רובנו מכירים אותו כח"כ ושר לשעבר, וכאחד הדוברים הרהוטים ביותר של המגזר החרדי. אבל מאחורי הרב שלמה בניזרי יש סיפור הרבה יותר גדול. סיפור שמתחיל במשפחה בת עשר נפשות בנשר, ממשיך בעיסוק בדוגמנות, שירות בחיל המודיעין, חזרה בתשובה, הסמכה לרבנות, פעילות פוליטית, הקמת משפחה גדולה ומפוארת - וגם ישיבה בכלא. היום נכיר מקרוב, באופן אינטימי יותר, את הרב שלמה בניזרי.
"יום אחד הוא 'התחרפן' וחזר בתשובה"
"הייתה לי ילדות סטנדרטית, משפחה מסורתית. היינו רגילים שבליל שבת עושים קידוש, הולכים לבית כנסת ומשם למסיבת דיסקו או לחוף הים או לדרבי של חיפה", מספר הרב בניזרי על ילדותו. "אח"כ למדתי בתיכון חילוני, בגרויות, בילויים, חברים, חברות, למדתי בחוג דרמה של בית הספר ובחוג לדוגמנות של בית הספר, שם הייתי מדגמן ומקבל הצעות לדוגמנות ממקומות אחרים. כל זה נבלם כשהתגייסתי לצבא, שם כבר התחיל כיוון אחר של החיים".
ולא היו נקודות רוחניות בין לבין?
"הייתה לי משפחה כמובן עם סבא וסבתא צדיקים של מרוקו, אבל מה שהשפיע עליי המון זה היה חזרתו בתשובה של אח שלי, הרב דן, כי זה אח שגדל אתך בפאבים, בדיסקוטקים עם כל החבר'ה ויום אחד הוא 'מתחרפן' ומחליט לחזור בתשובה.
"אני הייתי בן 16 והוא גדול ממני בשנתיים. אתה לא מבין מה קרה לבן-אדם. אני זוכר שזה היה ממש מוזר, הוא דיבר איתי על תפילה ומצוות עד שהוא התחיל ללכת לשיעורי תורה ונהיה מכוון על ידי רבנים. התחלתי לשבת אתו לשיחות נפש עמוקות, ולכל שאלה ששאלתי למעשה, הייתה לו תשובה. הוא לא היה מגדולי הדור אבל הוא נהיה פיקח, לא סתם כתוב בתהילים: 'תורת ה' תמימה, מחכימת פתי'. אנחנו החילונים לא רוצים שיהיו תשובות, כי ברגע שיש תשובות אתה כביכול לכוד בתוך מלכודת, כי אתה רוצה להמשיך להיות חילוני, וברגע שתהיה לך תשובה אז בעצם לא תוכל להמשיך לברוח. אתה משכנע את עצמך בבריחה שלך שאתה צודק. זו בעצם הבעיה של החילונים שהם מעדיפים לחיות בבריחה כי זה נח להם להראות שהם יודעים את האמת, אבל יש להם תירוץ כי הנה, אין תשובה לדתיים, אז זה בסדר. ככה אני הייתי במשך כמה שנים אבל זה רדף אותי, הייתי הולך לדיסקוטק ובאמצע ריקוד סלואו פתאום אני נזכר שאח שלי אמר לי: 'אסור, אסור'... היה לי נוח לברוח כי הייתי בחור בן 17 עם תלתלים, עיניים ירוקות. זו סחורה טובה כנראה בחברה החילונית. לא היה חסר לי כלום, הייתי מוצלח, אז אמרתי 'למה להיות דתי? הדתיים האלה הם מסכנים, הם אנשים סובלים, מתייסרים, כל היום עם הספר'. זאת הייתה ההסתכלות של אז. זה לקח לי זמן, כלומר התהליך התחיל למעשה בחזרתו של אחי אבל אני כל הזמן דחיתי את זה עד שזה הגיע בשלב מסוים".
אני מגיע לחלק שבו עסקת בדוגמנות. באמת עסקת בזה, או שזו מין אגדה אורבנית?
"זו ממש לא אגדה, היו לי הרבה הצעות לתצוגות אופנה בעיקר בבתי ספר לאופנה, מדי פעם היו עושים תצוגות אופנה והיו לוקחים אותי לדגמן, וחשבתי להמשיך ולהפוך את זה לקריירה. גם היו לי הצעות מכל מיני מקומות, אבל התגייסתי לצבא והתחילה החזרה בתשובה, אז כל העיסוק בדוגמנות נגמר".
הזכרת את אחיך, אתם משפחה גדולה, איפה שאר האחים היום?
"היום אנחנו שלושה חוזרים בתשובה כאשר כל השאר כל אחד מהם לפי דרגתו הוא. מה שיפה במשפחה שלנו זה שאין כפייה. כל אחד חי את עולמו ואת חייו, וקיבלנו מעין הסכמה שבשתיקה, אף אחד לא כופה על השני, כולם מכבדים את כולם, כולם מגיעים לכולם, כולם אוכלים אצל כולם, כמובן במסגרת המגבלות ובמסגרת ההבנות, וזו אידיליה.
"אני חושב שבחברה הישראלית שיש כיום אין כמעט בית שאין בו חוזר בתשובה, אפילו בקיבוץ או בכפר. אני חושב שהמשפחה שלנו משקפת איך צריך להיות. אתה חוזר בתשובה, חי את חייך ונוצרת הכמיהה הזאת שגם אני רוצה שהנשמה שלו תזכה כמוני, הוא אח שלי וגם אני רוצה שיחזור בתשובה כי מה יהיה עם העולם הבא שלו? אבל אין מה לעשות, לפעמים בחיבוק דב אתה רק מרחק אותם. אדרבה אם תראה לו 'חיה ואתן לך לחיות - ותן גם לי לחיות' זה מה שיכול לקרב".
