בשם אופניים חשמליים, ובמקביל נקבעו תקנים המחייבים את הרוכבים בהם. עד לא מזמן שימוש באופניים החשמליים לא דרש רישיון נהיגה או כל הסמכה אחרת, אך בהמשך חוקים אלו השתנו וכיום נדרשת הסמכה תיאורתית או רישיון נהיגה. עניין נוסף המטריד כיום את רשויות החוק בנוגע לאופניים החשמליים הוא הגבלת יכולת התפעול של המנוע החשמלי. על פי חוק, האופניים מוכרחים להיות בעל הספק מנוע של עד 250 וואט בלבד, המאפשר מהירות רכיבה מקסימלית עד 25 קמ"ש.
באמצעות חוק הגבלת יכולת התפעול, בחר הרגולטור הישראלי להגביל את מהירות הרכיבה העלולה לסכן הן את רוכב האופניים ובוודאי את סביבתו. למרות החוק, בפועל החלה מגמה של שדרוג הכוח והמהירות על מנת להסיר את הגבלת המהירות באופניים חשמליים, וכך קיבלנו ברחובות הערים כלי רכב שונים באופן דרסטי מכוונת החוק. מסתבר, שחברות המתמחות בעסקי אופניים כאלו ובייבואם ארצה, יודעות גם להמליץ על שדרוגם. כך לדוגמה על ידי החלפת בקר המנוע, הוספת ידית תאוצה והחלפת הסוללה המקורית לסוללת ליתיום – גדל כוח המנוע והמהירות ויכולת הזינוק של האופניים גוברת באופן משמעותי. החוקים והתקנות החדשים שנקבעו בחודשיים האחרונים בקשר לנושא זה, יוכלו להחזיר לכלי רכב זה את ההילה המגיעה לו.
השינוי מתחיל על הכביש
לצד ההתמודדות של רשויות החוק עם אלו שאינם מצייתים לחוק הגבלת יכולת התפעול, חשוב להתעכב על היתרונות הבולטים של השימוש בכלי זה: המחיר הזול, אי התלות בפקקים, אינם תופסים מקום חנייה, מעודד פעילות ספורטיבית ומצמצם באופן משמעותי את זיהום האוויר.
בנוסף, רוכבי אופניים חשמליים מדווחים, שהם מרגישים בנוח עם העובדה שהם יכולים להגיע לעבודה או לפגישה בזמן. למען האמת, ברוב המקרים אף על פי שמהירותם המקסימלית היא 25 קמ"ש בלבד, עדיין הם מסוגלים לשמור על קצב זהה ביחס לכלי הרכב האחרים בתוך העיר. איך זה ייתכן? שהרי המהירות המותרת לכל כלי רכב בדרך עירונית היא עד 50 קמ"ש. אם לוקחים בחשבון את פקקי התנועה הנפוצים ואת העומסים המוכרים כל כך, הרי שממילא רוב כלי הרכב נוסעים (במיוחד בערים הגדולות) במהירות נמוכה.
המבחן האמיתי מתקיים בימים אלו. אחרי שהחוקים החדשים נחקקו. האם יחד נצליח להפוך את ישראל למקום ירוק יותר – עם פחות פקקים ופחות זיהום אוויר?
המאמר נכתב ע"י חברת seo-google קידום אתרים במנועי חיפוש