תומר יעקובי, 45, מחנך כיתה ח' ומורה למתמטיקה ומדעים בחטיבת הביניים ובכיתות י', אך זוהי רק שנתו השנייה בבית הספר כאיש חינוך. הוא הגיע מעולם אחר לגמרי עד לפני שנתיים הוא היה מהנדס מזון, עבד כטכנולוג פיתוח מוצרים, מנהל פיתוח ומנהל פרויקטים, לאחר שעסק במשך כ-16 שנים בתחום תעשיית המזון בתפקידים שונים, עשה הסבה להוראה.
"זרע קטן שהחל בתקופת הלימודים בטכניון, כשהייתי רכז פר"ח, הבשיל בשלב מאוחר יותר למעשה. העבודה בפר"ח בחטיבת הביניים בשכונת הדר ובפנימייה לנוער בסיכון, הותירה בי רושם עמוק וסיפוק רב של עשייה ולמידה" מספר יעקובי. במהלך השנים הזרע הבשיל עד ששילוב של התנאים החיצוניים, שכללו חוסר סיפוק בעבודה בתעשיית המזון וחיפוש אחר אתגר חדש המשלב עשייה חברתית, הוביל אותו לבחירת מסלול של הוראה עם הכשרה קצרה, איכותית וממוקדת להוראה בפריפריה. את הכשרתו כמורה עשה בתכנית חותם. "כל חיי אהבתי להתבונן באנשים וללמוד עליהם ומהם כדי להיות טוב יותר. היום אני מרגיש שלקחתי את כל היכולות שצברתי ואני מעביר אותן הלאה, למי שרוצה לקחת. ההבנה שהעברתי לתלמידיי משהו שיהפוך אותם למשמעותיים וטובים יותר לעולם, מרגשת אותי ומחזקת אותי להמשיך בדרך שבחרתי".
למסלול המנהיגות של חותם הוא הגיע דרך חבר, "באותם ימים אני הייתי בשלבי ההבנה שאני מחפש את המשך דרכי כאיש חינוך, שמעתי מחבר שביישוב שלו יש 'חותמיסט' והרשמים היו של תכנית איכותית, ששמה דגש ערכי על עבודת החינוך בפריפריה ועושה שינוי משמעותי בסדרי העדיפויות החברתיים". יעקובי מרגיש שהפרקטיקה הכמעט מיידית בהכשרה שירתה אותו, כמי שהתלבט בהחלטה זמן רב ומרגע שהחליט, היה צריך את העשייה האינטנסיבית והקפיצה למים. בעיניו, דפוסי האופי של חותמיסט שמגיע עם ניסיון חיים הם הרצון לשנות והנכונות להשתנות, ולבקש לפעמים ליפול כדי לקום חזקים יותר.
הכשרת הקיץ בחותם ארכה 5 שבועות, במהלכם מתנסים בלימודים תיאורטיים ומעשיים מול כיתה. "ההכשרה של חותם מאוד ממוקדת ותובענית, ומכאן שהיא לא מתאימה לכל אחד. יכולת למידה ויישום מהירים לצד נכונות לקבל ביקורת הם בסיס להצלחה בהכשרה שמזמנת קשיים מסוגים שונים, וביניהם ריחוק מהבית, מגוון אנושי רחב, לוחות זמנים צפופים ועוד".
"השינוי שעשיתי גרר תגובות רבות של חברים ומשפחה"
שינוי הכיוון בקריירה דרש ממנו הכנה מוקדמת והתמודדות עם לא מעט גורמים רגשיים, כלכליים וחברתיים, אך מבחינת יעקובי זה היה שווה את הכל. "המעבר לכשעצמו אינו מפחיד כלל, אם נעשו צעדי ההכנה הנכונים עבורך. ההחלטה לעשות כזה שינוי משמעותי מציפה פחדים רבים ודורשת ויתורים בתחום האישי-רגשי והחומרי" הוא אומר. "עבורי, קבלת ההחלטה נמשכה כחצי שנה בה 'נפרדתי' מעיסוקי הישן וניסיתי 'לחוות' את העתיד החדש כאיש חינוך באמצעות שיחה עם אנשי חינוך אחרים, צפייה בשיעורים במספר בתי ספר, הכרת הסביבה הפיזית של בית הספר וניסיון לדמיין את אורח החיים החדש עד כמה שניתן, בעזרת זיכרונותיי כילד מהווי בית הספר בעבר ומחיי ילדיי בהווה".
>> לפרטים ולהצטרפות לתוכנית חותם
הוא מגדיר את עצמו כאדם מחושב וזהיר מחד, אך דינמי וחובב אתגרים מאידך. "דפוסי האופי שלי מביאים אותי להתמודדות מתמדת עם המקומות שמאתגרים אותי. שילוב התכונות הללו מביא אותי להתנסות במקומות בהם אני חלש יותר, מתוך כוונה לצמוח בהם. שינויים מסוג כזה דורשים אמונה ושלמות עם ההחלטה, מתוך הפנמת העובדה שאני עושה את המיטב בהתאם למה שידוע לי בנקודת הזמן הזו".
יעקובי נדרש להסתגל למצב בו ההכנסה המשפחתית יורדת באופן משמעותי. "טרם הסתגלתי לזה, גם חשבון הבנק שלי מעיד על כך. השינוי שעשיתי גרר תגובות רבות של חברים ומשפחה שמתרשמים מהבחירה החינוכית אך חוששים שלא אסתדר כלכלית וחושבים שאני עושה טעות. לצד זה, כן קיבלתי גם פירגונים רבים על תכונות האישיות שלי המתאימות לחינוך והן אלה שסימנו לי כי זה אכן הצעד הנכון". יעקובי מספר כי גם בפן הרגשי ההתמודדות לא פשוטה, "התמודדות עם בני נוער במאה ה-21 מחייבת דינמיות ויצירתיות בכל רגע נתון, כמענה לדילמות רבות ומהותיות. המחנך נדרש להתגבר על הפחדים האישיים שלו, על חוסר הביטחון, על הקושי להכיל מקרי קיצון ועוד, דברים שבאים לידי ביטוי רק בסוג כזה של עבודה אינטנסיבית עם אנשים".
למרות כל הקשיים והאתגרים שבדרך, נראה שהוא היה בוחר לעשות את הכל שוב בלי להסס. "הקושי נמצא בכל מקום, ממש לא יהיה קל מאף בחינה והשינוי הוא גדול ומשמעותי. אז למה בעצם לעזוב את המשרד הבטוח לטובת חצר בית הספר ההומה? כי אם הגעת להרמוניה בחיבור שבין הראש ללב, בין ההיגיון לרגש, ויש לך מה להעניק לעולם, תאמין שהדברים החשובים באמת יסתדרו. התובנה שלי היא שכל יום מורכב מרגעים טובים יותר ורגעים טובים פחות, אך כל עוד תרמת למישהו משהו ממך, עשית הרבה מאוד! ומותר גם לפחד, להרפות ואז לעשות".