בשנים האחרונות נדמה שהאופניים החשמליים פה כדי להישאר. איש לא יכול להתעלם מהעובדה שהם הולכים וכובשים את כבישי הארץ כאמצעי התחבורה האורבני היעיל והנפוץ ביותר. עם זאת, כולנו נודה בפה מלא כי לכלי תחבורה זה, לאופניים החשמליים, ישנם סכנות ייחודיות. ברור שעדיף להיות מודעים לקיומן של סכנות אלו על מנת שתהיה אפשרות למנוע אותן. רוב הסכנות והטרגדיות של האופניים החשמליים נובעות מנהיגה במהירות גבוהה במיוחד. חשוב לזכור כי אופניים חשמליים הם כלי ביניים- נוסעים הרבה יותר מהר מאשר אופניים רגילים (שניתן לרכוב עליהם רק על ידי דיווש) והרבה יותר לאט מאשר אופנוע. דווקא ממקום האמצע הזה נולדו יחד עם האופניים החשמליים סכנות רבות.
סכנות, בעיות, חוקים ועברות
נתאר כעת חלק מהמצבים הבעייתיים שעלולים להוביל לטרגדיות של ממש:
ראשית, הנסיעה לצד הולכי רגל על המדרכה (בניגוד לחוק), כאשר האופניים שקטים, אבל נוסעים במהירות גבוהה מהווה תשתית משמעותית לסכנות. במקרים רבים, לצערנו הרב, רוכבי האופניים רוכבים על המדרכה במקביל להולכי רגל. כאשר נסיעתם היא דמומה (ניתן להשתיק את רעש המנוע כמעט לחלוטין) ומהירה מאוד גם יחד. השילוב הזה עלול להיות קטלני ולהוביל לתוצאות קשות במיוחד ולא רצויות, משום שמרוב בהלה לעתים הולך הרגל מופתע ומבצע פעולה מנוגדת להתחמקות מהאופניים, אלא מסכת תזוזות שתוביל לפגיעה בהם.
שנית, אחד המרכיבים המרכזיים המייחדים את השימוש באופניים החשמליים הוא שימוש "חובבני" בהם. זאת משום שכלי רכב זה לא מוגדר כ"כלי רכב" בעיני הציבור (אף על פי שמבחינה חוקית הוא בהחלט מוגדר ככזה). נראה כי יש הסכמה שבשתיקה בקרב רבים שמדובר בכלי שגם צעירים במיוחד יכולים ומסוגלים לרכוב בו למרות הסכנות הרבות. מכאן נוצרהמצב שלפיו רבים מהמשתמשים מבצעים טעויות עקרוניות בנהיגה: רוכבים נגד כיוון התנועה, מוסיפים מנוע עזר אסור, רוכבים ללא קסדה ועוד.
בנוסף, אופניים חשמליים הם כלי רכב שבשל יציבתו הלקויה מלכתחילה (בכל זאת, לא מדובר על רכב בעל ארבעה גלגלים) חייבים להיות מותקנים אך ורק במקומות מורשים ותחת פיקוח והקפדה. אחת התקלות הנפוצות ביותר בקרב רוכבי אופניים היא חוסר הקפדה נאותה על הרכבת חלקי האופניים. במקרים רביםיש להודות, מדובר בהתקנה חובבנית שנעשית שלא בחנות מורשית ובהוספת אביזרים אסורים על פי חוק ועל פי יצרן. אחד המרכיבים המשמעותיים שבגינם נגרמות תאונות רבות מאוד הוא הכידון. הכידון של האופניים החשמליים, כמו בכל סוג אופניים,הוא למעשה המנתב הראשי של הגלגל הקדמי. יוצא מכך, שאם הוא ייפגם חלילה, עלולה להיווצר באופן מידי בעיית רכיבה מהותית שתוביל לתאונה ולרוב לפגיעות ראש קשות.
עוד בעיה קשה שמתעוררת בעקבות הרכיבה דווקא על אופניים חשמליים בניגוד לאופניים קלאסיוים (בעלי יכולת דיווש בלבד) קשורה למהירות הנסיעה. רבים מהמשתמשים בסוג אופניים זה, לצערנו, לא מבחינים במהירות נסיעתם הגבוהה. בניגוד לרכב שבו מותקן מד מהירות לתועלת הנהג, הרי שהאופניים החשמליים שבהם מותר לרכוב רק עד 25 קמ"ש לכל היותר הפכו להיות כלי נסיעה מהיר, פזיז ומסוכן. עצם קיומו של מנוע חשמלי עשוי להוביל לתאוצה גבוהה במיוחד ולהוסיף עוצמה בעת פגיעה חלילה.
יתר על כן, אי ציות לתמרורים ולחוקי תנועה נוספים מביא את רוכבי האופניים החשמליים ואת הסובבים להם למצב של סכנה אמיתית. בשל העובדה שרוכבי האופניים הללו הם ברובם צעירים במיוחד ובשל העובדה, כאמור, שהשימוש באופניים החשמליים, למרות העובדה שמדובר בכלי רכב מסוכן לכל דבר ועניין, נחשב עדיין ל"מעשה חובבני ולא מקצועי", הרי שלרוע המזל, רוכבי אופניים חשמליים רבים אינם מכבדים את חוקי התנועה ואינם מצייתים לרמזורים ולתמרורים. כך ניתן לראותם ברחבי העיר, כשהם אינם עוצרים בקווי עצירה או/ו ברמזורים אדומים, אינם מדליקים אורות בשעות חשיכה, רוכבים נגד כיוון התנועה, לא חובשים קסדת ראש ועוד. חשוב לזכור, שאמנם חוקים אלו חלים גם על רוכבי אופניים קלאסיים. אלא שמכיוון שהמנוע החשמלי מוסיף תאוצה משמעותית לנהיגה, הרי שהנזקים חלילה עלולים להיות חמורים ביותר.
נדמה כי לא ניתן לדון בסכנות של השימוש באופניים החשמליים מבלי להזכיר את המנהג המגונה והמחריד במיוחד להגביר את המהירות המותרת ואת הספק המנוע המרבי באמצעות מנועי עזר אסורים ועוד תוספות מסוכנות. יש להזכיר, כי על פי החוק הנוהג כיום במדינת ישראל, אופניים חשמליים מוגדרים כ"אופניים בעלי מנוע עזר"- הגדרה זו חייבת להתבסס על שני נתונים קבועים: הספק מנוע מרבי של 250 וואט. מהירות מקסימלית של 25 קמ"ש בלבד. כצפוי, רבות מתאונות שמתרחשות במעורבות של אופניים חשמליים נגרמות כתוצאה מהתקנה לא חוקית, פושעת ורשלנית של מנועי עזר אסורים.
המאמר בחסות אריק כהן קידום אתרים