אחת הסוגיות הנפיצות ומעוררות המחלוקת ביהדות וברחבי העולם היא ההתנגדות הנחרצת להפלות יזומות, שאינן מתוך הכרח רפואי. מדוע לא לאפשר לאישה לקבוע את גורל גופה ועוברה, ומדוע להתעקש להביא לעולם ילדים לא רצויים? לא עדיף לסיים את חיי העובר עוד לפני שהוא יוצא לאוויר העולם?
"היהדות לא מתנגדת להפלות", מקדים הרב אהרן לוי ומסביר, "היהדות מתנגדת לרצח. אין בתורה איסור 'לא תפילי', יש איסור 'לא תרצח'. השאלה שצריך לדון בה היא האם העובר הוא יצור חי שהריגתו נחשבת רצח או לא?".
איך יודעים שהעובר יצור חי לכל דבר?
"על פי כל קנה מידה - מדעי, רפואי ויהודי - העובר נחשב לייצור חי כבר בשלב מוקדם מאוד ברחם אמו, ואפשר כבר לקלוט את תדרי החשמל במוחו ביום ה-40 להיווצרו. יש נתונים שמלמדים שכבר בשבוע השישי להריון העובר מגיב למוזיקה ולגירויים חיצוניים של האם; המוח והלב שלו מתפקדים, ובתנאי מעבדה הוא מסוגל לחיות מרחם אמו כבר מהחודש השלישי להריון. כל בר דעת מבין שלא רק אדם שנולד בחודש התשיעי נחשב חי ושזו קביעה שרירותית ולא נכונה. העובר נחשב יצור חי ומותר להפיל אותו רק במידה והוא מסכן את חיי אמו".
במקרה כזה, שהעובר מסכן את האם, מתקיים "דין רודף". בכל מקרה אחר, ההלכה לא מתירה הפסקת הריון, לא במקרה של נערה שנכנסה להריון מחוץ לנישואין, לא במקרה שבעובר התגלה מום, ובטח שלא מתוך שיקול כלכלי.
הרב לוי מדגיש כי "אין שום אדם בעולם, על פי כל קנה מידה מוסרי, שיכול לאפשר הריגה של אדם אחר בעבור כל עניין רגשי, כלכלי או קרייריסטי". לדבריו, "הוויכוח בין המצדדים לבין המתנגדים צריך להתרכז בהגדרת האדם, ומי נחשב אדם. ברגע שמבינים מיהו האדם מבינים שלמרות זכות האישה על גופה, אין לה זכות להרוג את בנה. הוויכוח צריך להתנהל סביב השאלה מתי העובר נחשב כאדם. היהדות טוענת שמרגע היווצרותו - נזרקת בו נשמה. מכאן והלאה הוא ייצור מוגן, ואסור לפגוע בו בשום אופן".
>> תשובת השבוע: אלוהים, אתה קיים? תוכיח
לכל הכתבות במדור תשובת השבוע