אחד החסמים שעומדים בפני לא מעט יהודים בכל הנוגע לקיום מצוות הוא הרצון ללכת בשביל האמצע. מה רע בלהיות מסורתי, הם שואלים. הם עושים קידוש בשבת ואז מדליקים טלוויזיה. הם לא אוכלים חזיר, אבל לא מקפידים להפריד בשר וחלב. מה הבעיה עם זה? הרי כך הם משמרים את הגחלת ולא מתנתקים מהיהדות.
"החזון איש אמר שיהודי שמגיע פעם בשנה ביום כיפור לתפילת כל נדרי", פותח הרב יצחק בצרי, "יש לכבד את זה שהוא זוכר שהוא יהודי. הרי יהודים רבים מסביבנו הם אנשים טובים שלא קיבלו רקע רוחני. מצד שני, האדם החכם גם לומד, וככל שהוא לומד, הוא מבין שיש כל כך הרבה דברים יפים בתורה שעוזרים לאדם לחיות הרבה יותר טוב".
העולם החרדי או הדתי האדוק נראה לרבים קיצוני מדי.
"קיצוני? כל אחד שנכנס ברצינות לעולם הדתי-חרדי מגלה שמחת חיים. יש מיעוט של גירושין, שבת זה משהו אחר, והאווירה חיובית הרבה יותר במובן העמוק. אם אדם יסגור את הסלולרי שלו שעה ביום ויבלה עם המשפחה ללא דאגות וטרדות, הוא ירגיש את ההבדל. ואם הוא יסגור את הטלפון ויתנתק מהעבודה, מהטלוויזיה, ומהרכב במהלך כל השבת, הוא יבין את המשמעות עוד יותר. העוצמה נמצאת בחיי המשפחה, בזוגיות הטובה, בקשר של הילדים עם ההורים. זה הרבה יותר טוב מכפי שנראה מבחוץ".
אם בכל זאת אדם רוצה לשמור על המסורת בלי לשנות את שגרת חייו, יש בזה ערך?
"כל מצווה שיהודי עושה היא דבר חשוב. גם יהודי שומר מסורת זה דבר טוב וחשוב. אבל חשוב שגם ימשיך ללמוד ולהבין שצריכים להוסיף עוד ועוד".
המצווה הזאת מתאימה לך וזאת לא?
גם הרב פנחס בדוש חושב שמסורתיות לא ממש מספיקה. "אדם מסורתי לוקח את מה שנוח לו מתוך המצוות, ואומר 'אני באמצע'. הבעיה היא שהוא לא באמצע כמו שנדמה לו, אלא בפינה. הרי המהות של קיום מצוות היא שזה צו אלוקי. אבל כשאדם לוקח מה שנוח לו, הוא אומר למעשה שגם את המצוות שהוא כן מקיים - הוא מקיים רק בגלל שזה נראה לו, ולא בגלל שמדובר בצו אלוקי. הבחירה במצוות, זה נראה לי וזה לא נראה לי, מראה שהוא לא בדיוק רוצה לעשות את רצון השם.
"זה מזכיר את ההבדל בין גנב לגזלן - גזלן משלם כפל מסכום גניבתו, וגנב משלם פי ארבע או פי חמש, תלוי במקרה. למה? הרי גזלן זה לכאורה יותר חמור, כי הוא בא לאור יום ולא סופר אף אחד. גנב בא בחושך, כשאף אחד לא רואה. אז למה התורה מחמירה דווקא עם הגנב? הגזלן אומר שהוא לא סופר כלום, גם לא את אלוקים, ולכן בא באור יום. לעומתו הגנב עושה חשבון לאנשים, ולכן בא בלילה כדי שלא יראו אותו, אבל את הקב"ה הוא לא סופר. כך גם המסורתי - הוא שם את הרצונות שלו מעל רצון השם, ובאופן מסוים זה בעייתי יותר מחילוני גמור, שכלל לא מאמין וכלל לא מקיים מצוות".
ובכל זאת, מהי המעלה של המסורתי?
"המעלה היחידה שיש למסורתי על פני החילוני הגמור היא שיש לו סימני דרך. הוא עושה פה מצווה ושם מצווה, כדי שיהיו לו תמרורים שיעזרו לו לחזור לדרך הנכונה. הבעיה היא שהוא שם את הדעה שלו מעל לרצון השם".
אין ערך בללכת את דרך האמצע?
"זו טעות נפוצה, שאנשים חושבים שמסורתי עומד באמצע. יש חוקים - וזהו. זה כמו אחד שאומר 'אני מבצע רק חלק מחוקי התעבורה או רק חלק מחוקי המיסים'. הכל חטיבה אחת, דרך חיים של חיים לפי הוראות היצרן. יש שולחן ערוך - ספר ההלכות של דורנו - וזו דרך האמצע".