"אני לא מעצב בגדים, אני מעצב חלומות", אמר מעצב העל ראלף לורן. ואמנם, נראה כי עיצוב הוא מהתחומים שכדי לעסוק בהם - אתה חייב שיזרמו בדמך. כ-18% מהסטודנטים בשנת הלימודים תשע"ו פנו ללימודי הנדסה ואדריכלות, וכ-3% נוספים פנו למקצועות האמנות והעיצוב. אבל איך נראים הלימודים, ולא פחות חשוב – איך נראה שוק התעסוקה שמחכה לסטודנטים?
אדריכלות: הלימודים לא מבטיחים עבודה
חמש שנות לימודים ושנת התמחות - זה המסלול שיעברו הסטודנטים לאדריכלות, מסלול שמזכיר, לפחות מבחינת אורכו, את לימודי הרפואה התובעניים (ושלא נדבר על ההוצאות). גלעד גורן (46), אדריכל ומעצב פנים שאחראי, בין השאר, על מיתוג ועיצוב חדש לרשת בורגראנץ' ועל עיצוב רשת קופיקס, אומר: "אדריכל ומעצב פנים טוב, הוא זה שמעביר בחומר וצבע את הרעיונות, החלומות, התכנים והשאיפות של הלקוח".
לאחר מספר שנים כקופירייטר ומפיק פרסומות, החל גורן בלימודי עיצוב ואדריכלות פנים בסטודיו ברזין - שוהם. "גם עולם הפרסום דורש יצירתיות, אבל בערה בי התשוקה לעיצוב, תחום שמאפשר לי לחלום, לתכנן, לבנות, ולראות איך מה שדמיינתי הופך למציאות", אומר גורן. ב-17 השנים שחלפו מאז, הוא עוסק בעיצוב מסחרי, ובייחוד בתחום בתי הקפה והמסעדנות.
בין הפרויקטים הגדולים שהוא עובד עליהם נמצא, כאמור, המיתוג והעיצוב החדש של רשת בורגראנץ': "בורגראנץ' קיבלה החלטה לעשות שינוי, והרעיון המנחה שגיבשנו הוא ליצור מקום מפגש לחברים ולמשפחות באווירה עכשווית, ולהפוך את הרשת הוותיקה לרשת עדכנית שמזמינה את הלקוח. האתגר בפרויקט הזה הוא לשנות את התדמית של הרשת דרך עיצוב הסניפים".
מה לא ידעת על הלימודים ועל המקצוע לפני שהתחלת?
"עד כמה הם תובעניים, וכמה חשיבה והשקעה נדרשות בפרויקט. לא מספיק להיות מעצב מוכשר ולתכנן תכניות מדויקות, צריך לדעת להעביר את המסר לבעלי המקצוע ולהיות כל הזמן עם האצבע על הדופק. את זה גיליתי רק בפרויקט הראשון שלי. מעבר לזה, לא כולם יודעים שכדי להיות מעצב פנים צריך לא רק לדעת לערוך תכניות על המחשב, אלא גם להבין באינסטלציה, מיזוג אוויר, בנייה, חשמל, נגרות ועוד. ללא היכרות עם כל אלה, אדריכל או מעצב פנים לא יוכל לעשות את תפקידו נאמנה".
מה האתגר הכי גדול במקצוע?
"השילוב בין צרכי הלקוח, חלומותיו והאילוצים שלו, לבין מגמות עיצוב בעולם. לא פעם אני מוצא אתגר גם בצורך לשלב בין הטעם של הלקוח לבין 'האני מאמין' היצירתי והמקצועי שלי. להיות מופקד על חלומות של מישהו ולעמוד בציפיות שלו זו אחריות גדולה, וצריך לזכור שבסופו של יום הלקוח הוא זה שצריך ליהנות מהפרויקט. מעבר לזה, האתגר היומיומי הוא הצורך לתת מענה מהיר לבעיות בפרויקטים בשטח".
מה ההבדל בין המסלולים השונים שמציעים מוסדות הלימוד בתחום?
"לדעתי, ההבדל המשמעותי הוא עד כמה משלבים בין הלימודים התיאורטיים את הפרקטיקה של המקצוע. זה משהו שכדאי שהסטודנטים ישקלו בבחירת מוסד הלימוד".
אם אתם "יצירתיים, יסודיים, בעלי מעוף וחוש אסתטיקה מפותח" - יש סיכוי לא רע שתתאימו לתחום, לדבריו של גורן. אולם, כדאי שתדעו שלימודים הם ממש לא ערובה לעבודה בתחום: "השוק תחרותי מאוד. המקצוע תובעני ולא לכל אחד תהיה יכולת ההתמדה והסבלנות לעבור את השלבים הראשוניים שנדרשים כדי לצבור ניסיון", הוא אומר. אבל, אם תשרדו את השנים האלה - זה לגמרי ישתלם: "כשפרויקט מסתיים והלקוח מתלהב, יש תחושה של התרוממות רוח. המקצוע מאפשר לך ליצור יש מאין ולהשאיר משהו משלך אחרייך".
