מגפת הקורונה שינתה באופן מהותי את דרך בה אנחנו עובדים, וסביר להניח שההשלכות שלה על שוק העבודה ימשיכו להדהד גם הרבה אחרי שכולנו נתחסן ונחזור לכאורה לשגרה. עם פרוץ המגפה, מצאנו את עצמנו במצב של חוסר וודאות לגבי העתיד - הן מבחינה אישית אך בעיקר מבחינה מקצועית. כמעט בן לילה, מיליוני אנשים ברחבי העולם עברו לעבוד מהבית עד להודעה חדשה, כשעבור רובם המעבר הזה לווה באתגרים חדשים רבים. עם הגעת החיסונים, הייתה תחושה שהשגרה תחזור במהרה - אבל לפני שהספקנו לחגוג, כבר התחילו לדבר על סגר שלישי.

למרות הדעה הרווחת, שאנשים מרוצים מהעבודה מהבית בשל הגמישות בשעות והאפשרות לבלות יותר זמן עם המשפחה - והיו רוצים להישאר במצב זה גם אחרי משבר הקורונה,  ישנם מחקרים ראשוניים ששופכים אור דווקא על המחירים הכבדים של העבודה מהבית: יותר לחץ, שחיקה, פחות משובים, דכדוך, ובדידות - הם רק חלק מהממצאים והדבר משפיע באופן ישיר על בריאות הנפש שלנו. דו"ח שפרסם ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), מצא שלעבודה מחוץ למשרד יש כמובן כמה השפעות חיוביות, ביניהן יכולת טובה יותר לנהל ולארגן את הזמן והפחתת הזמן המוקדש לנסיעות, מה שהוביל לגידול בפריון העבודה. עם זאת, ישנם גם מספר חסרונות מהותיים: העובדים מרחוק נוטים לעבוד יותר שעות ומערבבים בין החיים האישיים והעבודה, מה שמוביל לרמות גבוהות יותר של לחץ וחרדה.

עובדת חסרת מוטיבציה (צילום: fizkes, shutterstock)
אל תיכנעו לבדידות שמתלווה לעבודה מהבית | צילום: fizkes, shutterstock

בסביבה משרדית, תחושות הלחץ והחרדה מורגשות פחות, מכיוון שקל יותר להרגיש שייכות. אנחנו מוקפים בקולגות שחולקים את אותן מטרות ופועלים למען אותן תוצאות, כשעובדים מהבית הרבה יותר קשה לטפח את תחושת השייכות והחיבור האלו, על כן, הרבה יותר חשוב לעשות זאת בעצמכם כדי להרגיש מוטיבציה לעבוד.

הנה כמה טיפים שיכולים לסייע לכם להשיג פרספקטיבה חיובית בתקופה הזו:

הקפידו להבין למה אתם עושים את מה שאתם עושים

עובדים הנמצאים בבית לא מחוברים באופן ישיר למנהלים, למטרות ולחזון הרחב של הארגון. פעמים רבות נוצר מצב שאנחנו לא זוכרים או לא מבינים למה קיבלנו משימה מסוימת, לא רואים את התמונה הגדולה ולכן עלולים להרגיש מנותקים, קצת כמו בורג קטן. במקרה זה, חשוב מאוד להיות פרואקטיביים. שאלו שאלות, אם יש משהו שלא מובן - שאלו את המנהלים שלכם, קבעו פגישות עבודה, זה יעזור לכם להרגיש ביטחון ושייכות.

התחילו את היום שלכם בלמידה

בסביבה משרדית אנחנו מוקפים פעילויות. אנחנו פוגשים קולגות ואנשים שמפרים אותנו בידע ואנחנו אותם, זה מתחיל בסיפורים על מה עשינו בסוף בשבוע וממשיך גם לדיונים על מאמרים או ספרים שאנחנו קוראים. אנחנו משתתפים גם באירועים, בכנסים והרשימה עוד ארוכה. כשעובדים מרחוק, כל החוויה הזו הולכת לאיבוד ולכן חשוב לפנות את הזמן ולבנות הזדמנויות ללמוד ולחפש השראה בתחום שלכם. בין אם זה בקריאת עיתונים, מאמרים אונליין, צפייה בסרטונים, הרצאות ועוד. חפשו איזה מדיום הכי מפרה אתכם והקדישו לפחות חצי שעה ביום להתפתחות וללמידה.

הקיפו את עצמכם בקהילה

עבודה מהבית עלולה לייצר תחושה של בדידות. לכן חשוב מאוד למצוא מסגרת שתוכל לתמוך בכם. ניתן לקבוע "דייט" עבודה עם קולגה אחד או שניים שנמצאים בסביבה שלכם בבית אחד של השני, או אפילו תצטרפו לקהילה בפייסבוק שם תוכלו לשתף בחוויות שלכם ולקבל תמיכה.

אם יש לכם מנטור או מנהל שאתם סומכים עליו, פנו אליו ישירות וקבעו שיחות צ'ק-אין או פגישות קבועות מדי יום או שבוע. ניתן לקבוע ״דייט״ עבודה בזום עם קולגה כשכל אחד מכם עובד/ת על משימה משלו, אבל עצם קביעת הפגישה מעלה את המחויבות שלכם לסיים את המשימה במסגרת הזמן שהגדרתם. פתחו ״חדר״ וירטואלי בזום או בסלאק לשעות מסוימות שבהן כל חברי הצוות מחוברים, זה מדמה סיטואציה של ישיבה משותפת בחדר ומאפשר תקשורת לא רשמית. אינטראקציות מסוג זה לא רק יכולות לעזור למנוע את תחושות בדידות, אלא הן יכולות לספק גם השראה, הפריה הדדית וזוויות התבוננות חדשות.

שמרו על קשרים חברתיים עם הקולגות

מחקרים מראים כי איכות הקשרים בין עובדים לאו דווקא קשורה ישירות לקרבה פיזית אלא פעמים רבות תקשורת לא פורמלית ותחושת שייכות עוזרת לגשר על תחושת ה"פרידה" הנוצרת מעבודה מרחוק. לכן, מומלץ כשאתם עושים שיחות זום, או טלפון עם הקולגות שלכם, אל תצללו ישיר לענייני עבודה, אלא תשקיעו כמה דקות בשיחות חולין, תשאלו לשלומם, כאילו הייתם במשרד. תשלחו הודעות במהלך היום, מיילים או כל דבר שיכול לעזור לכם ולהם להרגיש "יותר קרובים". במצב בו מתאפשר ומתאים לכם אפילו תקבעו להיפגש אחד על אחד או בקבוצות קטנות, במסגרת חברתית ולאו דווקא עבודה.

רחלי ברוך-חייק (צילום: ארתור פורר,  יח"צ)
רחלי ברוך-חייק | צילום: ארתור פורר, יח"צ

הכותבת היא סמנכ"לית משאבי אנוש של חברת הסייבר SafeBreach