הסיפור התחיל בשנת 2009. עולה חדשה מהולנד ביקשה מרופא לאשר לחברתה הטובה, חולת סרטן במצב סופני, לצאת מביתה לטובת אירוע משפחתי בדרום הארץ. הרופא הסכים לאחר לחץ כבד, והם נסעו ברכב לאירוע. בדרך, הדרדר מצבה של החולה, וכשהגיעו לאירוע היא לא יכלה לצאת מהרכב. חברים ובני משפחה יצאו לפגוש אותה, ולאחר מכן היא חזרה הביתה. שלושה ימים לאחר מכן, האישה נפטרה.
לאחר האירוע, הגיעה אותה אישה-עולה חדשה אל מנכ"ל מד"א עם רעיון: להקים אמבולנס שיעזור לחולים במצב סופני להגשים משאלות. את ההשראה היא קיבלה מפרויקט דומה שקיים בהולנד, ובמד"א החליטו להרים את הכפפה.
בהולנד משתמשים באמבולנסים רגילים, אבל כאן במד"א החליטו לתכנן אמבולנס מיוחד לטובת הגשמת המשאלות. "הנסיעה באמבולנס לא נעימה", מסביר אסי דבילנסקי, מנהל מדור פרויקטים מיוחדים בלשכת מנכ"ל מד"א, האחראי על הפרויקט. "הוא לא מתוכנן לנוחות של החולה אלא לנוחות הצוות, הוא מיועד לנסיעות קצרות ולטיפול אגרסיבי. רצינו ליצור אמבולנס שבמרכזו יעמדו החולה והנוחות שלו, עם המכשור הרפואי הדרוש, כדי שניתן יהיה ללוות את החולה למספר שעות".
במהלך התכנון, נלקחו בחשבון הצרכים המיוחדים של אלו המתמודדים עם המחלות הקשות ביותר. לדוגמא, חולי סרטן השלד והשרירים סובלים מכאבים עזים, ונסיעה בכבישי ישראל עתירי הבורות עשויה להיות קשה מאוד עבורם. לפיכך, הותאמו לרכב בולמי זעזועים מיוחדים, והורכבה מיטה רחבה מהרגיל הבנויה באופן המדמה תחושה של ציפה, כך שהחולה אינו מרגיש כלל את המהמורות בדרך.
לצוות הרפואי יש את כל הציוד הנדרש, ואפשרות ללוות את החולה מרחוק - אם הוא נמצא באירוע משפחתי, הצוות הרפואי יכול להישאר ברכב ולהשגיח משם. בנוסף, האמבולנס מצויד במקרר מיוחד לתרופות; מקרר אחר מיועד לאוכל עבור החולה ובני משפחתו; ומצלמה מיוחדת משדרת לחולה את הנוף מחוץ לרכב למסך LCD הנמצא ליד המיטה. באמבולנס המשאלות יש גם כסא גלגלים מיוחד, המאפשר לקחת את החולה עד לקו המים בחוף הים או לעלות איתו לגבעה או הר.
אפילו טיסה בכדור פורח
לפני שנתיים האמבולנס הושק, ומאז הוא משמש להגשמת משאלותיהם של חולים במחלות ניווניות או במחלות סופניות, שאינם יכולים לתפקד בכוחות עצמם. "אנו משתדלים לקיים כל משאלה, גם היא נראית בשלבים ראשוניים כבלתי אפשרית", מבהיר דבלינסקי.
חולים רבים מבקשים עזרה להגיע לאירוע משפחתי, אחרים מבקשים ללכת לים, ולא מעט חולים נעזרים באמבולנס המיוחד לצאת למסע פרידה ממקומות ואנשים שהיו חלק מחייהם. "מהמכתבים שאנו מקבלים אחר כך אנו מבינים שמסע הפרידה מהחיים הכניס את החולה לשלוות נפש, ועזר לו בתהליך הפרידה ולמשפחה בתהליך האבל", מספר דבלינסקי.
בין המשאלות יוצאות הדופן זכורה בקשתו של חולה לטוס בכדור פורח מעל שמי הצפון. האירוע תואם, אך מה ששיבש את הגשמת המשאלה היה מזג האוויר באותו היום, שלא אפשר לטוס. "הוא נהנה מטיול באזור הצפון והיה די מרוצה". חולה אחרת ביקשה לבקר בכנסת בפעם הראשונה, ויו"ר הכנסת, רובי ריבלין, חיכה לה בכניסה וסייר איתה בכנסת.
"יש חולה שבעוד כמה ימים יוצא למשאלה השלישית שלו, לאירוע משפחתי. הוא חולה במחלה ניוונית, ובשנה האחרונה היו לו שלושה אירועים משפחתיים, וכל פעם שהם מבקשים אנו עושים את המקסימום".
הדופק עולה
הגשמת המשאלות נעשית בזמן קצר במרבית המקרים. אם מדובר באירוע ידוע מראש, כדאי לשריין את האמבולנס מוקדם ככל האפשר. אך מאחר ומדובר בחולים סופניים, לא תמיד יש להם את הזמן הדרוש. לפיכך, הגשמת המשאלות נעשית במרבית המקרים תוך 48 שעות מרגע הבקשה, במידה והאמבולנס פנוי.
פעילותו של אמבולנס המשאלות נעשית כל כולה על חשבון מד"א. החולה ובני משפחתו אינם מתבקשים לשלם דבר, וגם אם הדבר דורש שיתוף פעולה עם גוף שלישי, הם במרבית המקרים נרתמים ותורמים. כך גם הצוות הרפואי, אנשי מד"א שעברו הכשרה מיוחדת לנושא, ויוצאים להגשמת המשאלות בהתנדבות מלאה.
"החולה הראשון של האמבולנס סבל ממחלת ניוון שרירים מאוד מתקדמת – השרירים היחידים שעבדו אצלו היו שרירי העפעפיים, וזו היתה הדרך היחידה לתקשר איתו. אבל כל עוד הוא היה מחובר למכשירים, הצוות הרפואי יכול היה לראות את ההתרגשות דרך האצת הדופק, עליית לחץ הדם, סימנים מאוד ברורים לשמחה ואושר המופיעים על גבי המוניטור. זה חלק מההתרגשות שלנו".
למרות שעברו שנתיים מאז התחלת הפרויקט, עד היום הוגשמו 90 משאלות בלבד. מייל שמופץ בימים אלו ברשת בנושא מעלה את המודעות של הציבור, ודבלינסקי מספר כי יש עלייה במספר הפניות למוקד. "כל יום שהאמבולנס עומד, מבחינתנו זה בזבוז של אפשרות להקל על הסבל הנפשי או הפיזי של חולה. המטרה שלנו היא שהוא לא יעמוד אף פעם".
מוקד אמבולנס המשאלות - 1-800-600-101