על אף שכל נושא הניו-אייג', נראה כמו טרנד של העשורים האחרונים שאמור לעזור לנו להיות מאושרים יותר, שלווים יותר ומודעים יותר, אולי תופתעו לשמוע שכבר אבות העם היהודי עסקו בכך. בקרב המקובלים ידוע שההתבוננות הפנימית החלה אצל אבותינו הראשונים, המשיכה אצל הנביאים, ועברה דרך התנאים והאמוראים. עוד בתקופת התלמוד ידוע על קבוצה גדולה של אנשי דת שעסקו בטכניקות גבוהות מאוד של התבוננות פנימית אשר נקראו בפי-כל "יורדי המרכבה". שיטותיהם נשמרו בסודי סודות, ורק ספר אחד ויחידי הודפס מהתקופה ההיא ושמו "ספר ההיכלות", שבו חבויות שיטות מדהימות להתבוננות, לעליית נשמה ולהארה.
מדיטציה לצורך שינוי המציאות
שיטת ההתבוננות הזאת, שנשמרה במשך שנים רבות בסוד, כאמור, מכונה "הכוונה". מדובר בעצם בדרך חיים בה יכול האדם להשתחרר ולהתעלות מעל הקיום החומרי המוגבל. היא שימשה מקובלים רבים לעניינים שונים עד כדי רמות נבואה, הביאה אותם למצבים תודעתיים ומדיטטיביים עמוקים, וסייעה להם להגיע לשלוות נפש ולהארה המוחלטת.
אז מהי אותה "כוונה"? אי אפשר לתאר לפרטים את השיטה, שכן לימודה אסור על מי שאינו עומד בתנאים מסויימים, אך בכל זאת, הנה הסבר קצר ממה שניתן לגלות. את המושג "מדיטציה" אגדיר כחשיבה מכוונת לפרק זמן קצוב שמטרתה לשלוט על החלק התת-מודע של מוחנו, להרחיב את גבולות המודעות, לפתח תהליכי חשיבה ולהימצא במצב הנקרא "מוחין דגדלות" - מצב תודעתי גבוה המבטא שלב מתקדם בסולם ההכרה העצמית תוך מודעות רוחנית לסובב אותנו. ה"מדיטציה הקבלית" לעומת זאת, מהווה טכניקה המאפשרת התקשרות רוחנית גבוהה עם עולמות עליונים, באמצעותה ניתן לתעל את ערוצי האנרגיה הקיימים בנו לצורך שינוי המציאות. קרי, לשחרר כעסים ומתחים, לשפר את הביטחון העצמי שלנו ואת הזוגיות שלנו, לרפא, ולהשפיע מהרוחני לגשמי לצורך שפע ופרנסה.
ב"כוונה" קיימות מדרגות רוחניות שונות כאשר ההבדלים ביניהן מהותיים ומקורם בשיטות השונות המופיעות בספרות הקבלית (כתבי האר"י והזוהר), בדרגת העוסקים במלאכה זו וברמת בקיאותם הנדרשת. השימוש ב"כוונה" קדם לקבלת האר"י אך בשל הצנעת סודות הקבלה על ידי חבורה מצומצמת של עוסקים בתחום נדחקה טכניקה עתיקה זו לקרן זווית. כאשר נחשפה הקבלה על ידי האר"י הקדוש בצפת באופן גלוי, הוא התיר באותה הזדמנות את השימוש ב"כוונה" לאלו הלומדים קבלה ממש.
ה"כוונה" היא בעצם אורח חיים ממש ולא חוויה מזדמנת. חכמי הסוד לימדו כי ישנן שיטות נכונות ובטוחות למי שמתוודע לראשונה אל עולם המדיטציה היהודית, כמו שימוש בצירופי השם הוי"ה ובסמלים קבליים כמו מגן דוד ומנורה (למנצח) על פי כתבי החיד"א וכדומה. בדרך זו האדם מגיע בעיקר לשלווה, רוגע ולהתבוננות פנימית להכרת נפשו. שיטות נוספות אך מוצפנות קיימות בזוהר הקדוש שחולל מהפכה מחשבתית בעולם הקבלה בתחום ה"כוונה" מפני ששנים ארוכות סברו שהוא אינו עוסק בכך. האר"י בכתביו מגלה כי הזוהר גדוש בדרכים רבות ומדבר בקטעים נרחבים על ה"כוונה הקבלית", אך גם קבלת האר"י אינה מנדבת פרטים גלויים יתר על המידה בעניין ה"כוונה".
רבי אברהם אבולעפיה, אחת הדמויות החשובות ביותר בקרב העוסקים בקבלה הנבואית ובאומנות המדיטציה הקבלית, כתב ספרות רבה בנושא, אולם כתביו עוררו סערה רבה בממסד הדתי שטען כי שיטתו - מדיטציה המבוססת על שימוש בשמות קודש על פי סוד הצירופים - מהווה סכנה ממשית ומידית. כיום משנתו זוכה לעדנה רבה בקרב תלמידי חכמים העוסקים בלימודי קבלה לעומק.
לקבל את השפע האלוקי
דתות המזרח מגדירות את המדיטציה כתכלית רוחנית העומדת בפני עצמה ואת החוויה המיסטית כמטרה. המדיטציה הקבלית, לעומת זאת, נועדה לעורר את ההתפתחות הרוחנית של האדם, לשפר אותו ולעזור לו להבין טוב יותר את טעם קיום המצווה. כלומר, אין הקבלה רואה "בכוונה" מטרה עצמאית לכשעצמה, אלא דרך רוחנית-מעשית המחברת את האדם למקור העליון ממנו יוכל לספוג את השפע האלוקי.
עם התגברות הצמא הרוחני בקרב ההמונים המבקשים להיכנס אל תוך עולם המיסטיקה וללמוד את רזי המדיטציה, קמו חוגי קבלה המציעים לימוד מזורז של הנושא לכל דורש. לשיטתם, השימוש בשמות ע"ב ומ"ב, שהינם שמות קודש, לצורך "כוונה" הוא נכון וראוי בשל העוצמה הרוחנית הטמונה בהם, אך חשוב לדעת שהשימוש בהם הוא אסור בתכלית. מדובר בכלים אדירים העלולים לפגוע קשה באדם הפשוט שאינו מכיר כלל את הקבלה העיונית, לא כל שכן את הקבלה המעשית, ובמקום להגיע לשלוות נפש ימצא עצמו במצב של כאוס מוחלט.
האר''י הקדוש, בהקדמתו לעץ חיים, כתב כי יש סכנה בלימוד המדיטציה הקבלית: ''בוודאי שיתעוררו הקליפות נגדו''. בין התנאים שהוא מציב ללימוד המדיטציה הקבלית נמנים קדושה וטהרה, תיקון מידת הכעס ועוד. הוא גם מוסיף כי מי שאינו עומד בתנאים המוקדמים הללו, לא ירד לסוף דעתו ורק יטעה לחשוב שהוא מבין את הסוד. אז אחרי שתלמדו, תתכוננו ותגיעו לשלב בו תוכלו ללמוד ולהכיר את המדיטציה הקבלית, תבינו כי מדובר שיטה נפלאה להרגיש שלמים, מאוזנים אנרגטית ופתוחים לקבלה ונתינה.
יצחק אהרון הוא מייעץ, חוקר ומרצה של תורת הקבלה במרכז "חכמה"