הבחירות לכנסת והאופן בו הפוליטיקאים קידמו (וממשיכים לקדם) את המותג האישי שלהם, ממחישים עד כמה הוא חיוני בעידן הנוכחי. בעולמות הפוליטיקה, הבידור והספורט קל להבין את משמעותו של המותג האישי, אולם לא תמיד ברור תפקידו עבור כל מי שרוצה לפתח ולקדם את הקריירה שלו בתחומים שאינם באור הזרקורים.
השינויים בעולם העבודה ובתהליכי גיוס עובדים המתרחשים בימים אלה, דורשים לאמץ את חוקי המשחק החדשים על מנת להצליח להתקדם. בעולם העבודה הישן, חברות גייסו (וחלקן עדיין מגייסות) עובדים חדשים באמצעות מודעות דרושים. מועמדים שראו עצמם מתאימים לדרישות התפקיד שהוצג במודעות, שלחו קורות חיים וניסו לשכנע לזמן אותם לראיון עבודה. כך, מודעות הדרושים וקורות החיים היוו עוגנים מרכזיים בתהליך גיוס העובדים.
בעולם העבודה החדש חברות המגייסות עובדים יודעות להגיע אל המועמדים האטרקטיביים באופן יזום, ומציעות להן להתמודד על התפקיד – לעיתים אפילו בלי מכרז שפתוח לכולם. חברה מאתרת עובדים ופונה אליהם בהצעות מעניינות, במידה והם ייתפסו כבעלי מומחיות או כבעלי תכונות משמעותיות לתפקיד. מועמדים שאינם בולטים בכישורים הנדרשים, עלולים להישאר ללא הצעות עבודה רלוונטיות עבורם וללא אופק קידום משמעותי.
כדי לייצר את הנוכחות המתבקשת, כך שהמגייסים יגיעו אליכם, נדרש מהלך ארוך טווח לאורך כל הקריירה. יש צורך בבניית מותג אישי - מותג המייצג את האדם ואת כישוריו, תוך שימוש בפרקטיקות להצגה עצמית בשלל פלטפורמות להעברת המסרים.
שאלות רבות מעסיקות את העובדים כיום בעניין המיתוג האישי, באופן בנייתו ובניהולו. וכדי שלא תלכו לאיבוד, ליקטתי ארבע שאלות מרכזיות שיסייעו להבין טוב יותר את ההיערכות הנדרשת:
האם המיתוג האישי רלוונטי לכל תפקיד?
כן. המיתוג האישי רלוונטי מאוד לכל תפקיד. לעובדים ולמנהלים המעוניינים בקידום במקום העבודה שלהם, לעובדים הנדרשים להסבה מקצועית, לצעירים בתחילת דרכם המקצועית וכמובן לאלה שיצאו משוק העבודה ומחפשים את המשרה הבאה שלהם.
חשוב לשמר את המיתוג האישי גם במקרים בהם העובדים מרוצים במקום העבודה שלהם ואינם מתכננים עזיבה קרובה. קצב השינויים בעולם העבודה החדש מהיר מאוד ולעיתים נידרש למעברים דינאמיים (ולא תמיד מתוכננים) בין תפקידים ובין ארגונים. לכן יש צורך במוכנות תמידית לקראת הקפיצה הבאה.
מה הם הקשיים בתהליך בניית המותג האישי?
תהליך בניית המיתוג האישי אינו תהליך פשוט. נדרשים חיפוש עצמי, הקשבה עצמית, אומץ להגדיר את עצמינו באופן ממוקד, נכון ולא פחות חשוב - אותנטי. נדרשת ראיה קדימה, תכנון, הבנת המגמות והערכת השינויים, כך שכל אלה יוכלו לעזור בגיבושו של המותג האישי.
אולם כאן לא מסתיימת המלאכה אלא רק מתחיל המסע לחיזוקו של המותג האישי. נדרשת עבודה לאורך זמן על מנת להצליח להפוך את המותג האישי למוכר, לחיובי, לעקבי ולאטרקטיבי. כדי להצליח בכך יש צורך בבניית אסטרטגיה לטווח ארוך, הכוללת בחובה את כל המרכיבים שיסייעו לקדם את המותג האישי ואת הקריירה באופן מיטיבי.
האם ניתן להגדיל את כוחו של המותג האישי?
שני מרכיבים חשובים קובעים את מידת הנכסיות (כוחו וחוזקו) של המותג האישי: המודעות למותג האישי והאסוציאציות לגביו.
הגברת המודעות למותג האישי משמעה יצירת מוכרות בקרב קהל היעד - אותו קהל שהגדרנו כרלוונטי ומשמעותי עבורנו. חשוב לבסס את המודעות הזו ואף למצוא דרכים לחזק את מידת הבולטות של המותג האישי בקרב קהל היעד. למשל, להביא לכך שיזכרו בי גם ללא תזכורת מצידי.
אולם המודעות, חזקה ככלל שתהיה, אינה מספיקה, שכן היא חייבת להיות כרוכה באסוציאציות חיוביות. נדרשת עבודה משמעותית, עקבית ומתמשכת על מנת לייצר אסוציאציה ייחודית וחזקה למותג שלכם.
איך מתחילים את התהליך ומה הם השלבים בדרך?
השלב המקדים לתהליך הוא שלב ההבנה לגבי חשיבותו של המותג האישי לפיתוח וניהול אפקטיבי של הקריירה. על בסיס ההבנה הזו צריכה להתקבל ההחלטה לפנות זמן (עכשיו!) ולהקדיש משאבים לפיתוח המותג האישי.
התהליך עצמו כולל עוד ארבעה שלבים מובנים: הגדרה ברורה ל"מי אני?", תוך זיהוי האפיונים האישיים; הגדרה מדויקת של המקום אליו אני רוצה להגיע בקריירה שלי; בחירה במיצוב למיתוג האישי על סמך ניתוח מעמיק של העוצמות וההזדמנויות; ובנייה של אסטרטגיית מיתוג אישי הנגזרת מתוך ההחלטות שקיבלנו בשלבים הקודמים. אחרי שסיימנו את כל ארבעת השלבים, נדרש יישום של האסטרטגיה, תוך בחינת הסביבה והתאמה מתמדת לשינויים החלים בה.
הכותבת היא ראש החוג לתואר שני (MBA), בית הספר למנהל עסקים, המרכז האקדמי פרס