אחד החידושים של העשורים האחרונים הוא שילוב האופניים עם מנוע עזר חשמלי או בקיצור: האופניים החשמליים. אופניים אלו בטוחים לשימוש באופן יחסי, נוחים מאוד לתפעול, עד כדי כך שהגיל המותר בהם הוא נמוך מאוד (מגיל 16) וכמו כן אין כל צורך ברישיון נהיגה לצורך רכיבה עליהם. האופניים החשמליים בהחלט עשויים להיחשב כלי תחבורה נגיש וזמין, ומתוך כך הפך השימוש באופניים אלו לנפוץ במיוחד ולפופולרי במדינות רבות בעולם. האופניים החשמליים בהחלט מהווים אלטרנטיבה תחבורתית ראויה, נוחה ונגישה.
משום הפופולריות שהולכת וגואה בקרב הציבור בנוגע לשימוש באופניים החשמליים - נחקקו חוקים ונקבעו תקנות מחייבות ביחס לרכיבה עליהם. עיקר התקנות המרכזיות עוסקות בגיל הרוכבים (כאמור גיל מינימום - 16 שנים), כוח ומהירות האופניים (הספק מנוע של 250 וואט ומהירות של 25 קמ"ש) וכמובן החובה הבסיסית לציית לחוקי התנועה ולתקנות העזר. מובן, שעל פי חוק, מי שעובר על חוקים ותקנות אלו - צפוי לעונשים קבועים ולקנסות.
ואולם, כמו בכל דבר, לשימוש באופניים חשמליים ישנם יתרונות רבים לצד חסרונות לא מבוטלים:
למה כדאי?
ירוק, ידידותי לסביבה: האופניים הם כלי תחבורה ירוק וידידותי לסביבה באופן מובהק. תוך כדי ניסיון מיטבי להציל את בני האדם והסביבה מזיהום אוויר חמור ומפגיעה בריאותית - ראוי לבחור בחלופה תחבורתית במקום כלי התחבורה הקלאסיים המתבססים על דלק, נפט ושאר חומרים מזהמים ומסוכנים. אופניים חשמליים פועלים על סוללה חשמלית המושתתת על עיקרון משמעותי שמהווה תרומה אדירה לסביבה ירוקה. הרצון העז לשמור על הימנעות מזיהום אוויר ועל הפחתה ככל האפשר בשימוש בחומרי רעל מסרטנים - הוביל לצורך להמציא פיתוחים טכנולוגיים וחידושים שיבוססו על שיטות ניידות - נוחות, נגישות, זולות ובעיקר חסכוניות בדלק ובזיהום סביבתי.
פתרון אורבני נוח: מרגע התבססותם בשוק המקומי, האופניים החשמליים ניכרו ביתרון בולט מרכזי - חלופה נוחה ועניינית לתחבורה הצפופה האורבנית ובפרט בערים הגדולות. האופניים האלו מהווים פתרון הולם וראוי לצרכים במקומות שבהם קשה לנתב ולנהוג בגלל פקקים עצומים שמובילים לבזבוז זמן רציני.
ברוב המקרים של הרכיבה על אופניים חשמליים (או כמו שהציבור נוהג לומר - אופניים חשמליות) ישנה גמישות משמעותית – ניתן להתחמק מהפקקים – אפשר לפלס נתיב קל ונוח לצד המכוניות (וכמובן, תוך שמירה קפדנית על חוקי הרכיבה: יש לזכור לנהוג רק עם כיוון התנועה ובשום אופן לא על המדרכות). בנוסף, משום שרוב דגמי האופניים החשמליים מתקפלים, הרי שבהחלט ניתן לשלב אותם בקלות בתחבורה הציבורית העירונית. כך, ניתן לחזות בשנים האחרונות בצעירים רבים הרוכבים על אופניהם החשמליים עד לתחנת הרכבת או האוטובוס הסמוכה, ושם לאחר קיפול קל ופשוט של האופניים – הם עולים על התחבורה הציבורית להמשך נסיעתם.
עלות תחזוקה זולה: אמנם מחירם של זוג אופניים חשמליים בארץ יקר באופן יחסי משאר מדינות העולם (ובפרט המדינות המייצאות אותם) בשל מחירי אגרות, מיסים, הובלה ועוד, ואולם עדיין אין כל ספק, כי מדובר בחלופה זולה באופן משמעותי יחסית להוצאות הקנייה של רכב. חשוב לציין, כי כל חישוב שנערך בארץ בפרט וברחבי העולם בכלל רק הוכיח, כי למרות ההוצאות הדרושות לצורך החזקת אופניים החשמליים, עדיין מדובר בחיסכון חסר תקדים מול תחליפים אחרים כמו החזקת רכב ואפילו מול החזקתם של אופנועים, שכן באופציה זאת, כידוע, עלות הביטוח יקרה במיוחד.
ומה עם החסרונות?
מגבלות הרכיבה: לאופניים החשמליים ישנם מספר חסרונות מעצם העובדה שהם רק אופניים חשמליים. כלומר- החוקים והתקנות הקבועים וקשורים בהם מהווים עדיין מגבילים את הרכיבה עליהם ביחס לכלי רכב אחרים. בעיקר מדובר על טווח מהירות שמותר על פי חוק - עד 25 קמ"ש - בהחלט לא מתאים לנסיעה מהירה או ארוכה. כך גם העובדה שאופניים חשמליים מותאמים, על פי הגדרתם, לרוכב אחד יחיד. אין שום היתר להרכיב נוסע נוסף, ובשל כך הם פחות רלוונטיים במקרים רבים.
ללא כושר גופני: בעוד שרוכבי האופניים הקלאסיים בעבר נאלצו לדווש לאורך כל הנסיעה, ולפיכך הפכה הרכיבה כשלעצמה לאתגר חיובי למען שיפור הכושר הגופני עבורם, הרי שבאופניים החשמליים – עצם הרכיבה על אופניים בעלי מנוע חשמלי הופכת את הנסיעה לנוחה יותר וקלה הרבה יותר. אמנם ברוב דגמי האופניים ישנה אפשרות לבצע רכיבה תוך כדי דיווש - אבל מי הפראייר שירכוש אופניים חשמליים כדי לעשות כושר?!
סכנות וחוסר אכיפה: לצערנו, אחת הטעויות הנפוצות ביותר שקיימות לגבי התפיסה של האופניים החשמליים קשורה לחוסר הרצינות שרבים מהציבור מעניקים לכלי זה. רבים סבורים, שמדובר ב"עוד זוג אופניים לילד", בעוד שעל פי החוק, אופניים חשמליות מהווים כלי רכב ממונע לכל דבר ועניין. כולל חוקים ותקנות מחמירות. לפיכך, לעתים נדמה, שאופניים אלו מעורבים יותר בתאונות דרכים דווקא בשל נהיגה פרועה, ביריונית וחסרת אחריות. בנוסף, גורמי האכיפה אף הם עוד לא הפנימו, ככל הנראה, את מעמדם של אופניים אלו וגם הם מתמהמהים, כך נדמה, להחמיר את עונשם של הרוכבים העבריינים.
המאמר בחסות חברת seo-google.co.il