מאז ימי קדם רואה חוכמת הקבלה את תכלית הקיום האנושי בעולם הזה, כמי שנועדה להתעלות תמיד מבחינה רוחנית ולעבור שינויים בדרך להארה ולזיכוך הנשמה. הדרכים לעשות זאת הן רבות, ובין שאר האמצעים העומדים לרשות האדם במסע חייו עומד החלום.
סוד לוח הזמנים העברי
החלום לפי תורת הקבלה הוא כלי רוחני המסייע לבחון את הרהורי הלב, את הטמון בתת המודע ואף לרוב מרמז על שעתיד להתרחש. לעתים אף החלום מעלה קטעים מעברו של האדם שאליהם חובה עליו להתייחס. ככל שההתפתחות הרוחנית של האדם גבוהה יותר, כך יוכל להבין ולראות ביתר בהירות את הסימנים המובאים בפניו בחלום.
כידוע, ביהדות מייחסים משמעויות רבות וערך ניכר לחלומות ולסמלים המופיעים בהם, כמובא בחלום יעקב, חלומות יוסף, חלומות פרעה, חלום שר המשקים ושר האופים ועוד. בקבלה קיימים סימנים ברורים על מנת לאבחן ולקבוע האם מדובר בחלום אמיתי או בחלום שווא. חלקם מובאים בדברי הגמרא, בזוהר הקדוש ובדברי חכמי ישראל שבכל הדורות.
בתלמוד הבבלי, למשל, מסכת ברכות (נז' ב') כתוב: "שינה-אחד משישים למיתה", כלומר מצב השינה דומה למצב מוות אלא ביחס נמוך של 60:1. בזמן השינה מתבטל הקיום הגשמי לכדי רמה בסיסית המחייבת חיות בלבד, והנשמה חופשיה להיפרד זמנית מהגוף ולעלות לעולמות עליונים.
החלום נחלם לכל היותר למספר שניות בודדות, אף על פי שנדמה כי נמשך זמן רב. כאשר פונים לאדם כדי שיפתור לנו את החלום חשוב לדעת עד כמה הוא בקיא בתורת החלום, שאין לו מניעים נסתרים להכשילנו ורצוי שיהיו לו רגשות חיבה כלפינו.
בזוהר הקדוש נאמר כי חכמי ישראל ראו במועד החלימה משמעות רבה מאוד והם הכירו במדויק את השפעת לוח הזמנים העברי על החלומות והמסרים המובאים בהם. על פי רוב, פתרון החלומות ומשמעותם עשוי להשתנות באופן חד על פי מנהגי עדות, מוצא, פולקלור ומסורת.
קשת הפרשנויות לסימבוליקה שבחלום יכולה לקבל ביטוי ותוקף אחרים ושונים על פי קבוצות אנשים ממוצא או מסורת אחרת, על אף שמדובר בחלום בעל חזות ורקע זהים. לדוגמה: אדם הרואה נחש בחלומו, יש המפרשים זאת כסימן לאויב רע ומר המחפש את רעת החולם או מי שכיכב בחלום. לעומת זאת בתלמוד נאמר: "הרואה נחש בחלומו פרנסתו מזומנת לו. אם הכישו נכפלה פרנסתו". מכאן ניתן לראות את ההבדל המהותי והקוטבי כל כך שבין שני הפתרונות המוצעים.
חלמתם חלום נוראי? אם בד' בחודש הכל יתהפך לטובה
לפניכם סוד נפלא המיוחס לר' סעדיה הגאון, המתאר את השפעת ימי החודש על החלומות ופתרונם:
יום א' בחודש: כל מה שרואה לשמחה יהפך. כלומר, כל המופיע בחלום, ואפילו סימן שלילי, יתהפך ויהיה לטובה.
ימים ב' ו-ג' בחודש: חלומות שאין בהם אמת. מדובר בחלומות שווא שאין לייחס להם משמעות.
ימים ד' ו-ה' בחודש: הכל לטובה. כל המופיע בחלום יתגשם לטובה בעתיד הרחוק.
יום ו' בחודש: כל מה שיראה יבוא לו, בין אם טוב או רע. כלומר, החלומות בימים אלה הינם חלומות אמת המורים על העתיד לבוא, לטוב או חלילה לרע. מומלץ לעשות הטבת חלום.
יום ח' ו-ט' בחודש: כל מה שיראה כך יהיה.
יום י' וי"א בחודש: כל מה שיראה בחום יתקיים לאחר זמן, ואין בו אסון.
יום י"ב בחודש: כל מה שיראה בחלום טוב ויתקיים בקרוב. יש האומרים שכל מה שייראה בכבוד ובשמחה יהיו על חלומותיך. כלומר, חלום בעל משמעות חיובית ויש לראותו לטובה.
יום י"ג וי"ד בחודש: כל מה שיראה ל-4 ימים יתקיים. כלומר, מרמז על העתיד להתרחש תוך 4 ימים ממועד החלום.
יום ט"ו בחודש: כל מה שיראה לאחר זמן יתקיים. יש האומרים שיתקיים בקרוב.
יום ט"ז בחודש : כל מה שיראה לאחר זמן יתקיים.
יום י"ז בחודש: כל מה שיראה לשלושה או ארבע ימים יתקיים ואחר תשמח. כלומר, החלום מרמז על העתיד להתרחש תוך 4 ימים ולטובה.
יום י"ח וי"ט בחודש: חלום המורה על העתיד להתחולל לתקופה של שלושה שבועות.
יום כ' וכ"א בחודש: כל מה שיראה הם חלומות שקריים. יש אומרים שאם יקום החלום -לשמחה יהיה, ויש האומרים כאשר יראה כך יתקיים. כלומר, אלו ימים בהם הפרשנות איננה מובהקת. יש לפרש את החלום על פי הסמליות המובאת בו וכך יהיה פתרונו.
יום כ"ב בחודש: כל מה שייראה אם יקום החלום לשמונה ימים יהיה. כלומר, חלום שאם יתגשם, זה יקרה תוך 8 ימים.
יום כ"ג בחודש: כל מה שייראה לריב ומסה ייהפך. כלומר, חלום המרמז על ריב ומחלוקת עתידיים.
יום כ"ד בחודש : כל מה שייראה לשלום ולשמחה יצא.
יום כ"ה וכ"ו בחודש: כל מה שייראה לימים 8 או 10 יבוא החלום, אך קום ופרוש כפיך והתפלל אל ה'. כלומר, מרמז על העתיד להתרחש תוך 8 או עשרה ימים ממועד החלום, אולם על האדם להתפלל לה' לשם כך.
יום כ"ז, כ"ח וכ"ט בחודש: כל מה שייראה לשלום ולשמחה ייהפך.
יום ל' בחודש: כל מה שייראה בצרה יהיה, אבל בקש רחמים אל ה' וירחמך. כדכתיב: "ישוב אל ה' וירחמהו". ויש אומרים כל מה שייראה מצרה שלום יהיה, כלומר, החלום מורה על מצוקה, מועקה וצרה השורים על האדם. טוב לבצע טקס הטבת חלום בבית כנסת.
יצחק אהרון הוא מייעץ, חוקר ומרצה של תורת הקבלה במרכז "חכמה"
>> ומה משמעות הסמלים בחלומות על פי הקבלה?
* יצחק אהרון "חכמה" המרכז לקבלה www.kabalah.co.il