רבי יצחק לוריא הוא אולי המקובל הנודע ביותר והמשפיע ביותר בהיסטוריה. לוריא, שנודע בשם האר"י הקדוש (ראשי תיבות של אשכנזי רבי יצחק/ האלוקי רבי יצחק/ האדון רבי יצחק/ אדוננו רבי יצחק), היה גדול מקובלי צפת. הוא גם הגה שיטה חדשה בקבלה שהתקבלה בכל עדות ישראל, ומהווה יסוד ובסיס לקבלה כפי שהיא מוכרת לנו היום.
האר"י נולד ב-1534 בירושלים לאם ספרדייה ואבא אשכנזי. "הדבר השפיע כנראה על התקבלות תורתו", מספר ד"ר אבי סגל, חוקר חסידות וקבלה מאוניברסיטת בר אילן, "הוא התקבל גם בקרב האשכנזים וגם בקרב הספרדים. עד היום יש בצפת בית כנסת האר"י הספרדי ובית כנסת האר"י האשכנזי". בעודו ילד, התייתם מאביו וירד יחד עם אמו למצרים, שם החל לגלות את רזי הקבלה. מסופר שהיה מתבודד על שפת הנילוס וחוזר הביתה בסופי שבוע. שנתיים וחצי לפני מותו הגיע לצפת, ושם דרך כוכבו - הוא אסף חבורת תלמידים ולימד אותם את סודות הקבלה ואת חידושיו. כשנפטר היה בן 38 בלבד.
"הקבלה הלוריאנית (קבלת האר"י, לוריאנית מלשון לוריא - שם משפחתו; ל.ש) היא עניין מסובך ביותר. אפשר להגיד שבכל העולם יש רק אנשים ספורים שיודעים את קבלת האר"י לפרטיה", מבהיר ד"ר סגל, לפני שמנסים להבין על מה דיבר האר"י בתורתו. "מדובר במערכת מאד מורכבת ודינאמית של סמלים. כמעט כל היהודים שהולכים אחרי תורת האר"י יודעים רק קצת מפה וקצת משם על השיטה העיונית שלו. ואף על פי כן, הייתה לו השפעה עצומה, שזה די פלא".
"הקבלה, מעצם השם שלה, היא משהו שעובר מדור לדור. האר"י היה כמובן מודע ליסודות הקבלה אבל היו אצלו המון חידושים. כדי להשלים את הפער הזה, המסורת היהודית ייחסה לאר"י גילוי אליהו, כלומר שאליהו הנביא התגלה אליו והעביר לו את התורה הקבלית שלו, וכך היא הסבירה איך פתאום הוא מחדש חידושים. תורתו התקבלה מהר מאד בתפוצות ישראל, וזמן קצר אחרי שנפטר הופיעו קבצים 'בשבחי האר"י' שמלאים בסיפורי ניסים על האר"י. הדברים האלה גרמו גם הם לתפוצה הרחבה של תורתו".
עם סודות
האר"י התעסק בארבעה נושאים מרכזיים. "הראשון הוא הקבלה העיונית, המודל הקבלי שלו. השני - הוא עסק גם בכתיבת פרשנות לזוהר. ר' חיים ויטאל, תלמידו הקרוב ביותר, מספר שהוא יכל לשבת על מאמר אחד בזוהר שבועות ארוכים. יש מסורת לפיה הייתה לאר"י התגלות מהשמיים בה רצו לעזור לו לפרש את הזוהר, אבל הוא סירב לקבל את העזרה ורצה להשיג את הכל בעבודה אישית.
"המוקד השלישי של פעילותו של האר"י הוא ההתקשרות עם הצדיקים, התחום של עליה לקברי צדיקים. זו מסורת שקיבלה את העוצמה שלה על ידי האר"י. הוא תיקן כל מיני התכוונויות ומנהג של השתטחות על קבר הצדיק - ממש להישכב עם ידיים פרושות על הקבר מתוך מטרה להתקשר עם נשמת הצדיק, שהוא יכנס בתוכך וישמע דרכך.
"הדבר האחרון שיש עליו מסורות הוא שהאר"י היה כותב תיקונים לאנשים. הוא היה מזהה על סמך הפנים שלהם מה הם עשו לא בסדר, וכותב להם תיקונים אישיים - כל מיני דברים שהם צריכים לעשות והתכוונויות שהם צריכים להתכוון".
