לכל יהודי מאמין אמור להיות ברור שאלוהים ברא את האדם בדמותו ובצלמו. מצד שני, אין ספק שאחד הוויכוחים הגדולים ביהדות ב-200 השנים האחרונות נסוב על מוצא האדם והתפתחותו. איך היהדות מתמודדת עם הטענות האדם התפתח מהקוף? יצאנו לבדוק.

קוף אחרי בנאדם (צילום: istockphoto)
זה היה הסדר? אולי זה בכלל היה הפוך? | צילום: istockphoto


נניח שדרווין צדק. ולפי תורת האבולוציה - לא רק הקוף התפתח לאדם, אלא חיות נוספות התפתחו לאחרות. אם כך, איך לא נמצאו עד היום מאובנים של אותם יצורי ביניים - חצי אדם וחצי קוף, או למשל חצי סוס וחצי חמור? הוכחת יצורי הביניים היא נקודת התורפה העיקרית בתיאוריה של הגאולוג. 

ב"מוצא המינים" כתב דארווין "מדוע לא נמצאו אותם צורות ביניים בשום שכבה גיאולוגית? אולי זוהי הטענה הבולטת והחמורה ביותר שאפשר להעלות נגד התיאוריה שלי." בהמשך כתב כי הוא מאמין שההסבר טמון בעובדה שבאותה תקופה - המאה ה-19, כאמור - עדיין לא התגלו רוב רובם של הממצאים הגיאולוגיים-ארכיאולוגיים. כידוע, עד היום לא נמצאו מאובנים או שלדים של חצאי-חיות, כך שיש סיכוי טוב שדארווין עצמו היה שולל את התיאוריה שלו אם רק היה חי היום.

זו נקודת התורפה, כאמור, אבל היא עדיין לא עונה לגמרי על השאלה שמרחפת מעל: אם לפי היהדות האבולוציה לא נכונה, איך ניתן להסביר בכל זאת את הדמיון המדהים שלנו לקופים?

אמנם גם היהדות מכירה בכך שהאדם משתנה מדור לדור, למשל, מפתח עמידות מול חיידקים מסוימים או הופך לגבוה יותר, אבל בטח שלא באופן כל כך קיצוני כפי שתיאר דארווין. 

"כשמדובר בבורא אחד שברא את כל העולם, לא פלא שיש דמיון בין יצורים שונים", מסביר הרב זמיר כהן. "מה שמעניין זה שחז"ל אומרים בתלמוד שיש קופים שדווקא התפתחו מבני אדם. אותם אנשים שיזמו והנהיגו את בניית מגדל בבל, אומרים חז"ל, התעוותו והפכו לקופים כעונש. זה מסביר גם את הדמיון בגנים ולא רק במבנה החיצוני".

גם הפילים היו פעם אנשים

הרב יפתח סופר מפנה אותנו אל מסכת סנהדרין בגמרא, שמסבירה כיצד בכלל נוצרו הקופים והפילים. "כשרואים קוף או פיל בגן החיות, צריכים לברך 'ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם משנה הבריות'", הוא מסביר. "ולמה משנה הבריות? כי הם היו בני אדם והפכו לקופים ולפילים בגלל הרצון שלהם לבנות מגדל שראשו מגיע עד השמיים.

"שים לב שלפילים יש גם יותר שכל משאר בעלי החיים. יש בהם יותר אחדות, וכל זה בגלל שהם היו בהתחלה בני אדם. גם האף שלהם מגיע למקום רחוק, בגלל העניין שהם רוצים כל הזמן לגדול. האף מעיד על גאווה".

"האר"י הקדוש מסביר שאלוהים ברא 'דרגת ביניים', כמו למשל בין הדומם לצומח", מסביר הרב יצחק פנגר. "האר"י הקדוש קרא לזה אלמוג, שנמצא בין הדומם לצומח. בין הצומח לחי יצר הקב"ה את אדני השדה, שנכחדו, והיו דומים לצמחים טורפים. בין החי למדבר הקב"ה יצר מראש קוף, שהוא הייצור הקרוב ביותר לבני האדם. מבחינה ביולוגית ומבחינה תפקודית הקוף קרוב מאוד לאדם, ואין שום בעיה עם זה. אבל זה עדיין לא מעיד תהליך אבולוציה משותף".

פיל (צילום: SXC)
איפה אתה היית כשבנו את מגדל בבל? | צילום: SXC
למה זה לא קורה שוב?

"קח למשל שני בעלי חיים כמו כבש ועז. הם דומים אחד לשני, נכון? אבל הדמיון ביניהם לא אומר שהכבש בא מהעז", קובע הרב פנחס בדוש. "מה שמאפיין את האדם מעבר לכל בעלי החיים הוא דיבור. הרי בבריאה יש כמה דרגות: דומם, צומח, חי ומדבר. כלומר, אם מישהו דומה לאדם - הוא צריך להיות מדבר. מבחינה פיזיולוגית יש לבהמה עיניים, אף ואוזניים. אבל מה שמבדיל את האדם מהבהמה הוא הדיבור, השכל, כוח המחשבה. לכן אי אפשר לטעון שהאדם בא מהקוף.

"וחוץ מזה, למה לא קרה שוב שמאיזה קוף יצא בן אדם?", מסכם הרב בדוש. "אם זה קרה בעבר, למה זה לא קורה היום? למה אנחנו לא רואים איזה ג'ונגל של קופים, שמתוכו יוצאים בני אדם חדשים שאומרים 'שלום, הגענו'?".

לתשובת השבוע הקודמת: למה להיות טוב לב זה לא מספיק
לכל תשובות השבוע