"כל הזמן צריך להשתנות כדי להצליח"
עבור אלה מביניכם שלא מכירים את המקצוע, "עיצוב פנים" יכול להישמע כתחום די צר, אך למעשה, לדבריה של אורן לסרי (33), מעצבת פנים עצמאית ומרצה במכללה למנהל, "עיצוב פנים הוא תחום רחב מאוד וכללי, שמאפשר לכל מי שבוחר בו למצוא את הנישה שלו".
לסרי, בוגרת המכון הטכנולוגי בחולון, בחרה להיות עצמאית כבר מההתחלה, והיום היא בעלת סטודיו שעוסק בעיקר בעיצוב עבור בעלי עסקים וגורמים ציבוריים. "העיצוב היום הוא מולטי-דיסציפלינארי. כלומר, עיצוב חוויה ואסטרטגיה, שכולל מיתוג, תקשורת חזותית, ניתוח משתמשים ופוטנציאל כלכלי".
כשאני שואלת על הפרויקטים הכי מעניינים בתיק העבודות שלה, לסרי מספרת על בר קטן ואינטימי בן 15 שנה בשכונת פלורנטין בתל אביב, שעבר ללוקיישן חדש וגדול: "ההנחיה הייתה לשמור על האווירה האינטימית והאופי של הבר. החלטנו למחזר הכול - הרצפה של הבר הישן הפכה לרהיטים של הבר החדש ולחיפויי קיר, החביות רופדו והפכו לשרפרפים ואת גופי התאורה העברנו בשלמותם". פרויקט נוסף, הוא פנסיון לכלבים שתכננה: "פתאום חוויתי לקוח אחר - לא אנשים, אלא כלבים, והייתי צריכה ללמוד הרבה על התחום, להתאים את הגבהים אליהם וכו', זה היה מאוד מרענן".
מה האתגר הכי גדול במקצוע?
"בעיניי, האתגר הוא למצוא את האיזון בין הטרנדים ורחשי הסביבה לבין האמת העיצובית האישית שלי. כמו כן, כדי להצליח צריך להיות דינאמי ולהשתנות בהתאם לעולם המקצועי - כל הזמן יש חומרים חדשים, טכניקות עבודה חדשות והתפתחויות טכנולוגיות. לא קל להישאר מעודכן ולהסתגל לשינויים, במיוחד כשיש עומס עבודה".
כמרצה לעיצוב פנים ומעצבת בעצמה, לסרי מודעת לדרך הקשה והתובענית שהסטודנטים עתידים לעבור. לדבריה, בתעשייה מתייחסים באופן דומה לבוגרי אקדמיה בעלי תארים, לבוגרי מכללה ואפילו לבוגרי קורס בן כמה חודשים, אולם היא מאמינה כי "עיצוב וחשיבה יצירתית הם תוצאה של אימון ארוך טווח של המוח, זה הרבה יותר עמוק מלימודים דידקטיים".
"אמנם יש יוצאי דופן, אנשים מוכשרים מלידה שלא צריכים לימודים כדי להיות מעצבים גדולים", היא ממשיכה, "אבל אלה יחידי סגולה, ואני ממליצה לעשות תואר שלם בעיצוב".
מה לא ידעת על המקצוע שאת יודעת היום?
"כסטודנטית חוויתי המון לחצים והיה לי קשה. הופתעתי לגלות שאחר כך, כעצמאית, הלחץ הוא הרבה יותר גדול, וכך גם העומס והאחריות. בדיעבד זה נשמע הגיוני, אבל כסטודנטית - חשבתי שאין יותר קשה מזה. היום הקושי והלחץ הם חלק מהחיים שלי, ואני חיה איתם בהשלמה ובצורה הרבה יותר רגועה מההיסטרית ההיא שהייתי בתור סטודנטית".
אז לימודים לא מבטיחים הצלחה, אבל האם אפשר להצליח בלי לימודים? אדל בספלוב (שמוכרת לכם עוד מימיה לצד טום קשתי ב"מרוץ למיליון"), בעלת אתר האופנה LOOK LIKE, מאמינה שכן. "אני חושבת שלא חייבים ללמוד אופנה; או שיש לך את זה או שלא, זה עניין של תשוקה למקצוע", היא אומרת.
בספלוב, שהתברגה לתעשייה העיצוב והאופנה ללא הכשרה, אומרת: "בעיניי, אפשר להצליח בתחום, בין אם כסטייליסטית או כמעצבת אופנה, בלי קשר ללימודים. מה שגרם לי להצליח הוא הסטייל האישי שלי והעובדה שאנשים מתחברים אליו".
בימים אלה, היא עובדת על קולקציה חדשה בעיצובה: "הרעיון הוא סטייל איכותי במחירים שמתאימים לכל כיס. רוב הקולקציה תהיה בשחור-לבן, צבעים שאני מזוהה איתם, ואני מאמינה שאנשים שיראו את הקולקציה, מיד יזהו שהיא שלי". בעיניה, בתחום האופנה, האמביציה והנחישות חשובים לא פחות מהשכלה אקדמית: "יכול להיות שבעתיד, אם ארצה להתפתח בתחום, אלך ללמוד. בכל אופן, כרגע אני לא בכיוון".