אנחנו כאן בלב מדבר
צמאים למים חיים
ואתה על ראש ההר
מעל העננים
אין שום אות
אין סימן
כל כך הרבה ימים
במעגל סגור מסתובבים
סביב עגל הזהב
(אהוד בנאי)
עם העבדים שיצא ממצרים מחכה שמשה המנהיג ירד מהר סיני - אבל משה מתמהמה. היעדרותו מערערת את ביטחון העם, שפונה אל אהרן הכהן ומבקש אלוהים חדשים. אהרן אוסף מבני ישראל זהב ומכין עגל.
חטא העגל הוא חטא מאוד אנושי. עם עבדים ומזי רעב נדרש לגייס מתוכו כוחות שיעמדו בסיטואציות בלתי אפשריות. לכן הם מחפשים פתרון שמגיע בדמות העגל. גם בחיינו אנחנו כל הזמן מחפשים להיאחז במשהו. למעשה, החטא הזה הוא חטא עם הרבה הבנה בפסיכולוגיה האנושית.
אבל יש תיקון. אלוהים מורה למשה להביא לוחות חדשים, אבל הפעם משה מכין את הלוחות ולא אלוהים.
הלוחות הראשונים נכתבו באופן אלוהי, אבל בני האדם שלמטה לא מצליחים להכיל אותם. משה עושה תפקיד חשוב - הוא לוקח את האמת האלוהית והופך אותה למשהו שבני אדם יכולים לחיות איתו. להוריד את התורה מהשמים זה לא רק להביא אותה פיזית מראש ההר למאה, אלא גם לתרגם אותה לשפת העם.
ד"ר אריאל פיקאר, תוכנית בארי מכון הרטמן, וד"ר מוטי זעירא, מנהל המדרשה באורנים, השייכים לרשת בתי המדרש בישראל