תעשיית הרכב הולכת ומתפתחת בעזרת שכלולים טכנולוגיים וקדמה דיגיטלית. ואולם, שינוי משמעותי עוד לא התרחש: רוב כלי ברכב הנוסעים בעולם מבוססים על טעינה בנפט, בדלק. כידוע, מאגרי הנפט הם למעשה כמות מוגבלת של מצבורי נפט שקיימים בעולם. כולם מודים, כי אלא אם כן יימצא בעתיד הקרוב מאגר נפט חדש שלא היה ידוע קודם לכן, לאורך השנים תלך ותקטן כמות הנפט העולמי, עד כי לא תהיה בררה ויתפתח צורך ברור לפתח חלופה חשמלית בטוחה לכלי תחבורה קיימים.
בנוסף, בשנים האחרונות ידוע בכל רחבי העולם תחום שהולך ומתפתח בהדרגה. תחום זה קשור לניהול משאבי הסביבה, והוא מיוסד על הבנה לגבי כמות המשאבים הקיימים בטבע, רמתם ואופי האיכות שלהם, מהן המגמות שעלולות לפגוע בהם ולבסוף כיצד ניתן לטפל בבעיות ובמגמות שליליות אלו. התודעה הזאת שמושתתת על הרצון לשמור על איכות הסביבה בפרט ואיכות כדור הארץ בכלל, בין היתר, בחינת האוויר שלא יזדהם – עומדת בסתירה מוחלטת להתפתחות הטכנולוגית בתחום תעשיית הרכב. רוב התעשייה הזאת מהווה שילוב של רכבים המבוססים על שרפת דלקים ושימוש מאסיבי בנפט ובוודאי בזיהום אוויר מהותי.
מגוון של מחקרים הן מהארץ והן מרחבי העולם הוכיחו באופן חד משמעי כי שריפת דלקים ותוצרי הפחמן הדו חמצני ושאר גזים רעילים הנפלטים מכלי הרכב גורמים לעלייה דרמטית במדד תחלואת בני האדם. בפרט מדובר כאשר כלי הרכב פולטים את חומרי הדלקה המסוכנים והרעילים הללו בתוך מרחב עירוני שבו שוהים עשרות אלפי בני אדם בצפיפות. מסתבר, שהנזקים הבריאותיים שמביאים לחולי באופן ישיר או עקיף כתוצאה מפליטת חומרי הבערה המסוכנים הללו מפתיעים מחדש לא רק את הציבור הרחב, אלא גם את אנשי מחקר הבריאות והרפואה. לאחר מספר מחקרים שבהם נבדקו התוצאות לאורך שנים הסתבר באופן ברור, כי מחלות שונות במערכת הנשימה, מחלות במערכות כלי הדם או/ו הלב וכן מחלות סרטן שונות נגרמות באופן ברור כתוצאה משאיפת אוויר מזוהם מחומרי רעל מסוכנים. נדמה, כי לא נפריז אם נקבע, שכמות האנשים שמתים כתוצאה משאיפת חומרי הרעל המסוכנים הללו היא גדולה פי כמה ביחס לאלו הנהרגים כתוצאה מתאונות דרכים. המסקנות הללו גורמות להשתאות ולתחושה חוסר אונים. אז מה אפשר לעשות עם שוק כלי הרכב?
התפתחות כלי תחבורה המבוססים על סוללות חשמליות
לאחר ההבנה הזאת ברור, שכולם ממתינים לתנופה שתבצע שינוי מהותי במגמת תעשיית הרכב. הלקוחות הקלאסיים רגילים מזה שנים רבות לרכוש כלי רכב מוכרים המונעים על בסיס דלק (נפט). רבים מהם כלל אינם מבחינים ברגע הרכישה שעם כל הניסיון הביתי שלהם לצמצם את הנזק בזיהום כדור הארץ ועם כל ההתנהלות הירוקה ותומכת איכות הסביבה שלהם (מחזור ביתי, ניסיון להימנע משימוש בכלים ובמכשירים לא מתכלים ועוד) - בכל מקרה פליטת הגזים הרעילים שיזהמו את האוויר לאחר נסיעה אחת – עלולה להרוס את כל הניסיונות המועילים. כך נוצר תקדים וצורך חשובים שהביאו להתפתחות בתעשיית הרכב ובפרט בתחומים של הנדסת מכונות והנדסת תחבורה בשיתוף פעולה עם מומחים בתחומי האלקטרוניקה והחשמל. החל סוף סוף להיווצר מנגנון חשוב לתכנון הרכב החשמלי החדש ולבנייתו. כך בד בבד החלו להתעסק בתעשייה בייצור מכוניות חשמליות, ובמקביל, כידוע, זינק מספרם של אופניים חשמליים (אופניים חשמליים) בהתאם.
אז למה הרכב החשמלי לא הצליח בארץ?
חלום הרכב החשמלי אמנם נחשב להגשמת פנטזיה בתחום משבר האנרגיה ובמיוחד, כאמור, במלחמה האדירה לצמצום זיהום האוויר. ואולם לרכבים שנוצרו עד כה היו גם חסרונות משמעותיים. ראשית, יצרני הרכב החשמלי לא הצליחו לצמצם באופן ניכר את מחירו ביחס לרכבים הרגילים, הקלאסיים. לפיכך, רוב הישראלים לא השתכנעו לרכוש רכב מדגם חדשני בלי הנחה משמעותית בתעריף הקנייה. הרכב החשמלי עוד לא נוסה כדי להעניק לו את ה"חותמת הנדרשת". שנית, אמנם הרכב החשמלי – מתחילת עיקרו היה אמור להפוך לפופולרי יותר בזכות העובדה שהוא צפוי לשנות את תעשיית הרכב, להפעיל מכונית במהירות נהיגה רגילה על בסיס סוללות חשמליות. אלא שהחלו להיווצר בעיות ואי הבנות דווקא סביב הנושאים של גודל הסוללה הנדרשת, איכות עוצמתה, שיטת הטעינה והצורך בעמדות טעינה פזורות ברחבי הארץ תחת פיקוח ובקרה של הרגולטור.
האופניים החשמליים כפתרון אידיאלי במרחב העירוני
וכאילו במטה קסם אז הופיע הפתרון מתחת לאף. הפופולריות של תופעת האופניים החשמליים החלה לנסוק ונדמה, שמתחיל להיות לכולם ברור: הנה כלי התחבורה המתאים ביותר למתחמים עירוניים: הוא זול מאוד גם בעת הרכישה וגם בהחזקתו, הוא נגיש ומהיר ויותר מהכול- הוא ידידותי לסביבה, אינו מזהם ואינו פולט חומרים רעילים. ואת הסוללה - אפשר פשוט להטעין בבית.
המאמר נכתב ע"י חברת קידום אתרים – SEO Google קידום אתרים בגוגל