משה רבנו היה הראשון שהעלה את השאלה בפני הקב"ה: זו תורה וזה שכרה? ובמילים אחרות, למה צדיק ורע לו, רשע וטוב לו? כולנו רואים מסביבנו אנשים טובים ומצוינים שחוטפים לא מעט סטירות בחיים, ולעומתם אנשים מושחתים שמקבלים הכל: כסף, משפחה טובה וכבוד. אז מה הסיפור? למה העולם לא מתנהל בצורה קצת יותר הוגנת?
"דורות רבים התחבטו בשאלה הזאת", מאשר הרב פנחס בדוש. "משה רבנו ביקש כבר לפני אלפי שנים מהקב"ה 'הראיני נא את כבודך', כלומר 'תסביר לי את דרכי ההנהגה שלך - למה אנחנו יכולים לראות צדיק שסובל ורשע שנהנה'.
"ובכן, כדי להבין את התשובה צריכים לדעת שיש חשבונות מגלגולים קודמים שאנחנו לא מבינים בהכרח. שנית, יש נקודה חשובה שקשורה בכלל בתפיסת החיים של האדם: אותו צדיק מאמין שהוא עובר מסלול מסוים, ובטוח שבסופו של דבר מחכה לו דבר טוב. אותו דבר כשאדם נמצא בקורס קצינים, לדוגמה. המסלול מפרך, רע לו, אבל הוא יודע מה מחכה לו בסוף התהליך. זה נותן לו את הכוחות להתמודד עם הקשיים העכשוויים, כי הוא הרי יודע שיש תכלית לכל זה.
"רשע, לעומת זאת, גם אם טוב לו - הוא יודע שבסוף הטוב הזה אין כלום. כלומר, לפעמים רע לצדיק אבל הוא לא ממש מרגיש את הרע הזה, ואילו לרשע טוב - אבל זה לא באמת טוב מוחלט, כי ההנאה הזו לא לוקחת אותו לשום מקום בטווח הארוך".
ומה באשר להנאה הנוכחית של אותו רשע? "אתן לך משל לאדם שצריך לנסוע לרמת הגולן. הוא עוצר טרמפים, ועוצרות לו שתי מכוניות - האחת מפוארת ומשוכללת עם כל הפינוקים, והשנייה מקרטעת וישנה בלי מיזוג", ממשיל הרב בדוש. "הוא קופץ מיד אל הרכב המפואר ושואל את הנהג 'לאן?'. עונה לו הנהג שהוא מגיע לאילת. אותו אדם הולך לרכב השני, שואל את הנהג לאן הוא מגיע, וזה עונה לו 'לרמת הגולן'. אז לאן יעלה בן אדם כזה? בוודאי שלרכב הפחות נוח, למרות שיהיה לו אולי פחות נעים שם. הוא יוותר על הנוחות וההנאה שלו בשביל להגיע ליעד שאליו הוא מכוון.
"ככה זה גם פה. הצדיק מוכן לוותר על הנאות החיים ועל גישת ה'תעשה מה שאתה רוצה' כדי להגיע ליעד מסוים. הרשע יעלה על הרכב המפואר, אבל גם הוא יודע באיזשהו מקום שזה לא יוביל אותו ליעד האמיתי שלו, ושההנאה הזו היא רגעית".
"לפעמים הקב"ה דן את האדם לפי המצב העכשווי. אם נניח יש צדיק, בכל זאת כתוב ש'אין צדיק בארץ ולא יחטא' - כנראה שיש לו חטא או שניים. לכן מענישים אותו על חטאיו כבר בעולם הזה, על מנת שהוא יתנקה ובעולם הבא יגיע מיד לקבל את שכרו על כל מצוותיו בגן עדן.
"ויש מצב הפוך, שבו דנים את האדם ומוצאים שהוא צריך להגיע לגיהינום. אלא מה, יש לו מצווה או שתיים. אז נותנים לו את שכר מצוותיו פה בעולם הזה, ואז הוא ייכנס לגיהינום בעולם הבא כדי להתנקות מכל כתמי עוונותיו".
לא מתחילים באמצע הסרט
הרב יפתח סופר מוסיף ומספר שהגמרא דנה במסכת גיטין בסוגיה. "איוב, שהיה הצדיק הגדול בעולם, סבל הכי הרבה", הוא מספר. "חבריו אמרו לו שאולי הוא חטא בחדרי חדרים, אבל הוא טען שלא עשה שום עבירה. הוא לא הבין למה הוא מקבל כל כך הרבה מכות בחיים, ואמר לו אליהו, אחד מצדיקי הדור, שהוא בעצם גלגול של מישהו אחר. אמנם בדור שלו הוא לא חטא, אבל בגלגול הקודם הוא היה למעשה תרח, אביו של אברהם. ותרח, כידוע, היה עובד אלילים. אברהם אבינו ביקש שאביו יהיה עמו בגן עדן ולא יהיה בגיהינום, ולכן הקב"ה הוריד אותו לכאן בגלגול אחר. הוא סבל אמנם שנה שלמה של ייסורים קשים, אבל לאחר מכן חייו חזרו לשגרה".
לדבריו של הרב סופר, כל דבר שאדם רואה כאן - הוא רואה מהאמצע. ואם היה רואה את הסרט מההתחלה, היה מבין. "אם אדם מאמין בתורה, הוא חייב להאמין גם בגלגול. היום גם ידוע שבהיפנוזה אפשר להחזיר לגלגולים קודמים. היו הרבה מקרים שאדם התחיל לדבר שפה שהוא בכלל לא מכיר.
"גם הדרוזים מכירים את תורת הגלגול. ועדיין, להבין מה היינו בגלגול קודם - אנחנו לא נביאים ולא בני נביאים. אבל צריכים גם להבין שנכנסנו באמצע הסרט או הניתוח. בשביל להבין דברים - אי אפשר להיכנס באמצע. צריכים לחיות מבריאת העולם ועד סופו כדי להבין את הכל. רק הקב"ה יודע, ואנחנו כמובן סומכים עליו שהדין הוא דין צדק".
ועדיין, מה אכפת לאדם שסובל מה הוא היה בגלגול הקודם? מילא אם היה זוכר את חטאיו ויודע למה הוא נאלץ לסבול. "אם הבנאדם היה זוכר ויודע על מה הוא נענש, ממילא הניסיון שלו לא היה גדול. היו אנשים ששאלו את רבנו האר"י הקדוש מה הם באו לתקן בעולם, והוא גילה להם. לפני שהוא נפטר שאלו אותו איך אנשים יידעו מעכשיו מה הם באו לתקן, והוא ענה שמה שהאדם רואה שהכי קשה לו - או שהוא נזהר מאוד מדבר מסוים בלי להבין למה - סימן שזה תיקונו", הוא מספר.
"מה זה גלגול? אותה נשמה יורדת שוב לעולם. מה זה גוף? 'עור ובשר תלבישני', כמו שכתוב בפסוק. הגוף הוא לבוש, כמו בגד. אם אדם לובש חולצה לבנה וגונב - ואחר כך מחליף לחולצה צהובה, ואפילו מאבד את הזיכרון, האם הוא יכול לטעון בבית המשפט שלא הוא עשה זאת? בוודאי שלא", מסכם הרב סופר. "עם זאת, נגזר על האדם שלא יידע על מה הוא בא לעולם, כי זו כבר נבואה, והיום אין נבואות. אדם צריך לעלות למדרגה רוחנית גבוהה בשביל לדעת או להעריך מה הוא בא לתקן כאן בגלגול הנוכחי שלו".