הזכרת את השירות הצבאי. מה בעצם הדליק את הניצוץ שם?
"עשיתי שירות צבאי רגיל, עד שבשלב מסוים הגעתי לחרמון, ושם, כנראה בגלל הגובה, מרגישים יותר קרוב לאלוקים (צוחק). היינו עשרה לוחמים בתוך הבית, שמרנו במשך המון שעות וראינו את המוות כמה פעמים. שם אתה עושה פסק זמן מהמרוץ של החיים, וחשבתי על זה שאנחנו חיים רק פעם אחת, אז בשביל מה נולדתי - כדי למות? במה אני שונה בעצם מהבהמה שהיא ישנה, אוכלת ושותה? חייבת להיות תכלית של הבריאה. והתחלתי לשחזר את כל מה שאח שלי אמר לי, ופה למעשה קרה לי הטיים אאוט של החיים שהרבה אנשים זקוקים לו כי אתה במרוץ מטורף. לא חזרתי עדיין בתשובה, אבל התחלתי לחשוב על תפילין והתחלתי להתעניין ביהדות עד אחרי סיום השירות בצבא.
"חשבתי להמשיך ללימודי משפטים ומשחק, עד שאחי אמר לי: 'ללמוד באוניברסיטה אתה תמיד יכול, את עולם הישיבה והתורה אתה לא בדיוק מכיר, בוא תכנס ותראה מה זה שבוע ישיבה'. וכבר אמר דוד המלך: 'טעמו וראו כי טוב ה''. באותו שבוע שנכנסתי לישיבה למעשה מיד נהייתי 'לכוד', ולא רציתי להחליף את זה בעד שום הון שבעולם".
מבחור צעיר שבא מעולם חומרי ויצרי, יצאת לעולם של ישיבה, עולם שבו צריך ממש לשבת וללמוד במושגים שאתה לא מכיר. איך שרדת את זה?
"תמיד אהבתי לשבת וללמוד, רק בתחומים אחרים כמובן. האווירה בישיבה הייתה מחשמלת. אווירה של שמחה, של אמת, ראש הישיבה, הרב ראובן אלבז, היה מדהים, כל החברים מסביב. אחי, שהיה כבר בישיבה, מאוד עזר לי. זאת סביבה מאוד תומכת ואמיתית. זה לא עולם השקר שחייתי בו. לא כל מה שנוצץ הוא זהב, את זה גיליתי מהר מאוד וככה שרדתי".
למדת 10 שנים בישיבה והפכת אפילו לחביבו של הרב ראובן אלבז, איך זה קורה? בחור שבא מעולם חילוני ומתחבר ללא פחות מאשר ראש הישיבה?
"תראה, בסולם התפקידים בישיבה הגעתי לתפקיד הכי בכיר של משגיח בישיבה ור"מ בישיבה. ב"ה את הכישרונות שהיו לי בעולם החילוני ניתבתי לפה. בשנים הראשונות דגרתי בלימוד, בעבודת ה' התקדשתי כמה שיכלתי אז להתעלות, וראש הישיבה ראה בזה פוטנציאל מסוים שאני יכול לעזור ולתת גיבוי ותמיכה לתלמידים, אז ניהלתי לו את הישיבה גם בצורה של צבא. מסדרים כל שני וחמישי, לקום בבוקר לנקות, אבל עם חיוך. הישיבה קיבלה מימד אחר, ולכן זו ישיבת הדגל של ישיבות החוזרים בתשובה. אני חושב שיש לי חלק קטנצ'יק בזה. כמובן שהדמות הנעלה זה ראש הישיבה, הרב ראובן אלבז".
במקביל להתקדמות הזאת, התקדמת גם מבחינה תורנית, הוצאת אפילו ספרים על אסטרונומיה. איך הגעת לזה ככה להוציא ספרים? הרי עדיין לא היית אז רב.
"לקחתי את היתרונות שיש בעולם החילוני. יש הרבה דברים מצוינים, וניתבתי אותם. הסדר, העברית הנכונה, הטבלאות, התאריכים - כלומר, לסדר את הדברים שלא תמיד הציבור החרדי מסודר בדברים הללו. תמיד שאני כותב משהו אני תמיד חושב: איך החילוני יקרא את זה? איך כל אחד יקרא את זה? לכן אני חושב שהצלחתי לשלב בין שני העולמות בכתיבה של הספרים, וככה הצלחתי לגעת בנקודות הנכונות. כתבתי כבר שני ספרים וקונטרס חדש שיצא עכשיו, 'תורתו אמונתו', על גיוס בני הישיבות, לוח שנה שהוא הכי נפוץ בארץ שנקרא 'לוח המאור' עפ"י שיטת הרב עובדיה יוסף. זה נתן לי גם כן דחיפה, ברגע שאתה כותב משהו, אתה כל הזמן בלהט ורוצה רק ללמוד כדי לכתוב ולעשות".
כיצד הגיע לכנסת, איך שרד את תקופת הכלא, ומה סדר יומו כיום? על כל אלה ועוד - כולל פרובוקטיביות והומור - מדבר בניזרי בתכנית המלאה, לצפייה כאן בראש העמוד.
התכנית "בכיוון אחר" משודרת מדי יום שלישי ב-23:10 בערוץ הידברות (ערוץ 97 בהוט ויס) ובמקביל גם כאן ב-mako מדי סוף שבוע.