קפיצה לחו"ל היא מושא לקנאה, אבל בזמן שאנחנו חולמים על לונדון, פריז או תאילנד - בשביל רוב האנשים בעולם – חו"ל זה ישראל.
כן, תחום התיירות הוא התחום שמתפתח הכי מהר בארץ וגם בעולם, עם מספר מועסקים גבוה וקהל יעד רחב. עסק תיירותי מבטיח שלא יהיה לכם רגע דל ושתפגשו אנשים מעניינים מכל העולם, ממשפחות יהודיות דרך רופאים שמגיעים לכנסים ואפילו צלבנים שמגיעים לארץ הקודש – אבל לפני שפותחים עסק כזה, כדי לחשוב ולבדוק מה המקום שאתם יכולים לתפוס במגוון האפשרויות במדינה ואיך העסק שלכם יוכל להצליח ולשגשג. לאה שרייבר, מפרויקט "נשים יוזמות תיירות" ומינה גנם, מנהלת האגף להכשרה מקצועית בתיירות מהרשות המוסמכת למורי דרך בישראל, עזרו לנו לאסוף עצות עבור מי שמעוניין לפתוח עסק תיירותי:
>> רוצים עוד טיפים? כל מה שתצטרכו לדעת מחכה לכם כאן
הכירו את המתחרים
לפני הכל, שרייבר מסבירה שצריך להכיר את יסודות התיירות ולהבין אילו סוגי תיירות קיימים בעולם – מאירוח ביתי, דרך בתי מלון, אטרקציות, תיירות של משפחות, של אנשי עסקים, של צעירים, תיירות גאה – חשוב להיות מודעים לכל מגוון התיירים שקיימים ולמה שהם מחפשים וגם להכיר את השוק התיירותי העולמי. אחרי שהתרשמנו ממה שקורה בעולם, כדאי שמי שפותח עסק תיירותי יקדיש זמן ללימוד השדה הביתי שלו – או במילים אחרות: מה יכול לעשות תייר באזור בו אני רוצה לפתוח עסק תיירותי? כדאי לבדוק אילו אטרקציות מוצעות, כמה הן עולות, מה הן כוללות ולהכיר היטב מוזיאונים, אתרים היסטוריים, מורי דרך מסעדות וגם את התרבות האזורים, כדי להבין את כל מגוון האפשרויות שעומדות בפני התייר – ובעצם להכיר את כל המתחרים לעסק שנקים. בקיאות במה שמציעים המתחרים מעלה את הסיכוי שתוכלו להציע את אותה אקסטרה שתמשוך אנשים לעסק שלכם.
הגדירו מראש את החוויה שאתם מעניקים
מכאן, צריך להתכנס פנימה ולחשוב על מה שאתם מציעים ללקוח שלכם. לעומת מנת פלאפל או נעליים – הלקוח שלכם לא יכול לנסות את המוצר שאתם מוכרים לו לפני הרכישה, ולכן חשוב מאוד לצמצם את אי הודאות של הלקוח ולהוכיח לו שלכם יש את המוצר הכי טוב בשוק. איך? תמונות מרהיבות, המלצות, פליירים והכי חשוב: חברים שהיו אצלכם ויוכלו לספר לו בגוף ראשון כמה נהנו. תמיד שמרו על רמה גבוהה, ניקיון ומוצר איכותי שיוכלו לספר עליו בשמחה הלאה ולהמליץ כליו בלב שלם. שימו לה שאתם מוכרים חוויה שלמה ולא רק לינה, פעילות או מזון ולכן חשוב שתסבירו מה הלקוח עומד לחוות אצלכם.
דבר נוסף שחשוב לעשות, הוא לפרט ולהגדיר עבור הלקוח הפוטנציאלי שלכם את מה שכוללת החוויה. למה זה טוב? כי כך יהיה תיאום ציפיות ביניכם לבין האורחים שלכם והם יוכלו לתכנן את לוח הזמנים שלהם טוב יותר. זה גם המקום לפרט עוד על החוויה הלא מוחשית ולהסביר לתייר בדיוק איזה ערך מוסף יקבל אם יגיע אליכם.
הציעו לקהל היעד את מה שמתאים לו
אחרי שהבנתם מה החוויה שאתם מציעים, מה הלב של הרעיון שלכם ומה המסר המרכזי שלכם – תוכלו לחשוב איך אתם משווקים אותו לפלחי השוק השונים – כי הרי צלבן רוסי ורופא אמריקני לא יגיבו אל אותם הדברים. לכן, חשוב שתתייחסו לקהלי היעד השונים שלכם ותסבירו להם למה אתם מיוחדים ולמה כדאי להם להגיע דווקא אליכם.
משרד התיירות כאן לעזרתכם
הדבר האחרון שחשוב לדעת מאוד משמעותי לעסק שלכם: כסף. כיון שהתיירות היא משאב לאומי, יכול להיות שתוכלו לקבל תמיכה ממשרד הכלכלה והתיירות ותתפלאו לשמוע שיש הרבה תרומה ועזרה בדרך להקמת העסק שלכם, בליווי מטעם המשרד. אם אתר האינטרנט לא מספיק לכם, תוכלו להיות בקשר עם המועצות המקומיות שלכם או עמותת התיירות האזורית שתוכל לחבר אתכם ליזמים נוספים בתחום ולהשיג עבורכם קורס הדרכה מיוחד.
>> להיות מורה דרך: "לקום בבוקר ולעשות את מה שאתה אוהב"