"מה הקשר בין אסטרולוגיה ויהדות?", חושבים רבים. האסטרולוגיה הרי טוענת שהאדם נולד עם עתיד ואופי קבועים מראש, ואילו היהדות טוענת שכל אחד יכול לבנות את עתידו לפי מעשיו. איך הם יכולים לדור בכפיפה אחת? ובכן, מסתבר שאברהם אבינו היה אסטרולוג גדול, וגם גדולי ישראל במהלך הדורות לא משכו את ידם מדיונים בענייני כוכבים ובמזלות, ועצם ההתייחסות מראה שהם נתנו לכך חשיבות. האם זה אומר שהיהדות ממליצה לקרוא את מדורי האסטרולוגיה בעיתונות או ללכת לחוזים בכוכבים? כאן הגענו לנקודה עצמה - מה חופף בין היהדות לענייני הכוכבים ומה לא?
"אסטרולוגיה היא אמת", מקדים הרב גבריאל עשור. "את גרמי השמיים והמזלות קבע הקב"ה כבר מששת ימי בראשית, כיוון שנמסרו להם הכוח וההשפעה בעולם. לכן רבים מהעמים הקדומים עבדו את הירח, השמש והכוכבים". אבל, ממשיך הרב עשור, לפנינו כלל אחד בולט וברור שעלינו לזכור: אנחנו נמצאים מעל המזל. "עם ישראל התברך פעם אחת שיהיה כעפר הארץ ובפעם אחרת שיהיו ככוכבים", הוא מסביר. "הכל תלוי באדם - אם הוא תחתון - הוא יהיה כמו העפר. אם עליון - כמו הכוכבים".
זאת אומרת שאנחנו לא נולדים עם איזשהו טבע מולד?
"מספרים שהציגו פעם את דיוקנו של משה רבנו בפני חוקר מומחה לפרצופים, והוא אמר שאותו איש שמציגים בפניו הוא גנב, רוצח וכו', ומנה כל מני מידות גרועות. כשהראו את זה לרב אחר, אמר 'מה אתם רוצים, הוא צודק. אם משה היה הולך לפי תאוות לבו - כך הוא היה יוצא. אבל משה רבנו עבד על המידות שלו והתעלה מעל הטבע שלו על פי הכוכבים'. מעבר לכך, נאמר שכאשר ישראל לא עושים רצונו של מקום - הם נמסרים ביד המזלות. גם בישראל יש דברים שהם תוצאה של מזלו של אדם - האם יהיה טיפש או חכם, עני או עשיר וכן הלאה, אבל בכל מקרה, אדם צריך לעבוד עם הנתונים שיש לו כדי לעבוד את השם".
מהם הנתונים הקשיחים שאיתם אנחנו נולדים?
"אדם מקבל משמיים קצבת ימים מסוימת, אבל אפשר שהיא תשתנה במהלך השנים. בנסיבות מסוימות היא יכולה להתארך או להתקצר. אם הוא יציל מישהו ממוות או מרעב - ימיו יתארכו. הגמרא מספרת על רבי בנימין שהיה בעל קופה. פעם אחת באה אלמנה וביקשה שייתן לה ולשבעת בניה, והוא פרנס אותה. כשבא למות אמרו המלאכים 'אפשר שאדם שכל כך עשה מצווה חשובה ימות בקצרת ימים?'. והוסיפו לו 15 שנים. כלומר, שנות החיים נקבעות, אבל אפשר לשנות אותן בתנאים מסוימים. הדבר היחיד שלא נקבע כלל מראש הוא האם האדם יהיה צדיק או רשע, ומה תהיה יראת השמים שלו".
הרב אהרון לוי מספר שהתורה מתייחסת לאסטרולוגיה כבר בתקופת אברהם אבינו. כשהקב"ה הבטיח לו בן בגיל 90, נכתב "ויוצא אתו החוצה, ויאמר הבט נא השמימה וספר הכוכבים אם תוכל לספר אתם. ויאמר לו כה יהיה זרעך". אברהם האמין לו, וכתוב על הקב"ה "ויחשבה לו לצדקה".
"כאן יש מקום לשאול", ממשיך הרב לוי, "אם הקב"ה מבטיח לכל אחד מאיתנו באופן אישי לא רק ילד בגיל 90 אלא גם שנגיע לירח בלי כנפיים, לא נאמין? כלומר, למה הקב"ה ראה בכך משהו גדול כל כך עד שהחשיב זאת לאברהם כצדקה? ובכן, רש"י מסביר שאברהם היה איצטגנין גדול, כלומר חוזה בכוכבים. אברהם ראה במזל שלו שלא אמורים להיות לו ילדים כלל, ולמרות הביטחון הרב שהיה לו באסטרולוגיה, הוא דבק באמונה בקב"ה. הוא ראה של'אברם' לא יהיו בנים, אבל אחרי שנוספה האות ה' לשמו, הסתבר של'אברהם' כן יהיו בנים".
"הגמרא מספרת גם על שמואל, מגדולי האמוראים, שהיה מומחה באסטרולוגיה. הוא ישב עם אחד החוזים הגדולים, אבלט, ושניהם ראו אדם שהולך בדרך. אמר אבלט לשמואל - 'האיש הזה לא יחזור היום הביתה, הוא ימות'. שמואל אמר לו 'אם הוא מקיים מצוות, לא בהכרח'. בסוף אותו יום ראו אותו חוזר ושאלו אותו האם עשה משהו מיוחד היום. הוא סיפר שבאותו יום חילק אוכל לפועלים, ראה שאדם אחד שכח את האוכל, והביא לו את שלו. אמר שמואל 'אתה רואה, צדקה תציל ממוות'. פתחו את הצרור של אותו יהודי ומצאו בתוכו נחש מת, שכנראה היה אמור להכיש אותו".
אפשר לייחס חשיבות משמעותית למדורי האסטרולוגיה בעיתונים של היום?
"היהדות מתייחסת לאסטרולוגיה כאל דבר ממשי ולא מתעלמת מהתחום, אבל אני לא מדבר על האסטרולוגיה בתקופתנו אלא על המושג עצמו. באסטרולוגיה יש שני תחומים - חיזוי העתיד וניתוח כוחות הנפש. בתחום ניתוח כוחות הנפש, אם זה אסטרולוג אמיתי - הסיכוי לקלוע הוא בהחלט גדול, אבל אין זה כך בתחזית עתידית. היא תלויה במעשיו של האדם בעיקר, לכן אין לה תוקף מעשי ואי אפשר להישען עליה. אין בכך כדי להכשיר אסטרולוגים בימינו באופן גורף".