המדור "תשובת השבוע" עלה ב-2009 בעיקר על מנת לענות לנו על שאלות לא ברורות בעולם היהודי. נדמה שאין טוב מהכתובת "נ-נח-נחמ-נחמן מאומן" כדי להמחיש את הרעיון של המדור. רובנו מכירים את הכיתוב בעיקר מכתובות רחוב, גרפיטי, סטיקרים, שלטים ועוד. אבל חוץ מזה שהכיתוב קשור לרבי נחמן, ומן הסתם ליהדות, מה עוד אנחנו יודעים עליו? מה הוא בעצם רוצה לומר, במה הוא קשור לגאולה, והאם התפוצה האדירה של הכיתוב בכל הארץ מעידה על כמות האנשים שמאמינים בסגולתו?
התלמידים טמנו לו את הפתק?
"הפתק שבו התגלה הכיתוב נ-נח-נחמ-נחמן מאומן נתגלה על ידי יהודי בשם רבי ישראל דב אודסר, שמכונה גם 'בעל הפתק' ו'סבא ישראל'", מספר הרב גד ליאור, חסיד ברסלב ומנהיג קהילה גדולה בצפת. "'סבא ישראל' נפטר בשנת תשנ"ה, 1994, בגיל 108. בגיל צעיר הוא התקרב לחסידות ברסלב, ובשלב מסוים, בצום י"ז בתמוז, בשנת 1922, הוא היה בעצבות מאוד גדולה מהרדיפות כלפי חסידי ברסלב (על ידי רבנים ויהודים שלא אהבו את החידושים שהעזו להכניס ליהדות; ד.כ). גם הוריו עשו לו את המוות. מרוב צער, הוא נכשל ואכל תפוח ביום הצום. לאחר מכן הוא שמע קול פנימי בלבו שאמר לו ללכת לספריה, הוא משך ספר באופן אקראי, ובתוכו היה פתק שלפי מה שהוא האמין, נכתב בו 'מאוד היה קשה לי לרדת אליך, תלמידי היקר, להגיד לך כי נהנתי מאוד מעבודתך, ועליך אמרתי מיין פייערל וועט טליען ביז משיח וועט קומען. חזק ואמץ בעבודתך. נ נח נחמ נחמן מאומן. ובזה אגלה לך סוד והוא מלא וגדיש מקו לקו (פצפציה), ובחיזוק עבודה תבינהו, וסימן: יז בתמוז יאמרו שאינך מתענה'.
"הוא מאוד שמח כל הלילה, אבל לא סיפר לאף אחד. אחרי 60 שנה, בהיותו בן שמונים, סיפר זאת למקורביו. היתה לו חבורה קטנה של מקורבים, אבל הם עבדו במרץ ופרסמו את המשפט הזה באופן מאסיבי".
הרב ליאור ממשיך ומסביר שהשם נ-נח-נחמ-נחמן מאומן הוא סגולה, לפי מי שמאמין בו, לקירוב הגאולה ולישועה והצלחה. "חסידיו טוענים שזה קשור למה שרבי נחמן גילה בזמנו, שתהיה מן שירה חדשה שבה תלויה הגאולה. הם טוענים שזה קשור לשיר, וממילא זו סגולה להגיד את זה וממילא זה מקרב את הגאולה".
רוב חסידי ברסלב מאמינים בכך?
"לא. אבל יש לדעת שמורשת ברסלב לא מתחילה ונגמרת בזה. ר' נחמן הותיר מורשת עצומה. הפתק וכל מה שמסביבו לא בא במקום הלימוד, התפילה והתורות העמוקות. בכלל, עצם הפתק הוא דבר שאין עליו תמימות דעים בברסלב. יש שאומרים כך ויש שאומרים כך, וכל אדם יבחר האם להאמין. היו בחורים בישיבתו של ר' ישראל שטענו שהם שמו לו את הפתק בין דפי הספר, אבל הרב טען 'אז איך הגעתי בדיוק לספר הזה, ואיך היה כתוב בו הסימן 'בי"ז בתמוז יאמרו שאינך מתענה'?".
אז איך ניכרת החלוקה בין חסידי הסבא והפתק, לבין שאר חסידי ברסלב?
"'הסבא', כמו שהם קוראים לו, הרבה לדבר נגד הממסד הרבני, וטען שיש הרבה שקר בזה. לכן היום זה הפך לתנועת נ-נח, שהיא מן תנועה אנרכיסטית בתוך ברסלב. הם נגד הממסד ונגד רבנים שאינם אמיתיים לשיטתם. הם מאמינים במהלכים אינדיווידואליסטים, כך שכל אחד ימצא את הקשר שלו עם השם יתברך. זה לאו דווקא נולד מתוך הסגולה של להגיד 'נ-נח-נחמ-נחמן מאומן', אלא מתוך התנגדות כללית לממסד".
הם בעצם אלה שרוקדים בצמתים?
"נכון, אבל לא רק בצמתים. זו מן גישה אחרת. הנ-נחים הם בעיקר בעלי תשובה, ואף על פי שהם לבושים כמו חרדים, הגישה שלהם מאוד לא חרדית קונבנציונלית".
חי כעני, אבל היו לו מיליונים
לדברי הרב גד ליאור, תופעת הנ-נחים וסבא ישראל מזכירה את הרב שלמה קרליבך, שדווקא אחרי מותו יותר ויותר אנשים מצאו עצמם מתחברים אליו. "זה מזכיר גם את הרב קוק, שבימיו היתה מחלוקת גדולה סביבו, והיום יותר ויותר יהודים הולכים בדרכו", מוסיף הרב גד. "בסוף ימיו של הסבא היתה מסביבו חבורה של עשרות אנשים. היום זה כבר אלפי אנשים, והם עושים רעש של מיליונים. זו תופעה מעניינת".
יש ביקורת על ההתנהגות שלהם לא פעם, הריקודים הפרועים בצמתים וכו'.
"רבים טוענים שזו התנהגות לא הולמת, אבל צריך לזכור שבדרך כלל אלה לא אנשים שלא מתיימרים להיות הדמות החרדית הקונבנציונלית, אלא מתרגמים את היהדות באופן מעניין. אני חושב שבתופעה הזו יש זעקה מאוד עמוקה. יש דברים שהציבור מאס בהם, והם מעזים להגיד את זה בפה מלא".
הרב ליאור מוסיף נקודה מעניינת שקשורה לדמותו הדי-מסתורית של סבא ישראל: "מעניין שהיהודי הזה חי כמו עני מופלג כל חייו, ואנשים אף נתנו לו צדקה. אך כשהוא נפטר הסתבר שהשאיר חשבון בנק גדול של מיליונים. כלומר, הוא לא השתמש בכסף בכלל, והורה שלאחר מותו שידפיסו ספרי ברסלב ויימכרו במחיר הקרן, ומהכסף שיקבלו ידפיסו ספרים נוספים וחוזר חלילה. היום אנחנו עדים לכך שאין אח ורע לכמות הדפסת ספרי ברסלב. הרבה מתוכם מומנו מהקרן הזו, שנקראת על שם ר' ישראל דב אודסר".