סטודנטית מתוסכלת (צילום: Udo Weber, Istock)
דור העובדים הצעירים אולי משכיל יותר מהוריו, אבל חש לעיתים קרובות אובר-קווליפייד | צילום: Udo Weber, Istock

נתוני האבטלה בקרב גילאי ארבעים ומעלה מדאיגים במיוחד, אבל מסתבר שיש אור באפילה עבור אלו שכן עובדים. מחקר חדש שנערך על ידי סוכות הידיעות ופורסם ב"וושינגטון פוסט" מצא כי תשעה מתוך עשרה עובדים בגיל חמישים ומעלה מרוצים במידה סבירה עד רבה מעבודתם. הנתונים הללו, אגב, אינם תלויים בגורמים כמו מקצוע או מין, גזע, רמת השכלה, אידיאולוגיות פוליטיות או רמת הכנסה.

שישים אחוז מהנשאלים סיפרו שקולגות פונים אליהם לקבלת עצות לעיתים קרובות וכ-40 אחוז אמרו שהם זוכים לכבוד בעבודה. היו גם נשאלים שסיפרו על תגובות שליליות בעבודתם שנוגעות לגילם המבוגר – חלקם טענו כי לא זכו להעלאה או לקידום לעומת עובדים צעירים יותר - אבל מהסקר עלה כי רוב העובדים המבוגרים רואים בגיל שלהם גורם משפיע לחיוב.

ניכר שרמת הסיפוק מהעבודה עולה עם הגיל – בעוד שרק כ-80 אחוזים מהעובדים בגילאי שלושים ומטה הודו שהם מרוצים בעבודתם, כ-92 אחוז מהנשאלים בגילאי 65 ומעלה דיווחו על סיפוק ושביעות רצון.

מה גורם לפערים הללו? טום סמית', מנכ"ל מכון המחקר שערך את הסקר, הסביר כי עובדים מבוגרים בדרך כלל סיימו לטפס בסולם הדרגות, הגיעו למצב שבו הם מסתפקים במשכורתם ויש להם ביטחון במקום העבודה – כך שהם מרגישים מסופקים יותר.

"בשלב מוקדם יותר בחיים, אנחנו לא בטוחים שאנחנו נמצאים במסלול הקריירה הנכון ועלולים להיתקע בעבודה שנואה במיוחד", אומר סמית'. "למרות שיש עובדים מבוגרים שנשארים בעבודתם בגלל צורך כלכלי, רבים אחרים ממשיכים לעבוד כי הם פשוט לא יכולים לדמיין את עצמם בגמלאות, ובאמת אוהבים את מקום העבודה שלהם".

אך האם זהו באמת הגורם המשמעותי שמשפיע על אושרם של עובדים מבוגרים? "הפינגטון פוסט" אסף כמה נתונים משלו, שמצביעים על סיבות אחרות לגמרי.

מסתבר כי דור העובדים הצעירים אולי משכיל יותר מהוריו, אבל חש לעיתים קרובות אובר-קווליפייד בעבודה. 45 אחוזים מבוגרי ארבע שנות לימוד באוניברסיטאות עובדים בעבודה שלא דורשת רמת השכלה כזו.

חוסר הסיפוק קשור גם – איך לא – לרמת השכר ולאיכות החיים שהוא מאפשר. דור ההורים, מתברר, התקדם מהר יותר בעבודה ובתנאים והצליח לצבור רכוש וחסכונות במהירות רבה מזו של צעירים בימינו. למשל, חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'טאון גילו כי בעוד שב-1980 העובד הממוצע הגיע לשכר החציוני בגיל 26 - כיום עובדים מגיעים להישג כזה רק בגיל שלושים.

לכן, בעוד שהמסקנות מהסקר המקורי אולי מצביעות על כך שסיפוק בעבודה עשוי להגיע עם הזמן והגיל – נראה שהדבר היחיד שנשאר קבוע הוא הפער בין מבוגרים לצעירים. אם זה מנחם אתכם, לא בטוח שתהיו מסופקים יותר בעבודה מהוריכם בעוד עשרים שנה, אבל סביר להניח שתהיו מרוצים יותר מילדיכם.