כולנו מכירים אנשים צדיקים, ישרים, טובי לב, העוזרים לזולת בכל הזדמנות - שבסופו של דבר חווים סבל במשך רוב ימי חייהם. לעומתם אנו מכירים לא מעט אנשים שליליים שזוכים להצלחה, לקריירה מפוארת, למשפחה נאה ולכל תענוגות העולם הזה. נשאלת השאלה המתבקשת: למה? אם יש בורא לעולם, ומערכת שכר ועונש, איך זה שאנחנו לא רואים אותה מתבצעת בפועל?
הרב יצחק גבאי מנסה להבין קודם מהם בכלל טוב ורע. "הרבה אנשים חושבים שטוב הוא מילוי הסיפוקים והתאוות שלהם", הוא מסביר. "ומתי רע לאדם? כאשר יש לו המון ציפיות והוא לא מצליח לממש אותן. אבל יש הבדל בין רצון לבין טוב. כשאני אוכל שוקולד, לדוגמה, זה אמנם טעים - אבל מזיק בסופו של דבר. כשהקב"ה אומר שלצדיק יהיה טוב בעולם הזה ובעולם הבא, הכוונה היא לטוב אמיתי".
בנוסף, מסייג הרב, אף אחד לא יכול לדעת באמת מי צדיק ומי לא. "אני מכיר אדם שנראה מאוד צדיק, ויש לו המון ייסורים. אבל מי אמר שהוא צדיק? ומי אמר שהרשע אכן רשע? מה, אנחנו שוטרים בבית דין של מעלה? איננו יודעים חשבונות שמיים".
ובכל זאת, יש אנשים טובים שסובלים.
"מי אמר שהצדיקים שכביכול סובלים באמת סובלים? אם תתבונן לעומק תראה שהחרדים, למרות שרובם במצב כלכלי לא טוב, נהנים הרבה יותר. נכון שהם לא טסים לחו"ל כל חודשיים, אבל יש הנאות אחרות. יש אנשים שטסים בכל העולם, מפונקים מכף רגל ועד ראש, שחשים סבל עמוק וחוסר סיפוק. לצדיק, לעומת זאת, גם אם מגיעות צרות, הוא מסוגל לקבל כל דבר באמונה. אם כל המשפחה שלו נספית, כמו הבחור שבאחרונה איבד את משפחתו בתאונה - הוא יכול לעמוד בלוויה ולהגיד 'השם נתן והשם לקח, יהי שם השם מבורך'".
אבל הוא איבד את כל המשפחה! מה טוב בזה?
"אנחנו רואים רק חלק מהתמונה. האמונה היהודית מחייבת להאמין שבסוף תהיה סגירת מעגל, וכל הרע שהיה לך בעולם הזה יהיה לטובתך. לכן בעולם הבא כתוב 'ימלא שחוק פינו', אחרי שנראה איך כל מה שהיה לנו בעולם הזה התהפך לטובה. אותו אדם כרגע לא יכול להבין כרגע מה טוב בזה. הבן שלו השלים את התיקון והוא מגיע למקום טוב, אבל מבחינת האבא - הצער שהוא קיבל במות בנו כיפר לו את הכל, אחרי שבעבר הוא עשה משהו מסוים".
יאכטה עכשיו, גיהינום אחר כך
הרב אלי עמר מסביר שמדובר באי הבנה של מערכת השכר והעונש: "העולם שלנו מונהג בשתי מערכות משולבות - מידת הדין ומידת הרחמים. דין זה כביכול תשלום במזומן. נניח, אדם עשה מצווה, העביר זקנה את הכביש - פתאום מקבל מעטפה עם 1,000 דולר. זה אומר שגם כשאדם עושה עבירה, הוא מקבל את העונש בו במקום. ואם העולם יתקיים בצורה כזו - לא תהיה בחירה, ואדם יהיה מחויב לעשות מצוות. אבל אלוקים רצה שאדם יבחר מרצונו החופשי לקיים מצוות. לכן בנוסף למידת הדין יש גם תשלום שמגיע במידת הרחמים, לא בו בזמן אלא עם אפשרות לעשות תשובה.
"לא נוכל להבין את הצדק האלוקי, אבל נמחיש על קצה המזלג. בא הקב"ה לצדיק שכדרך הטבע מועד לעתים, נותן לו קצת ייסורים, מכפר על העבירה, וכך הצדיק נשאר 100% עם השכר. הרשע, לעומת זאת, בעיקר הרשיע. הקב"ה נותן לו יאכטה, בריכה ואת כל הפינוקים על כל המצוות שבכל זאת הוא עשה מדי פעם. אבל אז, אחרי קבלת השכר, הוא נשאר נטו לבד עם העבירות. דוגמה זו יכולה לקרב לנו קצת את ההבנה איך המערכת שלנו עובדת".
לקראת סיום מסביר הרב גבאי שגם סבל הוא דבר יחסי, מה שמזכיר לנו סיפור ידוע על רבי זושא, מגדולי החסידות, שהיה עני מרוד עד כדי כך שלא היה לו כסף לרכישת עצים לחימום בימי החורף הקרים. רבו, המגיד ממזריטש, שלח אליו אדם שלא שלא הבין את המשנה "חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה". כשאותו אדם הגיע אל רבי זושא וסיפר לו על מטרת בואו, רבי זושא אמר לו "אני חושב שמדובר פה בטעות. המגיד לא התכוון אליי כלל. הרי מעולם לא היה לי רע".
באתר הידברות ניתן למצוא הרצאות בנושא מאת הרב זמיר כהן והרב אלי עמיר