ידוע שישנם כוחות שונים בעולם - טוב מול רע, רחמן מול אכזר וכן הלאה. גם לפי היהדות יש מלאכים שממונים על נושאים שונים. ואילו במיתולוגיות קדומות ובדתות שונות ישנם כמה אלים, שכל אחד מהם אחראי על תחום אחר - אלת האהבה, אלת השמש וכן הלאה.
ובכל זאת, על פי היהדות יש אל אחד בלבד. אם אלוהים הוא אחד, איך יכול להיות שיש כמה וכמה כוחות חזקים בבריאה? האם יכול להיות שיש לעולם יותר מבורא אחד, יותר ממנהל אחד, יותר מאל אחד?
הרב פנחס בדוש מסביר: "לפי המסורת היהודית יש אכן הרבה כוחות בעולם, אבל כולם יונקים מכוח אחד עליון - הקב"ה. הוא משפיע על כל הכוחות בעולם, גם כוחות הרע".
אז למה הוא האציל כל כך הרבה מכוחותיו?
"בבריאת העולם כתוב שהקב"ה אמר למלאכים 'נעשה אדם בצלמנו כדמותנו'. למה 'נעשה' ברבים? אפשר להבין מכך בטעות שגם הם בראו את האדם. אבל למעשה הקב"ה צרה ללמד את הברואים שתמיד הגדולים ישתפו את הקטנים מהם. זה מלמד אותנו שכל בריאה צריכה להיות בנויה על שיתוף והאצלת סמכויות. כך צריכה להיות בנויה כל חברה, כל משפחה - בשיתוף פעולה והענקה אמיתית, מבלי שמישהו יסמן לעצמו טריטוריה ולא יתן לאחר להיכנס פנימה. האצלת סמכויות לא פוגעת בך. כל הסמכויות מגיעות מכוח המאציל".
איך נולדה האמונה במיתולוגיות אחרות שיש כל מני אלים?
"מטבע האדם יש לו אמונה בכוח עליון. יש לו צורך לחפש אחרי הכוח שמניע ושברא אותו. פה, בחיפוש הזה, יש הרבה טעויות".
אל תתבלבלו בספירה
הרב יצחק בצרי מוסיף: "ברור שלפי היהדות ה' הוא רק אחד, כמאמר הפסוק 'שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד'. אלוקים הוא הכל - גם הדין וגם הרחמים. 'והיה ה' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד'.
"יש הרבה כוחות שיוצאים מאלוקים, אבל הוא אחד. הכוחות הם עשר הספירות העליונות - מושג קבלי ידוע. לך יש שם אחד כי יש לך תפקיד אחד ויחיד בעולם, אבל לקב"ה יש המון שמות מסתעפים. לכל שם מהספירות יש ניקוד אחר, ולכל שם שפועל פעולות מעשיות אחרות".
ומה לגבי המלאכים?
"המלאכים הם שליחים של הקב"ה. אבל אם מישהו עובד מלאך - זה נקרא עובד עבודה זרה".
והשטן, הוא לא כוח בפני עצמו?
"הקב"ה ברא את השטן. הזוהר הקדוש אומר שהשטן, היצר הרע, ומלאך המוות הם למעשה אותה ישות. המאבק בין הטוב לרע הוא בעצם כוח הבחירה שהקב"ה נתן לנו. הקב"ה עצמו הוא כמובן רק טוב, אין בתוכו רע".
אז איך הוא יצר את הרע?
"הוא יצר את הרע מתוך גישה של 'ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה' אלוקיכם אשר אנוכי מצווה אתכם היום. והקללה אם לא תשמעו אל מצוות ה' אלוקיכם וסרתם מן הדרך'. הוא רצה לתת לנו כיוון, מה מותר ומה אסור, ומתוך כך יצר גם כוחות שליליים".