מעגלים הם חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. זה מתחיל בביצית ברחם, ממשיך בכוכב הלכת (הכמעט עגול) עליו אנו חיים, ומסתיים באינספור המעגלים שאנחנו פותחים וסוגרים בחיינו. אין זה מקרי, שמעגלים מהווים השראה לאמנים רבים, אחד מהם הוא איתן קדמי, המביא בימים אלו את העיסוק שלו במעגלים לשיא.
"מקור המילה מנדלה בשפה ההודית העתיקה, סנסקריט", מסביר קדמי. "היא מתארת כל דבר שצורתו עגולה". ספרו החדש "דרך המנדלה" (הוצאת bindu) מציג את ההיסטוריה התרבותית והרוחנית של המנדלות, ומכיל הסברים כיצד לנתח אותן, להבין אותן, וכמובן פרקי הדרכה למי שרוצה ללמוד לצייר מנדלות.
כמו מילים רבות במזרח, גם המילה מנדלה מורכבת משני חלקים: "מנדה" - מקום גבוה ואיכותי, ו"לה" - השלמה או סגירת מעגל. "חיבור שתי המילים יוצר מעגל, המכיל מהות, וכך שואפת המנדלה להיות מקום מקודש וטהור", מסביר קדמי. "המהות הטהורה, שאותה עוטף המעגל, טמונה בנקודת המרכז של העיגול והיא נקראת בסנסקריט 'בינדו' - הנקודה האלוהית, שהיא מעין חור דרכו ניתן להציץ מהעולם הנגלה שלנו לעולם הנסתר".
בזכות יום ההולדת של הילדה
איתן קדמי, בוגר בצלאל, עבד במשך שנים רבות כמאייר בעיתון "ידיעות אחרונות". הוא לימד איור ורישום, הציג בתערוכות רבות, בגלריות ובמוזיאונים, והפך לאמן רב-תחומי מוערך. את המשיכה למעגלים הוא פיתח בשנת 2004, כשלקח את בתו הקטנה למסיבת יום-הולדת.
"הייתה שם מפעילת אמנות שהביאה תקליטים ישנים", מספר קדמי. "היא ביקשה מהילדים לצייר על התקליט וכשהתיישבתי עם הילדים, והתחלתי לצייר, הרגשתי מאוד מרוכז ומחובר לנקודה הפנימית - מצאתי את המנדלה".
לאחר המפגש ההוא שהותיר בו רושם רב, קדמי החל לעבור תהליך במהלכו נטש את האיור והקדיש את עצמו למנדלות. קדמי חקר ולמד את עולם המנדלות גם בהיבט האמנותי, אך בעיקר בהיבט הטיפולי והרוחני. הוא פיתח שיטת לימוד מנדלות בשם "דרך המנדלה", אותה הוא מלמד כעת בקורסים ובסדנאות שהוא מעביר.
לדברי קדמי, למנדלה אין מקור היסטורי אחד: "לפי האמונה, בני האדם מסוגלים להתחבר לאלוהות אם רק יתחברו לנקודה הפנימית. בכל תרבות ניסה האדם לתקשר עם כוחות היקום באמצעות נקודה ומעגל סביבה, אפילו בתקופה הפרה-היסטורית ניסה האדם לעשות זאת, באמצעות גילופי אבנים ובניית מקדשים עגולים, כמו סטונהנג' באנגליה".
"עוזרת לילדים עם הפרעות קשב וריכוז"
מי שהביא את המנדלה לתודעה של העולם המערבי, ותבע את המונח, היה הפסיכיאטר הידוע, קרל גוסטב יונג, שהתחיל לצייר מנדלות באופן ספונטני בתקופה של דכאון. במחקריו הוא גילה שהטיבטים וההודים מציירים צורות דומות.
"המנדלה היא כלי דמיון המסייע ליוצר לשרטט, בעיני רוחו, את המבנה המורכב של עולמו הפנימי, הנפשי והפסיכולוגי", מסביר קדמי. "המנדלה מסמלת את ראיית העולם שמחוצה לנו - את מרחבי הטבע, כדור הארץ, מערכת השמש והיקום כולו.
"המנדלה פונה לכל אחד במקום שהוא נמצא. היא מומלצת לאנשים הנמצאים בתקופה של שאלות על דרכם בחיים, שכן המנדלה עוזרת להתחבר לעצמי האמיתי ומשם להתכוונן מחדש. בנוסף, המנדלה עוזרת מאוד לילדים בהתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז. לצייר מנדלה אחת ביום עדיפה על כל כדור ריטלין, והילדים מגיבים באופן מיידי לציורים".
איך מציירים מנדלה?
את הספר הוציא קדמי, לדבריו, לאחר שנים של התעמקות והתנסות בכוחה של המנדלה. היא סייעה לו לחזק את הנפש, למצוא איזון, להאזין לרצון האישי - ולהעצים אותו: "זו טכניקה כל כך פשוטה וכל כך אפקטיבית".
"התחלה המנדלה בנקודת הבינדו", הוא מסביר את הטכניקה. "מתוכה מתחילים להיווצר ולהתרחב מעגלים הסובבים אותה עד אין סוף. ביצירת המנדלה אנו עוברים משלב לשלב, מבלי לתכנן מראש איך ייראה השלב הבא.
"הכי פשוט לקחת צלחת כבסיס, לצייר מעגל ולהתחיל לנוע עם העיפרון או המכחול מהאמצע החוצה. תחושת ההגנה שהמעגל נותן לנו מאפשרת לכוח היצירה להשתחרר ללא הפרעה, והתחושה השקטה והמרוכזת תורגש באופן מיידי". יש מנדלות מורכבות יותר אותן ניתן לצייר רק עם מחוגה, אבל הבסיס לא מצריך רקע אמנותי כלשהו.