אחד מחומרי הנפץ הטעונים ביותר במערכת הבחירות האחרונה היה נושא הנישואים האזרחיים. כן, כל מי שרוצה יכול לחתום על חוזה בקפריסין, להגיע לכאן ולהיחשב נשוי. גם החתונות הרפורמיות, שאין להן שום תוקף הלכתי-מעשי מבחינת היהדות, מתקיימות כאן באין מפריע. אם כך, על מה הוויכוח בכלל? ולמה שלא כל אחד יתחתן או יחתום על הסכמים כראות עיניו ולפי השקפתו?
"העוגן של עם ישראל"
"אין בעיה שלא יהודי יתחתן בנישואים אזרחיים", אומר הרב אייל ורד. "הבעיה היא כאשר יהודים מתחתנים באופן כזה זה יוצר הרבה בעיות הלכתיות. ברגע שכל סדר הנישואין אינו על פי התורה וללא רישום מתאים, אישה יכולה להיחשב על פי ההלכה כאשת איש, למשל, אבל היא לא קיבלה גט והלכה עם מישהו אחר, ונולד מזה ילד. כך יהיה ריבוי ממזרים, וכך למעשה יהיו שני עמים. לכן, מבחינה לאומית חשוב שיהיה רישום אחד ויחיד. כמובן שצריך שהחופה תהיה נעימה, מסבירת פנים, מובנת וכו'. אבל ברגע שפותחים אפיק של נישואים אזרחיים ליהודים, אנשים יוכלו להתחתן עם פסולי חיתון וכו', וכך יהיו גם מעמדות יוחסין. יהיה קשה מאוד להתחתן אחד עם השני מבחינה הלכתית".
אבל למה בעצם לא לתת לכל אחד את הדרך שבה הוא מעדיף להתחתן?
"כשחיים בתוך מדינה, בתוך עם, צריך ליצור תנאים שנוכל לחיות איתם ביחד. במשך 3,000 שנה שמרנו על הזהות היהודית שלנו, וקשה להניח שדווקא כשהגענו לארץ ישראל בחזרה - ניצור פגם משמעותי בזהות או בלכידות העצמית שלנו. בסך הכל, טקס הנישואין היהודי הוא נעים ועמוק. אם נוותר על זה - ויתרנו על אחד המרקמים המרכזיים שלנו כעם. לכן, כדאי שכל עניין הנישואין יתבצע על פי ההלכה, ברישום אחד, כשכולנו נמצאים תחת גג אחד. טקסי נישואים אלטרנטיביים יכולים לסבך מאוד את המצב".
ומהו דינן של החתונות הרפורמיות?
"על פי מה שפסק ר' משה פיינשטיין, אין להן שום תוקף. זה אומר שהקידושין שלהם לא קידושין. הם לא זרם לגיטימי ביהדות, אלא זרם מומצא מחוץ ליהדות".
אז חתונה רפורמית היא בעצם כמו חתונה אזרחית.
"נכון. אין לטקס הזה שום משמעות דתית הלכתית מחייבת. זה פולקלור".
"אם זוג רוצה להתחתן בנישואים אזרחיים - אני לא יכול להגיד להם לא לעשות את זה", מוסיף הרב פנחס בדוש. "אבל הבעיה מתחילה ברגע שהנישואים לא מבוקרים לפי ההלכה, ואז הדור הבא ואלה שאחריו כבר לא יכולים לבחור עם מי להתחתן כמו שצריך. מה יהיה עם הנכדים של אלה שהתחתנו שלא כהלכה, שלא כדת משה וישראל? גם הגירושין הם לא כדת משה וישראל, ואז יכולים להיווצר מצבים של פסולי חיתון. אני רוצה לדעת שכשהנכד שלי ילך לרבנות - הוא יידע בדיוק מי התחתן ומי לא, מי גרוש ומי לא, מי נשוי ומי לא. אם לא - כל השמירה על המסגרת המשפחתית היהודית תרד לטמיון. אם לא, נצטרך לחזור לתקופת הגלות, כשעם ישראל ניהל פנקסי יוחסין. זה הקרע הכי גדול שיכול להיות בעם ישראל.
"העוגן הכי יפה וטהור שיש בעם ישראל, המשפחה היהודית - הולך לאיבוד. אם אדם טס לקפריסין כדי לחתום שם על הסכם - זו בעיה שלו. אבל אם מעגנים את זה בחוק, זה דבר נורא. ככה אתה מאבד את כל ההגנה שיכולה להיות לאנשים שרוצים שהילדים שלהם יתחתנו כדת משה וישראל. אין להם שום דרך לבדוק האם הילדים הם פסולי חיתון. ואז ישאלו 'למה אתם מתבדלים מכולם?', 'למה אתם מתחתנים רק עם מי שמופיע בפנקסי היוחסין שלכם'? החזון איש אמר בזמנו שיש שתי זכויות עיקריות לעם ישראל: יצירת ביטוח לאומי, שזו העזרה למסכנים ולחלשים, ומניעת נישואי תערובת. לצערנו אנחנו רואים שאת שתי הזכויות האלה הולכים לעקר ולאבד.
"אגב, ההישרדות של עם ישראל במהלך אלפיים שנות גלות, כמיעוט שבמיעוט, נגד כל היגיון ולוגיקה, כשהעם שורד ושומר על זהות ברורה, זה רק בזכות מוסד הנישואין הברור וההגדרות ההלכתיות הקבועות. דת משה וישראל קיימת ממעמד הר סיני עד היום. העוגן המרכזי של היהודי הוא מוסד הנישואין ודיני המשפחה היהודית. לכן כולם מזדעקים נגד הכוונה לפרוץ את הפרצות הללו".
>> מתי היהדות חוזה שיגיע סוף העולם?