הפופולריות של האופניים החשמליים (אופניים בעלי מנוע עזר חשמלי) הלכה וגדלה החל משנת 2014 בישראל. בשנה זו הותר על פי חוק לייבא את האופניים החשמליים ארצה, והן כבשו את קהל הרוכבים הישראלי. בין השנים 2014-2018 יובאו לארץ בכל שנה עשרות אלפי זוגות אופניים חדשים. לקהל רוכבי האופניים הצטרפו גם רבים מרוכבי הקטנועים שהצהירו על כוונתם לעבור לאופניים חשמליים מטעמי עלויות ושמירה על איכות הסביבה.
מאז שקהל רוכבי האופניים החשמליים גדל, עלתה הפופלריות גם בקרב הקהל הצעיר, ובמקביל חל גם גידול ניכר במספר תאונות הדרכים שבהן היו מעורבים אופניים חשמליים. אמצעי התקשורת דיווחו בלהט והביקורת הציבורית לא איחרה להגיע: מספר תאונות הדרכים שבהן מעורבים אופניים חשמליים הלך ועלה, וכולם רצו לדעת, מה יכול למנוע את המצב.
משנים את המצב
משרד התחבורה החליט להטיל מגבלות חדשות ולחוקק חוקים חדשים שיותאמו לשימוש באופניים חשמליים שמטרתם לצמצם באופן דרמטי את מספר תאונות הדרכים ואת מספר הנפגעים בתאונות אלה (בפרט בתאונות קטלניות). אחד מהחוקים החדשים עוסק בגיל הרוכבים, נושא שעלה לדיון עקב תאונות דרכים רבות בהן ביו מעורבים בני נוער. העובדה שרוב הרוכבים על אופניים חשמליים הם צעירים, חסרי הכשרה וידע בתחום חוקי התנועה, הוביל למצב בעייתי זה. לכן הוחלט להגביל את גיל הרוכבים ולחייב הכשרה מקצועית.
הפעולה הראשונה שנבחרה להיות במסגרת הרפורמה היא לחייב בני 16-18 שאינם בעלי רישיון נהיגה ללמוד בקורס ייעודי קצר שבאמצעותו יוכלו להכיר את חוקי התנועה הבסיסיים: זיהוי וציות לתמרורים ולרמזורים, שמירה על נתיבי נסיעה (כביש או מדרכה, נגד כיוון התנועה או עם כיוון התנועה), שימוש באביזרי בטיחות: חבישת קסדה, פנס קדמי ואחורי) וציות לאיסור המוחלט של ביצוע פעולות מסכנות חיים תוך כדי רכיבה: שימוש בטלפון הנייד או באוזניות. לאחר הקורס יעברו הצעירים מבדק לגבי יכולתם לרכוב על אופניים חשמליים.
במסגרת הרפורמה הוחלט גם כי מי שינהג לפני הגיל המינימלי הקבוע בחוק ( גיל 16), יידחה לו באופן אוטומטי המועד שבו יכול היה לקבל רישיון נהיגה רגיל בשנה והאופניים החשמליים שבהם רכב יוחרמו. בנוסף, הוגדלו משמעותית הקנסות שיושתו על עברייני התנועה – רוכב שייתפס משתמש בטלפון הנייד בעת הרכיבה, רוכב בניגוד לכיוון התנועה או לא חובש קסדה על ראשו – ייאלץ לשלם אלף שקלים כקנס.
המאמר נכתב ע"י חברת seo-google קידום אתרים