כשיוצאים לדרך, כל יהודי מאמין מכיר את הפק"ל הקבוע: תפילת הדרך, או בשמה הנוסף, ברכת הדרך. הנוסח שונה במקצת מגרסה לגרסה, אבל זה הבסיס בדרך כלל: "יהי רצון מלפניך יי אלהינו ואלהי אבותינו, שתוליכנו לשלום ותצעידנו לשלום, ותדריכנו לשלום, ותגיענו למחוז חפצנו לחיים ולשמחה ולשלום (ואם דעתו לחזור באותו יום אומר: ותחזירנו לשלום) ותצילנו מכף כל אויב ואורב ולסטים וחיות רָעות בדרך ומכל מיני פורעניות המתרגשות לבוא לעולם, ותשלח ברכה בכל מעשה ידינו, ותתננו לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואינו, ותשמע קול תחנונינו. כי אל שומע תפלה ותחנון אתה. ברוך אתה ה', שומע תפלה".
לאחר מכן יש האומרים שלוש פעמים את הפסוקים "ויעקב הלך לדרכו ויפגעו בו מלאכי אלהים. ויאמר יעקב כאשר ראם מחנה אֱלֹהִים זה ויקרא שם המקום ההוא מחנים". לאחר מכן שלוש פעמים גם את המילים "לישועתך קויתי ה'", ועוד שלוש פעמים "הנה אנכי שלח מלאך לפניך לשמרך בדרך ולהביאך אל המקום אשר הכינותי".
סגולה חזקה מפני אסונות
"את תפילת הדרך קוראים ברגע שיוצאים לנסיעה שבה הדרך הלוך וחזור עולה על 72 דקות", אומר הרב אלי עמר. "כלומר, אם אני יוצא עכשיו וחוזר במהלך היממה הקרובה, וביחד זה 72 דקות, עליי לקרוא תפילת הדרך. היום, עם הקטל בדרכים, זה דבר מתבקש מאוד".
ואם הנסיעה קצרה מ-72 דקות, ובכל זאת אני רוצה לקרוא תפילה כלשהי?
"אם זו נסיעה קצרה, פחות מ-72 דקות במצטבר, אומרים את תפילת הדרך, אבל בלי הברכה בסוף, אלא כמן בקשה או 'יהי רצון'. אומרים את התפילה ביציאה מהעיר - כל עיר והיציאה שלה. לתפילת הדרך יש סגולה חזקה מאוד לשמירה מפני אסונות או תקלות. הכח של תפילת הדרך הוא כח עצמתי".
מה המקור של תפילת הדרך?
"המקור הקדום ביותר שיש לנו על תפילת הדרך הוא אחי יוסף. כאשר יוסף עשה איתם את התרמית עם הגביע, הוא שלח את בנו מנשה כדי שילך ויתפוס אותם טרם ייצאו מהעיר. כך הוא הדגיש לו - לתפוס עוד לפני שייצאו מהעיר. למה? כי אם האחים ייצאו ויקראו תפילת הדרך - מנשה לא יצליח לתפוס אותם. אבל אם הם ייצאו, כח ההגנה של תפילת הדרך יעזור להם וישפיע עליהם טובה".
הרב הלל מאירס מביא במדור שאל את הרב באתר הידברות, את המקור לנוסח המקורי. "כפי הנראה, הנוסח נכתב על ידי אמוראים בתקופת התלמוד, על פי המבואר בתלמוד בברכות דף כט עמוד ב", כתב. בתשובה מעניינת נוספת באותו מדור, נשאל הרב ישעיה "האם מותר לי להגיד תפילת הדרך בכל פעם לפני שאני נוסע באופנוע כבקשה להגן על עצמי? גם בלי קשר למרחק". וכך עונה הרב: "בהחלט מותר לך לומר תפילת הדרך, אבל רק את התפילה ללא הסיום בסוף 'ברוך אתה ה´ שומע תפילה'. כיוון שהברכה נתקנה רק בנסיעה למרחקים מחוץ לעיר. אתה יכול גם לומר פרק תהילים. אבל אם אתה נוסע קבוע באופנוע, עדיף שתאמר כל יום בברכת 'שמע קולנו' בתפילת שמונה עשרה את תפילת הדרך ללא הסיום בסוף, כיוון שבתפילה זו מילא מסיימים 'ברוך אתה ה´ שומע תפילה'".
>> מה ההבדל בין אשכנזים וספרדים ביהדות?