ביהדות מייחסים משמעות עמוקה ועוצמה אדירה לשם האדם. חכמי הסוד לימדו כי ככל שהשם איכותי יותר, כך תהיה השפעתו חיובית על המזל המלווה את האדם בשנות חייו בעולם הזה. לכן לא פלא שזהו אחד התחומים הנחקרים, המעניינים והמסתוריים ביותר בתורת הסוד מאז ומעולם.
כיצד ניתן לייחס לאותיות כוחות רוחניים? האם יש משמעות לאותיות המצטרפות לתיבה היוצרת את השם? חכמת הקבלה מלמדת כי העולם הזה כמו עולמות עליונים נברא בכוח הדיבור ע"י אותיות לשון הקודש, ששימשו כלים ביד היוצר בבואו ליצור את עולמו. עשרים ושתיים אותיות השפה העברית משמשות מעטפת לאנרגיה רוחנית עליונה הזורמת דרך צינורות שפע ייחודיים לכל אות, והם אלה המשפיעים על האדם ממרומים. העוצמה הטמונה בשם הפרטי מתקבלת מכמה מסלולים היונקים ממוקדי כוח שונים. אותה עוצמה גולמית מקורה בשילוב ובצירוף האותיות לכדי צליל זיהוי ברור הנקרא שם האדם ועל כך ארחיב.
הקבלה גורסת כי שם האדם מהווה את הכלי היסודי המקשר אותו בין העולם הגשמי לעולם הרוחני. אחת השיטות הנפוצות והנכונות לבחינת מזלו של האדם היא עפ"י ניתוח השם הפרטי ושם האם בלבד. שם האב אינו משמש פקטור בכוח המזל הואיל והאם לבדה מייצגת את שורש נשמת האדם.
בעניין זה יש להבחין בין השיטה הנומרולוגית ובין השיטה הקבלית. הראשונה עוסקת בהמרת אותיות למספרים, לרוב בשיטת הצמצומים, ובכך מראה קווים כלליים אודות בעל השם ותו לא. השיטה הקבלית עמוקה הרבה יותר ועוסקת בבחינה יסודית של הכוחות המרכזיים (אלפבתיים ונומרים) השולטים בחיי הפרט, לרבות שעת הלידה (חסד או דין), יום הלידה בחודש העברי ועוד. גם לאותיות המרכיבות את תיבת השם, למיקומן, לצירופן, לניקודן ולסדר הופעתן השפעה עצומה על האדם.
דורש שיקול דעת
לצערי הרב, בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה גואה של שינוי ו/או הוספת שמות לכל אלה הנמצאים במצוקה. "יודעי דבר" קובעים נמהרות כי שינוי השם הוא המפתח המבטיח גאולה ומזור לכאב, מבלי לתת מחשבה שנייה על פעולות שעל האדם לעשות מתוך לקיחת אחריות אישית על תוצאות מעשיו. כתוב בגמרא "ארבעה דברים מקרעים את גזר דינו של אדם – צדקה, צעקה (כלומר תפילה), שינוי מעשה ושינוי השם." אנשים רבים אימצו את הרעיון הטמון בגמרא הזו, אבל לא תמיד באופן הכרונולוגי. קרי, הם שועטים קדימה וממהרים לשנות את שמם כי זו הפעולה הקלה לביצוע מבין ארבעת הדברים, אבל כוונת הגמרא היא ששינוי השם הוא הדבר האחרון שצריך לעשותו.
אם לאדם יש בעיה בריאותית או כלכלית כלשהי, אם הוא עדיין לא מצא את זיווגו או כל סיבה אחרת המטרידה את מנוחותו, את מי מאשימים? את שמו, כמובן. האדם הוא יצור עצל ואגוצנטרי הנמנע ממאמצים ומחפש לעצמו קיצורי דרך להשגת מטרותיו, אך לא כך הדבר בעולם הרוחני. שהרי קל מאוד להאשים את שם האדם במזל הרע, כי החלפת השם כרוכה במאמץ מזערי.
אין זה פלא שמרבית האנשים שנגעו בשמם המקורי נותרו באותה מדרגה כבעבר ודבר לא השתנה. אדרבא, תחושת חוסר אונים אופפת אותם ותסכולים רבים פוקדים אותם דווקא בשל רמת הציפיות הרבות שתלו בשינוי המיוחל שלא מגיע ולעיתים קרובות המצב אף מחריף, כי השם שניתן כלל לא מתאים לשורש הנשמה.
אותם נומרולוגיים או מאחזי עיניים שממליצים לאנשים לשנות את שמם, מתבססים ברוב המקרים על שברי ידיעות, חידודי לשון, על הערך המספרי של האותיות ועל גימטריות שונות, מבלי להבין שצרוף של אותיות בלשון הקודש יש לו משמעות רוחנית מסוימת שאינה קשורה בהכרח לערך המספרי של האותיות, כמובא בספר יצירה משנה א'.
ברצוני לומר כי החלפת השם דורשת זהירות מרבית ושיקול דעת עמוק, הואיל ומדובר בהחלטה גורלית העשויה לחולל שינויים דרמטיים בחיי הפרט. יתרה מכך, כל שינוי בשם, ואפילו שינוי מזערי בסדר הופעת האותיות בתיבת השם, אסור שיעשה כלאחר יד ובהתייעצות עם מי שאינו מוסמך לכך. ההשפעה עלולה להיות הרסנית וכמוה כברכה לבטלה. אינני שולל כלל את ההנחה והקביעה לעניין שינוי שמות כשצריך, אך שינוי שם באבחה אחת ובאופן גורף לכולם זוהי תופעה מגונה שיש להלחם בה עד חורמה.
אנו נמצאים בימי טרום שנה חדשה והם בבחינת התחדשות הנפש. קבלו ממני עצה טובה,התבוננו באומץ פנימה לתוככם, תקנו את הדרך, כבשו את האגו ותיווכחו לדעת במהרה כי השם לא אשם.
יצחק אהרון הוא מייעץ, חוקר ומרצה של תורת הקבלה