במסכת ברכות בגמרא נכתב "אסור לו לאדם שייהנה מן העולם הזה בלא ברכה", הפירוש הפשוט לפסוק אומר שאדם צריך לברך על דבר שהוא נהנה בעולם. כמובן שיש למשפט הזה המון פירושים והסברים, אך מאז שנאמר נוצרו כמה וכמה ברכות בעולם היהדות, שמטרתן הן לומר תודה לקדוש ברוך, גם כאשר לא מדובר בברכת תודה או הנאה, אלא סתם על ראייה של משהו מסוים.
במהלך החיים אנו נפגשים עם מראות מרגשים ומיוחדים ובכדי לבטא את הפליאה עליהם, אמרו חכמים שצריך לברך עליהם ועל ידי כך גם לחזק את האמונה שאלוקים אחראי עליהם.
הרשימה ארוכה וכוללת בעלי חיים מיוחדים או חזקים במיוחד, עצים ופרחים, ים גדול ואפילו אדם יפה, גבוה או חזק במיוחד (לא משנה אם הוא גוי או יהודי), אם אמרתם וואו, כנראה שצריך גם לברך.
לא כל מבט על כלב אמסטף או לברדור דורש תפילה, אך אם נתקלתם בחיה מיוחדת במידה (ביחס לשאר בני מינה) כמו למשל סוס נאה וחזק במיוחד, תצטרכו לברך עליו "שככה לו בעולמו" (בנוסח המלא: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם שככה לו בעולמו"). כך גם תברכו כשתתקלו בתוכי צבעוני במיוחד, טווס עם זנב מיוחד ואפילו על דגים מיוחדים.
בגן החיות, אגב, הנושא קצת שונה משום שסביר להניח שמבקרים יראו שוב ושוב חיות יפהפיות, ולכן מברכים בפעם הראשונה בלבד (ובראש יחשוב שהברכה חלה על כל שאר החיות).
"כשפוגשים בריות שנבראו בצורה נאה ובנוי מרשים וביופי מיוחד שנכרת ממנו אמנותו הנפלאה של בורא עולם צריך לברך את 'הצייר' שעשה זאת, ועל כך נאמר 'אין צור כ-אלוהינו'", אומר הרב שלום לוי, רבה של קריית שמונה, ומוסיף "גם מי שרואה אילנות טובות ובריות נאות, בהמה ואפילו עכו"ם (גוי - עובד כוכבים) צריך לברך" .
מה פירוש הברכה שככה לו בעולמו?
שככה לו = שכל אלו הם שלו. אלוקים ברא את עולמו כדי שעולמו יעיד עליו שפעלו מעיד על גבורתו ויכולתו, והמטרה היא כדי שכולם יקלסו אותו על מעשיו.
לעומת החיות היפות, ישנן חיות שזוכות בברכה משונה – "משנה הבריות". אמרו חז"ל שמי שרואה קוף או פיל יברך "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם משנה הבריות", וזאת משום שיש בהן דמיון מסוים לבני אדם, כמו הקוף הדומה בצורתו ופעולותיו לבן אדם ואפילו הפיל שעורו חלק (להבדיל משאר החיות) ומשתמש בחדק שלו כמו שבני האדם משתמשים בידיים. אגב, יש אומרים שהברכה נתקנה דווקא על קוף ופיל, משום שישנה אגדה שבתקופת המבול העניש הקב"ה כמה מן האנשים הרשעים והפכם לפילים וקופים. ישנה עוד סברה שאומרת שצריך לברך על פיל משום שיש בו בינה יתירה משאר בעלי חיים.
מילא לברך על חיה יפה, אך מה ההיגיון לברך על קוף?
הברכה על קוף היא לא בגלל יופיו, אלא בגלל השוני שחל בו מאדם לקוף. הגמרא במסכת ברכות מציינת: "תנו רבנן הרואה פיל, קוף, קפוף (סוג של עוף) אומר ברוך משנה הבריות". על זה כותב אחד מגדולי הראשונים, המאירי, שהטעם שמברכים כך דווקא על שלושת אלה משום שהם דומים לאדם במקצת דברים.
האם יש עוד חיות או יצורים עליהם מברכים משנה הבריות?
הגמרא במסכת ברכות מביאה רשימה על מי מברכים משנה הבריות: "הבהקנים (בעלי עור מנומר - אנשים שעורם מלא נקודות שנראים כעדשים), מיתיבי ראה את הכושי ואת הגיחור (אדום ביותר) ואת הלווקן (לבן ביותר) ואת הקפח (אדם עם בטן ענקית שמגמדת את קומתו) ואת הננס (אדם נמוך מאוד) ואת הדרניקוס (אדם שעורו מלא יבלות)"
יש לכם שאלה בוערת או קושיה מעניינת? טקבקו אותה כאן