במאה ה-16, העיסוק בקבלה היה עניין למתי מעט. "הוא לא נתן דרשה בבית הכנסת מול כל הקהל, אלא לימד שלוש חבורות קטנות שהיו מחולקות לפי רמת הקרבה שלהן אליו. היו תלמידי חכמים שהאר"י לא הסכים ללמד כי הוא אמר שהוא מרגיש שנשמתם לא בנויה ללימוד קבלה. היו סודות קבלה שהאר"י חשב שאסור לספר. מספרים שהאר"י התלבט אם לגלות את אחד הסודות שקשורים לשביעי של פסח. לבסוף, לאחר שגילה את הסוד לתלמידיו, בנו נפטר, והוא ייחס את זה לגילוי הסוד".
עושה פרצופים
"אחד החידושים המרכזיים בקבלת האר"י היא הדינאמיות של הקבלה שלו", אומר ד"ר סגל. "התיאור של העולמות העליונים הוא לא תיאור סטטי. העולמות העליונים משתנים כל הזמן בהתאם למעשים של עם ישראל - כוונות בתפילה ועשיית מצוות משפיעים על תיקון העולמות העליונים.
"במרכז הקבלה של האר"י יש מודל שמקביל למודל של 10 הספירות, אבל שונה ממנו - מודל חמשת הפרצופים. הפרצופים מייצגים באופן סמלי את המערכת האלוהית, והם נקראים אריך אנפין, אבא, אמא, זעיר אנפין ונוקבא. הפרצופים נמצאים במצב של תסכול, הם לא מושלמים, ועל ידי תפילות והתכוונויות מתקנים אותם. במילים פשוטות יותר - המערכת האלוהית לא נמצאת במצב קבוע, היא מיתקנת והולכת לפי המעשים שלנו".
כך מתקנים
עניין מרכזי נוסף בתורת האר"י קשור לאופן שבו נברא העולם. "על פי קבלת האר"י, בבריאת העולם השפע ירד מעולמות עליונים. אלא שהכלים שהיו צריכים להחזיק את השפע נשברו כי לא יכלו להכיל אותו, והשפע האלוהי התפזר, מה שיצר ערבוב בין הטוב לרע. התיקון הוא ליקוט הניצוצות מהטומאה והעלתם לקדושה. אחת הדרכים לעשות את זה היא לכוון כוונות ולייחד ייחודים".
אלה מושגים שהסבר קצר שלהם יחטא למשמעות הנסתרת שלהם, אבל ננסה בכל זאת. מדובר בהתכוונות מחשבתית על פי עקרונות מסוימים, שכביכול מעלה את הניצוצות חזרה אל מקור השפע. "האר"י כתב למשל כוונות לתפילה, על פיהן כמעט ולא מתייחסים לתוכן המילולי של התפילה אלא רומזים לשמות הקדושים", מסביר ד"ר סגל. "מי שמתפלל על פי כוונות האר"י בכל מילה ממילות התפילה מתכוון לגימטריה ופענוחים שרומזים לפרצופים ולספירות. על ידי חשיבה מיוחדת שקשורה במילה, מתקנים את מצב הפרצופים. כיום יש מקומות בודדים מאד שמתפללים לפי כוונות האר"י, למשל ישיבת שער השמיים בירושלים. התפילה שם לוקחת שלוש שעות.
"חשוב להדגיש שלא מדובר על סתם מחשבות על עולמות עליונים. קבלת האר"י היא מאד טכנית - במילה הזו צריך לחשוב ככה ובמילה הבאה אחרת. זה לא שאדם הולך וחושב לעצמו ש'הכל יהיה טוב'". אבל התפיסה שקבע האר"י היא השלטת עד היום - בכוחו של היהודי המאמין לנצח את הטומאה ולהביא גאולה לעולם, על ידי קיום מצוות ותפילה.
פרשנות פסיכולוגית לקבלה
כביכול, למי שלא בקיא בדברים, אין כל כך מה לעשות עם המרשם הטכני של האר"י, לכן ד"ר סגל מבהיר: "קבלת האר"י משפיעה עד היום. יש כמה פרשנויות שלקחו את המושגים האלה ונתנו להם משמעות אחרת, לעיתים מובנת יותר. החסידות למשל, ובעיקר חסידות חב"ד, לוקחת את התיאוריה הטכנית והופכת אותה לבעלת משמעויות פסיכולוגיות. כל הסמלים הופכים לכאלה שמתארים את החוויה של האדם. מסורת אחרת, זו של הרמח"ל, נותנת פרשנות היסטורית לקבלת האר"י - מבחינתו התיקון הסופי יהיה הגאולה ההיסטורית, בעוד שעל פי פרשנות החסידות מדובר על גאולת האדם הפרטי".
>>למקובל הקודם: רבי שמעון בר יוחאי
לכל המקובלים
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד:
שלחו את המילה "מבזק" למספר 5000 ותתחילו להתעדכן