר הממוצע בתחום המדיה החברתית עומד היום על 9,115 שקל. הגיל הממוצע של העוסקים בתחום השיווק הדיגיטלי נע בין 29-35 (42 אחוז) והוא נחלק די שווה בשווה בין גברים ונשים. חשוב לזכור שבשלב כזה או אחר הקורונה תחלוף. אז נכון שאולי לא תזכו לרילוקיישן בפריז, אבל גם ככה המקרון יקר שם. עדיף שתבחרו משרה שעושה לכם טוב, גם אם היא ממוקמת בעיר האורות יבנה.

אמלי בפריז (צילום: STEPHANIE BRANCHU/NETFLIX)
כל פוסט בודד שאמילי מפרסמת - הופך לזהב. ובמציאות זה לא עובד ככה | צילום: STEPHANIE BRANCHU/NETFLIX

מחפשים עבודה? אספנו לכם את המשרות הפופולריות של "דרושים IL" במקום אחד>>

*סייעה בהכנת הכתבה יפעה סימס, מנכ"ל tag&tell חברה לשיווק דיגיטלי.